من مرتبا باید از کالری شمار کرفس استفاده بکنم وگرنه موقع غذا خوردن دچار استرس میشم. بنظر شما من مشکل اختلال خوردن دارم؟

تعداد افرادی که در سراسر جهان برای کاهش وزن به طور فعال رژیم می گیرند در بالاترین حد خود قرار دارد. با پیشرفت‌های فناوری اطلاعات مدرن، ; کالری شماری بسیار آسان‌تر شده است، زیرا یک برنامه می‌تواند این کار را بدون زحمت برای ما انجام دهد. اکنون صدها برنامه ردیابی کالری یا تمرین مختلف برای دانلود وجود دارد که با توجه به جست و جوی من در ایران محبوب‌ترین آنها کالری شمار کرفس ، کالری شمار مانکن و کالری شمار زیره هستند.

اگرچه برنامه های کالری شماری ممکن است در کوتاه مدت به کاهش وزن افراد کمک کند، کارشناسان نگران هستند که آنها همچنین ممکن است باعث ایجاد اختلالات خوردن یا اختلال در غذا خوردن شوند. بنابراین، آیا در نهایت کالری شماری چیز بدی است؟

چرا شمارش کالری می تواند منجر به اختلالات خوردن شود؟

سه دلیل وجود دارد که چرا کارشناسان حدس می زنند که شمارش کالری می تواند مضر باشد.

دلیل اول
کالری شماری فقط یک رفتار است که در زیر چتر گسترده “رژیم غذایی” قرار می گیرد. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی خطر ابتلا به اختلالات خوردن را افزایش می دهد، بنابراین به طور طبیعی نتیجه می شود که شمارش کالری تا حدودی تأثیرات رژیم غذایی بر اختلالات خوردن را محاسبه می کند.

دلیل دوم
کالری شماری پتانسیل ایجاد الگویی از سبک های تفکر سیاه و سفید، وسواسی و کمال گرا را دارد. فکر کنید: وقتی کالری ها را می شماریم، معمولاً یک حد بسیار خاص برای خود تعیین می کنیم (مثلاً ۲۰۰۰ کالری)، و غیرمعمول نیست که برخی افراد وقتی از آن حد عبور کرده اند، احساس کنند شکست خورده اند.

از طرف دیگر، داشتن یک برنامه کاربردی در تمام ساعات روز می‌تواند ما را ترغیب کند تا با وسواس پیشرفت خود را دنبال کنیم یا دیوانه‌وارانه برای مصرف غذا برنامه‌ریزی کنیم، که در نهایت باعث می‌شود به شدت مشغول غذا و خوردن شویم. هر یک از این سبک های تفکر (تفکر سیاه و سفید، تفکر کمال گرا و تفکر وسواسی) از عوامل خطر شناخته شده برای اختلالات خوردن و اختلال در خوردن هستند.

دلیل سوم
برنامه های کالری شمار ممکن است در نهایت راهی برای افراد برای تعیین کمیت ارزش خود شوند. به عنوان مثال، اگر به هدف کالری خود دست یابید، ممکن است افزایش عزت نفس را تجربه کنید و احساس ارزشمندی خود را افزایش دهید. از سوی دیگر، اگر از میزان کالری مورد هدف خود عبور کنید، ممکن است فکر کنید که شکست خورده اید، نمی توانید کاری انجام دهید و هرگز به اهداف مرتبط با وزن خود نخواهید رسید.

گفته می شود که این الگوهای فکری باعث افزایش بیش از حد ارزش وزن و شکل می شوند، که آسیب شناسی روانی اصلی مسئول ایجاد سایر ویژگی های اختلال خوردن در نظر گرفته می شود.

پژوهش ها در مورد کالری شماری و کالری شمار ها چه می گویند؟

محققان آمریکایی اولین کسانی بودند که رابطه بین مصرف ردیابی کالری و علائم اختلال خوردن را در ۴۹۳ دانشجوی کارشناسی بررسی کردند. یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

  • فقط ۱۴ درصد از دانش آموزان از برنامه کالری شماری استفاده کردند
  • کالری شمار ها به طور قابل توجهی سطوح بالاتری از محدودیت های غذایی و نگرانی های مربوط به خوردن را ایجاد می کردند.
  • در بی برنامه های کالری شماری در پرخوری، پاکسازی و شدت علائم آسیب‌شناسی روانی اختلال خوردن تفاوتی وجود نداشت.

محققان استرالیایی می خواستند ببینند این روابط در مردان چگونه است. در این مطالعه، ۱۲۲ مرد بالغ که عمدتاً از انجمن های سلامت و تناسب اندام انتخاب شده بودند، در نظرسنجی شرکت کردند که از آنها به طور خاص در مورد برنامه My Fitness Pal 2 سؤال شد. یافته های کلیدی عبارت بودند از:

  • ۵۶ درصد از مردان گزارش کردند که از My Fitness Pal استفاده می کنند.
    کاربران Fitness Pal من سطوح بالاتری از آسیب‌شناسی روانی اختلال خوردن، نگرانی‌های مربوط به تصویر بدن، تمایلات تفکر ناکارآمد و اختلال عملکردی را نسبت به افراد غیرکاربر گزارش کردند.
  • تقریباً ۴۰٪ از کاربران My Fitness Pal اظهار داشتند که استفاده از این برنامه تا حدودی یا بسیار به علائم اختلال خوردن آنها کمک می کند ، در حالی که ۴۲٪ اظهار داشتند که اینطور نیست (۲۰٪ پاسخ ندادند)

محققان آمریکایی با بررسی این روابط در ۱۰۵ فردی که قبلاً دچار اختلال خوردن بودند و به دنبال درمان بودند، رویکرد منحصر به فردی در پیش گرفتند. یافته های آنها این بود:

  • ۷۵ درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که از My Fitness Pal برای کالری شماری خود استفاده می کنند.
  • ۳۵٪ احساس کردند که این اپلیکیشن کالری شمار شدیداً در اختلال خوردن آنها نقش داشته است، ۲۸٪ احساس می کردند که به طور متوسط به این اختلال کمک می کند، ۱۸٪ احساس می کردند که تا حدودی نقش دارد، و حدود ۱۸٪ احساس می کردند که اصلاً به اختلال خوردن آنها کمک نمی کند.
  • باورهای قوی‌تر مبنی بر اینکه اپلیکیشن کالری شمار در ایجاد اختلال خوردن نقش داشته است، با رفتارها و نگرش‌های شدیدتر و مکرر اختلال خوردن مرتبط بود.

این سه مطالعه کلیدی نشان می‌دهند که شمارش کالری از طریق اپلیکیشن‌های موبایل می‌تواند منجر به علائم اختلال خوردن شود.

من با این نتایج هم عقیده هستم و استفاده از هر اپلیکیشن کالری شمار ایرانی یا خارجی را به شما توصیه نمی کنم. اگر اضطراب زیاد مانع از استفاده از این اپلیکیشن ها در شما می شود، بهتر است از طریق سامانه رزرو نوبتف وقت مشاوره ای رزرو نمایید تا بتوانم به شما کمک کنم.

منبع :

Calorie Counting and Eating Disorders: What’s the Harm?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا