کپسول فمی لاکت برای بی اشتهایی عصبی چه فایده ای داره؟

کپسول فمی لاکت یک مکمل حاوی پروبیوتیک های مفید روده است که در کشورمان توسط یک شرکت دارویی ساخته و ارائه می شود. من در طول چند سال مشاوره با درمانجویان آنورکسیا نروزا یا همان بی اشتهایی عصبی با تکیه بر مطالعات انجام شده دریافتم که پروبیوتیک ها می توانند در ریکاوری از اختلالات خوردن موثر باشند. در ادامه به بررسی این موضوع و نقش کپسول فمی لاکت برای بی اشتهایی عصبی می پردازیم.

اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی باعث می شود که قربانیان آن گرسنگی و سیری را به همان روشی که افراد عادی تجربه می کنند، تجربه نکنند. تحقیقات جدید نشان می دهد که ترکیب باکتری های روده یا میکروبیوم روده با بی اشتهایی عصبی و اختلالات خوردن مرتبط است. این اطلاعات مهمی است زیرا کمتر از نیمی از افراد مبتلا به اختلالات خوردن به طور کامل بهبود می یابند درمان های مرسوم بسیاری از مبتلایان را که اکثریت قریب به اتفاق آنها زن هستند با شکست مواجه می کند.

این تحقیق نشان داده است که بیماران مبتلا به بی اشتهایی نسبت به افرادی که اختلالات خوردن نداشتند، تنوع باکتری های روده کمتری داشتند. هرچه تنوع میکروبیوم روده کمتر باشد، بیماران بی اشتهایی افسرده و مضطرب تر بودند. این مطالعه همچنین نشان داد که خوردن دوباره شروع به بازگرداندن تنوع باکتری های روده کرد که به بهبودی کمک کرد. میکروبیوم روده خلق و خو، رفتار، عملکرد متابولیک، کنترل اشتها و وزن را تنظیم می کند.

درک نقش باکتری‌های روده در بی‌اشتهایی می‌تواند به محققان کمک کند تا درمان‌های جدیدی برای بی‌اشتهایی ایجاد کنند، مانند نحوه معرفی مجدد غذاها، کمک به حمایت از مغز در طول دوره بهبودی، و نحوه استفاده از درمان هدفمند پروبیوتیک هایی مانند کپسول فمی لاکت. بسیاری از بیماران بی اشتهایی عصبی هنگام مصرف مجدد غذاها از ناراحتی معده و شکم رنج می برند. درمان هدفمند پروبیوتیک ممکن است به این امر و همچنین جنبه های ذهنی و عاطفی بهبودی کمک کند.

تحقیقات درباره نقش پروبیوتیک ها در بی اشتهایی عصبی

تحقیقات گذشته ارتباط بین باکتری‌های روده و اختلالات خوردن را نشان می‌دهد که تقریباً ۵ تا ۱۰ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهند. یک مطالعه فرانسوی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که میکروبیوم روده در اختلالات خوردن نقش دارد. این مطالعه موش هایی را مشاهده کرد که واکنش التهابی باکتری روده به تولید پروتئین داشتند. موش ها نسبت به این باکتری ها واکنش ایمنی داشتند که باعث اختلالات خوردن در آنها شد.

ترکیب باکتری‌های روده که این واکنش را آغاز کرده‌اند، ساختار مولکولی مشابهی با هورمونی به نام a-MSH دارد، یک هورمون سیری که به شما می‌گوید چه زمانی احساس سیری کنید. هنگامی که سیستم ایمنی به باکتری های روده که شبیه a-MSH هستند حمله می کند، به a-MSH نیز حمله می کند زیرا آنها یکسان به نظر می رسند.

التهابی که باعث اختلال در تنظیم سیگنال‌های مربوط به تغذیه، مصرف انرژی و اضطراب می‌شود. این یک واکنش ایمنی متقابل است – زمانی که سیستم ایمنی بدن را با یک مهاجم خارجی اشتباه می گیرد. واکنش متقابل معمولاً باعث کم کاری تیروئید هاشیموتو، دیابت نوع ۱ یا مولتیپل اسکلروزیس می شود.

اختلالات خوردن پیچیده هستند و به انواع مختلفی از رویکردهای درمانی نیاز دارند. با این حال، هنوز هم مهم است که نقش قرص پروبیوتیک مانند کپسول فمی لاکت مورد توجه قرار گیرد.

کپسول فمی لاکت
باکتریهای روده ممکن است در شکل گیری و همچنین درمان اختلال بی اشتهایی عصبی نقش داشته باشند

تحقیقات اخیر نقش محوری میکروبیوتای روده را در اختلالات روانپزشکی نشان داده است. در بی اشتهایی عصبی یا همان آنورکسیا نروزا، میکروبیوتای روده ممکن است در پاتوفیزیولوژی و همچنین در علائم گوارشی که معمولا تجربه می‌شوند، دخیل باشد. من مطالعاتی را در مورد مقایسه میکروبیوتای روده در بی اشتهایی عصبی با افراد سالم و همچنین مطالعاتی که به تغییرات در میکروبیوتای روده با درمان تغذیه ای نگاه می کردند، بررسی کردم.

تغییرات در دریافت انرژی و ترکیب غذایی بر میکروبیوتای روده تأثیر می گذارد و ممکن است در تکامل  میکروبی روده در بی اشتهایی عصبی نقش داشته باشد. علاوه بر این، برخی شواهد نشان می‌دهند که میکروبیوتای روده پیش از بیماری ممکن است بر خطر ابتلا به بی اشتهایی عصبی تأثیر بگذارد.

به نظر می‌رسد شباهت‌هایی در ترکیب میکروبی روده، مکانیسم‌های تعامل و علائم دستگاه گوارش در بی اشتهایی عصبی و سایر اختلالات دستگاه گوارش مانند بیماری التهابی روده و اختلالات عملکردی دستگاه گوارش وجود دارد.

پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها در این اختلالات مورد مطالعه قرار گرفته اند که در برخی موارد اثرات درمانی پروبیوتیک ها را نشان می دهد. علاوه بر این، برخی شواهد برای فواید درمانی پروبیوتیک ها در افسردگی و اضطراب وجود دارد که معمولاً به عنوان بیماری های همراه در بی اشتهایی عصبی دیده می شوند. علاوه بر این، شواهد اولیه برای استفاده از پروبیوتیک ها در بی اشتهایی عصبی اثرات مثبتی بر تعدیل ایمنی نشان داده است.

نقش کپسول فمی لاکت (قرص فمی لاکت) و قرص پروبیوتیک در درمان اختلالات خوردن

به نظر می رسد بی اشتهایی عصبی شباهت هایی با سایر اختلالات دستگاه گوارش و اختلالات سلامت روان دارد که مکانیسم عمل میکروبیوتای روده در رابطه با آسیب شناسی و علائم روده فرض شده است و نشان داده شده است که استفاده از پروبیوتیک ها تأثیراتی دارد.

بنابراین ممکن است استفاده از پروبیوتیک هایی مانند کپسول فمی لاکت (قرص فمی لاکت) در بی اشتهایی عصبی کمکی مفید برای درمان فعلی باشد. با این حال مطالعات بیشتری برای اثبات اثربخشی کپسول فمی لاکت مورد نیاز است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا