گالانتامین: موارد مصرف و عوارض جانبی

گالانتامین برای درمان گیجی خفیف تا متوسط (زوال عقل) مرتبط با بیماری آلزایمر استفاده می شود. بیماری آلزایمر را درمان نمی کند، اما ممکن است حافظه، آگاهی و توانایی انجام اعمال روزانه را بهبود بخشد. این دارو با بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی (انتقال دهنده های عصبی) در مغز عمل می کند.

گالانتامین با نامهای تجاری آلزمامین ALZAMININ، رمیفارم REMIPHARM، رموریل REMORIL، گالانیل GALANYL، گالامر GALAMER، گالسیا GALSYA و  رمینیل REMINYL در داروخانه ها توزیع می  شود.

نحوه استفاده از گالانتامین

این دارو را طبق دستور پزشک به صورت خوراکی همراه با غذا مصرف کنید، معمولاً دو بار در روز همراه با وعده های غذایی صبح و عصر. با این دارو مایعات زیادی بنوشید مگر اینکه دستور دیگری داده شده باشد. برای کاهش خطر عوارض جانبی، دوز شما به تدریج به دوز هدف افزایش می یابد. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است.

اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، برگه دستورالعمل سازنده همراه بطری را مطالعه کنید. دقیقاً دستورالعمل ها را دنبال کنید. از دستگاه اندازه گیری همراه محصول برای اندازه گیری دوز خود استفاده کنید. دوز داروی خود را در حدود ۴ اونس (۱۲۰ میلی لیتر) نوشیدنی غیر الکلی مخلوط کنید، هم بزنید و کل مخلوط را بنوشید. در مورد هر گونه اطلاعات نامشخص از داروساز خود بپرسید.

اگر مصرف گالانتامین را برای بیش از ۳ روز متوقف کنید، ممکن است پزشک به شما دستور دهد که این دارو را با دوز پایین مجدداً شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید تا خطر عوارض جانبی کاهش یابد. دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

از گالانتامین به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. مصرف آن را قطع نکنید یا دوز را افزایش ندهید مگر اینکه پزشکتان به شما دستور دهد. ممکن است حداقل ۴ هفته ادامه مصرف طول بکشد تا اینکه فواید کامل این دارو تأثیر بگذارد. اگر وضعیت شما بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی گالانتامین

حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه، خواب آلودگی، کاهش اشتها و کاهش وزن ممکن است با مصرف گالانتامین رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که گالانتامین  به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: ضربان قلب آهسته غیرمعمول، مشکل ادرار کردن، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر عوارض جانبی بسیار جدی داشتید، از جمله: تشنج، مدفوع سیاه/خون آلود، استفراغ خونی یا شبیه تفاله قهوه، درد شدید معده/شکم، ضربان قلب سریع/نامنظم، سرگیجه شدید، غش، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به گالانتامین نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا