پرخوری عصبی چیست؟

پرخوری عصبی یا بولیمیا نرووزا ( Bulimia Nervosa) یک اختلال خوردن است که در آن افراد دچار پرخوری می شوند. پس از پرخوری ، افراد از رفتارهای ناسالم برای پاکسازی بدن خود از غذا و جلوگیری از افزایش وزن (که “پاکسازی” نامیده می شود) استفاده می کنند.
پرخوری عصبی در زنان بیشتر از مردان شایع است. معمولاً در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود. بسیاری از افراد مبتلا به پرخوری عصبی نسبت به قدشان دارای یک وزن طبیعی هستند. از آنجا که وزن آنها طبیعی به نظر می رسد ، سایر افراد
شاید ندانند که آنها اختلال خوردن دارند. اما مهم است کهاین افراد تحت درمان قرار گیرند ، زیرا پرخوری عصبی می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

علائم پرخوری عصبی چیست؟

افراد مبتلا به پرخوری عصبی:
حداقل یک بار در هفته به مدت ۳ ماه یک اپیزود پرخوری دارند که در طول آن مقدار بسیار بیشتری از غذای معمولی سایر مردم می خورند. وقتی بیش از حد غذا می خورند ، معمولاً احساس می کنند از کنترل خارج شده اند ، و بعد از آن احساس گناه ، ترس یا شرمندگی می کنند.

پاکسازی یا ورزش بعد از غذا خوردن دارند – برای جلوگیری از افزایش وزن پس از پرخوری ، افراد:
ممکن است خود را وادار به استفراغ کنند.
بیش از حد ورزش کنند.
از داروها برای استفراغ ، ادرار کردن یا دفع مدفوع استفاده کنند.
خود را بر اساس وزن و فرم بدن خود قضاوت کنند – اگر لاغر باشند احساس خوبی نسبت به خود دارند و وقتی فکر می کنند اضافه وزن دارند نسبت به خود احساس بدی دارند.

آیا آزمایشی برای پرخوری عصبی وجود دارد؟

خیر هیچ آزمایشی وجود ندارد. اما پزشک یا روان پزشک با انجام معاینه و صحبت با درمانجو در مورد عادات غذایی ، رفتارها و افکار او می تواند بیماری پرخوری عصبی را تشخیص دهد.

پزشک ممکن است آزمایش خون، ادرار و نوار قلب برای بررسی سلامت جسمی و عوارض احتمالی بیماری پرخوری عصبی درخواست کند.

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

پرخوری عصبی چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند؟

پرخوری عصبی می تواند انواع مختلفی از مشکلات سلامتی را ایجاد کند. این به این دلیل است که افراد بیش از حد استفراغ می کنند یا از داروهای خاصی بیش از حد استفاده می کنند. این مشکلات بهداشتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

کم آبی – زمانی ایجاد می شود که بدن آب زیادی از دست می دهد. این می تواند احساس تشنگی ، خستگی ، سرگیجه یا گیجی در افراد ایجاد کند ، و موجب شود فرد ادرار زرد تیره رنگ داشته باشد.
احساس خستگی شدید
پریودهای نامنظم (در زنان)
درد شکم ، نفخ و مشکل در دفع مدفوع
آسیب مری (لوله ای که دهان را به معده متصل می کند)
آسیب به دندان ها ، لثه ها یا گونه ها
مشکلات قلبی ، کلیوی و غدد

افراد مبتلا به پرخوری عصبی نیز می توانند موارد زیر را داشته باشند:

افسردگی – این زمانی است که مردم اغلب احساس غم ، پوچی یا ناامیدی می کنند یا از چیزهایی که معمولاً آنها را خوشحال می کند لذت نمی برند. علاوه بر این ، افراد می توانند با خواب ، اشتها ، انرژی ، حافظه یا تمرکز خود مشکل داشته باشند. برخی از افراد افسرده به فکر آسیب رساندن به خود هستند. اگر کسی به فکر آسیب رساندن به خود باشد، بلافاصله باید با پزشک خود تماس بگیرد یا به بیمارستان برود.
اضطراب – زمانی است که مردم بسیار نگران می شوند یا بارها و بارها به موضوعات خاصی فکر می کنند.
سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

پرخوری عصبی چگونه درمان می شود؟

روان درمانی – روان درمانی شامل ملاقات با یک درمانگر برای صحبت در مورد احساسات ، افکار و زندگی درمانجو است.

انواع مختلف روان درمانی می تواند مفید باشد ، از جمله:

کار فردی با درمانگر
گروه درمانی – می توانید به گروهی از افراد مبتلا به اختلالات خوردن بپیوندید.
خانواده درمانی – شما و خانواده تان می توانید با یک درمانگر کار کنید.

داروها – برخی از داروهایی که افسردگی را درمان می کنند نیز می توانند به درمان پرخوری عصبی کمک کنند.

یک برنامه غذایی سالم – برای تهیه یک برنامه غذایی سالم می توانید با یک متخصص تغذیه (متخصص غذا) همکاری کنید. در صورت کمبود وزن یا اضافه وزن ، متخصص تغذیه می تواند برنامه غذایی را برای رسیدن به وزن سالم تهیه کند.

اکثر افراد مبتلا به بولیمیا عصبی را می توان در خانه درمان کرد ، اما برخی نیاز به درمان در بیمارستان دارند. این بستگی به وزن ، علائم و مشکلات سلامتی فرد دارد. درمان پرخوری عصبی می تواند کار سختی باشد و مدت زمان زیادی طول بکشد. بهبود کامل می تواند سالها طول بکشد.

بعد از درمان چه اتفاقی می افتد؟

بسیاری از افراد با درمان بهتر می شوند. اما افراد مبتلا به پرخوری عصبی اغلب دچار عود می شوند.
برای جلوگیری از عود ، می توانید برنامه درمانی خود را دنبال کنید و با درمانگر خود صحبت کنید. در صورت بروز مجدد علائم ، در اسرع وقت به خانواده ، درمانگر یا پزشک خود اطلاع دهید تا بتوانید کمک بگیرید.

منبع:

Patient education: Bulimia nervosa (The Basics)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا