آموزش روش استفراغ عمدی؛ یک کار غیر اخلاقی و محرک اختلال پرخوری عصبی

متاسفانه در برخی وبسایتهای فارسی و انگلیسی مطالبی درباره آموزش روش استفراغ عمدی دیده می شود که تقریبا تماما توسط مبتلایان به اختلال پرخوری عصبی مطالعه می شود. این مطالب نه تنها به بیمار کمکی نمی کند بلکه بیشتر و بیشتر او را در ورطه نابودی جسم و روان خود با القای استفراغ می اندازد.

استفراغ عمدی یکی از خطرناک ترین رفتارهای جبرانی در اختلال پرخوری عصبی است. استفراغ عمدی نه تنها موجب از بین رفتن کالری غذا و لاغری نمی شود بلکه آسیبهای زیادی به بدن وارد می کند. استفراغ خودساخته همچنین موجب و محرک یک اپیزود تمام عیار پرخوری می شود و بیمار مبتلا به پرخوری عصبی را در چرخه معیوبی از استفراغ و پرخوری می اندازد.

 

در یک نظرسنجی از تقریباً سه هزار و پانصد دختر، از هر پنج دانش‌آموز کلاس نهم، یک نفر و از هر پنج دانش‌آموز سال آخر دبیرستان، دو نفر اعتراف کردند که خود را پر از غذا کرده و سپس حداقل یک بار خود را مجبور به استفراغ کرده‌اند. از هر چهار نوجوان آمریکایی، یک نفر به طور مرتب پرخوری می کند و استفراغ می کنند. اگر این کاربه مدت سه ماه ادامه یابد، گفته می شود که جوان مبتلا به بولیمیا است. نیمی از افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی نیز در یک زمان دچار بولیمیا یا پرخوری عصبی می شوند.

بولیمیا در ابتدا اینطور شروع می شود: بیمار شروع به رژیم غذایی کاهش وزن می کند و ممکن است به ورزش سنگین نیز روی آورد، اما در نهایت تسلیم هوس های خود برای غذا می شود. استرس یا احساسات قوی می تواند باعث ایجاد یک پرخوری شود، که در آن یک فرد مبتلا به بولیمیک هر غذایی که دستش باشد، اغلب غذاهای نشاسته ای را می بلعد. برای دخترانی که دچار این اختلال غذایی هستند، بی‌سابقه نیست که سه هزار تا هفت هزار کالری را در چند ساعت بخورند، و فقط پس از سیر شدن بیش از حد برای خوردن دوباره غذا، آن را متوقف کنند.

پس از آن، نوجوان با احساس گناه و شرم، سعی می کند بدن خود را از شر غذا قبل از هضم شدن خلاص کند. القای استفراغ یکی از روش هاست، روش استفراغ عمدی در این افراد ممکن است متفاوت باشد. همچنین مشخص شده است که دختران دوزهای بیش از حد ملین، مدر یا استفراغ مصرف می کنند، داروهایی که به ترتیب باعث تحریک حرکات روده، ادرار یا استفراغ می شوند. بولیمیک ها از قبل پرخوری های مخفیانه خود را برنامه ریزی می کنند معمولاً برای مواقعی که هیچ کس دیگری در خانه نیست.

در این مقاله که قبلا نوشته ام می توانید عوارض استفراغ عمدی را مطالعه نمایید.

علائم رفتاری پرخوری عصبی
اشتغال به غذا و وزن
تصویر بدن مخدوش
مدت زمان طولانی سپری شده در حمام – گاهی اوقات در حالی که شیر آب بازاست تا صدای استفراغ را پنهان کنند.
افسردگی
اضطراب در مورد غذا خوردن، به خصوص غذا خوردن در جمع
سوء مصرف مسهل، تنقیه، استفراغ، مدر
زمان کمتری را با خانواده و دوستان می گذرانند. منزوی تر، گوشه گیرتر، مخفیانه تر می شوند
دزدیدن غذا و احتکار آن در مکان‌های غیرعادی مانند کمد یا زیر تخت
تحریک پذیری، مشکل در نشستن، به راحتی حواس پرت می شوند

علائم فیزیکی و جسمی
نوسانات شدید وزن، از رژیم غذایی متناوب و پرخوری
صورت و گلو پف کرده ناشی از تورم غدد بزاقی
ترکیدن رگ های خونی صورت
ورم زیر چشم
سوء هاضمه، نفخ، یبوست، گاز درد، گرفتگی شکم
کم آبی بدن
فرسایش مینای دندان از اسید معده در استفراغ؛ تغییر رنگ دندان ها
حفره های دهانی
لثه های ملتهب و دارای خونریزی (لثه)
پینه روی انگشتان و بند انگشتان، ناشی از استفراغ عمدی
تورم (ادم) پا یا دست
گلو درد
لرزش
سرگیجه، سبکی سر، غش کردن
عضلات سفت و دردناک
ضعف عضلانی
گرفتگی عضلات
قاعدگی نامنظم
تشنگی شدید، تکرر ادرار
احساس سردی مداوم، به ویژه در دست ها و پاها، زیرا بدن «پوشش» چربی و عضله خود را از دست داده است (در صورت کمبود وزن)
ریزش مو
تاری دید
از آنجایی که وزن یک مبتلا به بولیمیک معمولاً در حد متوسط یا بالاتر از حد متوسط است، او اغلب می تواند سال ها وضعیت خود را پنهان کند. علیرغم ظاهر سالم ظاهری او، پرخوری و پاکسازی عوارض سنگینی بر اندام های حیاتی مانند کبد، کلیه ها، روده ها و قلب وارد می کند. کمبود پتاسیم می تواند باعث نامنظم شدن ریتم قلب و احتمالا ایست قلبی شود. مانند بی اشتهایی، دیگر علت اصلی مرگ، خودکشی است.

تشخیص بولیمیا بر اساس این چهار معیار است:
دوره های مکرر پرخوری.
پاکسازی منظم به منظور کنترل وزن، از طریق استفراغ خود القایی؛ سوء استفاده از ملین ها، دیورتیک ها، تنقیه، ایپکاک یا سایر داروها؛ روزه داری؛ یا ورزش با وسواس
پرخوری و پاکسازی حداقل دو بار در هفته به مدت سه ماه.
نگرانی بیش از حد در مورد وزن و اندام.

مقالات بیشتر در مورد پرخوری عصبی ( بولیمیا نروزا) را می توانید با کلیک روی این متن مطالعه نمایید.

اگر از بیماری بولیمیا رنج می برید من کاملا امیدوارم به شما کمک کنم بهبود یابید و سالهای پیش روی عمرتان را عادی زندگی کنید. برای شروع درمان بجای جستجوی روش استفراغ عمدی از طریق صفحه رزرو نوبت روان درمانی آنلاین اختلالات خوردن را رزرو نمایید.

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا