اشتهای کاذب رو چطور میتونم کنترل کنم؟

اشتهای کاذب چیست؟

در هیچ منبع علمی نامی از عبارت اشتهای کاذب آورده نشده است. بنظر می رسد اغلب درمانجویانی که دغدغه این اصطلاح را دارند از غذا خوردن خود رضایت ندارند. بدین معنی که یا فکر می کنند علیرغم سیری پرخوری می کنند. یا کنترلی بر روی غذا خوردن خود ندارند و یا اشتهای زیادی دارند. داشتن اشتهای کافی و طبیعی یکی از متغیرهای وجود سلامتی است با این حال اگر این افزایش بطور غیرطبیعی با افزایش وزن صعودی همراه باشد نیازمند بررسی است. در این مقاله به بررسی علل اشتهای زیاد می پردازم.

آنچه باید در مورد افزایش اشتها بدانید

اگر می‌خواهید بیشتر یا بیشتر از آنچه عادت کرده‌اید غذا بخورید، اشتهایتان افزایش یافته است. اما اگر بیش از نیاز بدنتان غذا بخورید، می تواند منجر به افزایش وزن شود. افزایش اشتها پس از فعالیت بدنی یا برخی فعالیت های دیگر طبیعی است. اما اگر اشتهای شما به میزان قابل توجهی در مدت زمان طولانی افزایش یابد، می تواند نشانه یک بیماری جدی مانند دیابت یا پرکاری تیروئید باشد.

شرایط سلامت روان مانند افسردگی و استرس نیز می تواند منجر به تغییر اشتها و پرخوری شود. اگر گرسنگی مفرط مداوم را تجربه می کنید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. پزشک ممکن است افزایش اشتهای شما را هیپرفاژی یا پلی فاژی بداند. درمان شما به علت زمینه ای بیماری شما بستگی دارد.

علل افزایش اشتهای انسان

ممکن است پس از انجام ورزش اشتهای شما افزایش یابد که طبیعی است. اگر ای رفتار ادامه یابد، ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای یا مشکل دیگری باشد.

به عنوان مثال، افزایش اشتهای هر فرد می تواند ناشی از:

  1. فشار و استرس روانی
  2. اضطراب
  3. افسردگی
  4. سندرم پیش از قاعدگی، علائم فیزیکی و عاطفی قبل از قاعدگی
  5. واکنش به برخی داروها، مانند کورتیکواستروئیدها، سیپروهپتادین و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  6. بارداری
  7. بولیمیا نروزا، یک اختلال خوردن است که در آن شما پرخوری می کنید و سپس رفتار جبرانی استفراغ یا استفاده از ملین ها انجام می شود.
  8. پرکاری تیروئید، غده تیروئید پرکار
  9. بیماری گریوز، یک بیماری خود ایمنی که در آن تیروئید شما هورمون های تیروئیدی بیش از حد تولید می کند.
  10. هیپوگلیسمی یا قند خون پایین
  11. دیابت، یک بیماری مزمن که در آن بدن شما در تنظیم سطح قند خون مشکل دارد.

گاهی منظور از اشتهای کاذب نزد درمانجویان ممکن است نشانه ای از اختلال پرخوری بینج باشد.

نحوه ی تشخیص 

اگر اشتهای شما به طور قابل توجهی و مداوم افزایش یافته است، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر تغییرات در اشتهای شما با علائم دیگری همراه باشد، تماس با پزشک بسیار مهم است. پزشک شما احتمالاً می خواهد یک معاینه فیزیکی کامل انجام دهد و وزن فعلی شما را یادداشت کند. آنها احتمالاً یک سری سؤال از شما خواهند پرسید، مانند:

  1. آیا سعی می کنید رژیم بگیرید؟
  2. آیا مقدار قابل توجهی وزن اضافه کرده یا از دست داده اید؟
  3. آیا عادات غذایی شما  تغییر کرده است؟
  4. رژیم معمولی روزانه شما چگونه است؟
  5. ورزش معمولی شما چگونه است؟
  6. آیا قبلاً بیماری مزمنی برای شما تشخیص داده شده بود؟
  7. چه داروها یا مکمل هایی با نسخه یا بدون نسخه مصرف می کنید؟
  8. آیا الگوی گرسنگی بیش از حد شما با چرخه قاعدگی شما همخوانی دارد؟
  9. آیا شما نیز متوجه افزایش ادرار خود شده اید؟
  10. آیا بیش از حد معمول احساس تشنگی کرده اید؟
  11. آیا به طور مرتب استفراغ کرده اید، عمدی یا ناخواسته؟
  12. آیا احساس افسردگی، اضطراب یا استرس می کنید؟
  13. آیا از الکل یا مواد مخدر استفاده می کنید؟
  14. آیا علائم فیزیکی دیگری دارید؟
  15. آیا اخیراً بیمار شده اید؟

بسته به علائم و سابقه پزشکی شما، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش تشخیصی را تجویز کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است آزمایش خون و آزمایش عملکرد تیروئید را برای اندازه گیری سطح هورمون های تیروئید در بدن شما درخواست کنند. اگر آنها نتوانند دلیلی فیزیکی برای افزایش اشتهای شما پیدا کنند، ممکن است پزشک یک ارزیابی روانشناختی را با یک متخصص سلامت روان توصیه کند.

درمان علت افزایش اشتهای شما

سعی نکنید تغییرات در اشتهای خود را با استفاده از داروهای سرکوب کننده اشتها بدون نسخه بدون نیاز به مشورت با پزشک خود درمان کنید.

برنامه درمانی توصیه شده آنها به علت افزایش اشتهای شما بستگی دارد. اگر آنها شما را با یک بیماری زمینه ای تشخیص دهند، می توانند به شما کمک کنند تا نحوه درمان و مدیریت آن را بیاموزید.

اگر دیابت برای شما تشخیص داده شده است، پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه سطح قند خون خود را مدیریت کنید. آنها همچنین می توانند به شما آموزش دهند که چگونه علائم هشدار دهنده اولیه قند خون پایین را تشخیص دهید و چگونه اقدامات لازم را برای اصلاح سریع مشکل انجام دهید.

قند خون پایین به عنوان هیپوگلیسمی نیز شناخته می شود و می تواند یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته شود. اگر به درستی درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن هوشیاری یا حتی مرگ شود.

اگر مشکلات اشتهای شما ناشی از داروها باشد، پزشک ممکن است داروهای جایگزین را توصیه کند یا دوز مصرفی شما را تنظیم کند. هرگز بدون مشورت با پزشک خود مصرف داروهای تجویزی را قطع نکنید یا دوز مصرفی خود را تغییر ندهید.

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است مشاوره با یک متخصص سلامت روان را توصیه کند. به عنوان مثال، یک اختلال خوردن، افسردگی یا سایر شرایط سلامت روان معمولاً شامل مشاوره روانشناختی به عنوان بخشی از درمان است. چنانچه با ارزیابی های پزشکی مشخص شده است علت افزایش اشتهای شما یک زمینه جسمی و پزشکی ندارد، برای بررسی وقت مشاوره ای از سامانه رزرو در نظر بگیرید، من به شما کم می کنم از این نگرانی خارج شوید.

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا