نحوه مصرف و عوارض جانبی دوکسپین

دوکسپین برای درمان برخی اختلالات روانی یا خلقی (مانند افسردگی، اضطراب) استفاده می شود. دوکسپین ۱۰ میلیگرم گاهی برای کاهش خارش بدن و درمان بی خوابی نیز تجویز می شود.  دوکسپین متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان ضد افسردگی های سه حلقه ای است. با کمک به بازگرداندن تعادل برخی مواد طبیعی در مغز عمل می کند. دوکسپین با نامهای تجاری دونرین DONEURIN و دوکسیپن DOXIPEN در داروخانه ها عرضه می شود.

نحوه استفاده از دوکسپین

قبل از شروع مصرف دوکسپین راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً ۱ تا ۳ بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید. اگر آن را فقط یک بار در روز مصرف می کنید، آن را قبل از خواب مصرف کنید تا خواب آلودگی در طول روز کاهش یابد. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان توسط پزشک مشخص می شود.

برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند خواب آلودگی، خشکی دهان، سرگیجه)، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز پایین شروع کنید و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

برای اندازه گیری مقدار تجویز شده از قطره چکان همراه دارو استفاده کنید. درست قبل از مصرف، دارو را با نصف لیوان (۴ اونس یا ۱۲۰ میلی لیتر) آب یا شیر، یا آب پرتقال، گریپ فروت، گوجه فرنگی، آلو یا آناناس مخلوط کنید و تمام مخلوط را بنوشید. با نوشابه یا سایر نوشابه های گازدار مخلوط نکنید. اگر این دارو را همراه با متادون مایع مصرف می‌کنید، می‌توانید هر دو دارو را با لیموناد، آب پرتقال، آب قند، مخلوط نوشیدنی پرتقال یا آب ساده مخلوط کنید، اما نه آب انگور. فقط آنچه را که برای هر دوز نیاز دارید مخلوط کنید.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان(های) یکسانی مصرف کنید. دوز خود را افزایش ندهید یا از این دارو بیشتر یا بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید. وضعیت شما سریعتر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد.

حتی اگر احساس کردید که خوب شده اید به مصرف این دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. همچنین، ممکن است علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد و خستگی را تجربه کنید. برای جلوگیری از این علائم در زمانی که درمان با این دارو را متوقف می کنید، پزشک ممکن است دوز شما را به تدریج کاهش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. هر گونه علائم جدید یا بدتر شدن را فورا گزارش دهید.

این دارو ممکن است فوراً اثر نکند. ممکن است در عرض یک هفته فوایدی را مشاهده کنید. با این حال، ممکن است تا ۳ هفته طول بکشد تا اثر کامل را احساس کنید.

اگر وضعیت شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد (مثلاً احساس غم و اندوه شما بدتر شد یا افکار خودکشی دارید) به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی دوکسپین

عوارض جانبی شایع دوکسپین عبارتند از:

1. خواب آلودگی
  2. سرگیجه
  3. خشکی دهان
  4. تاری دید
  5. یبوست
  6. مشکل در دفع ادرار

اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

برای تسکین خشکی دهان، آب نبات سفت (بدون قند) بمکید، آدامس (بدون قند) بجوید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید.

برای جلوگیری از یبوست، فیبر غذایی بخورید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید. همچنین ممکن است نیاز به مصرف ملین داشته باشید. از داروساز خود بپرسید که کدام نوع ملین برای شما مناسب است.

به یاد داشته باشید که دوکسپین به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از دوکسپین استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر عوارض جانبی جدی از جمله: سوزش معده که از بین نمی رود، تغییرات روحی و روانی (مانند اضطراب، بی قراری، گیجی)، لرزش، درد شدید معده و شکم. دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر عوارض جانبی بسیار جدی از جمله: سرگیجه شدید، ضربان قلب سریع/نامنظم، غش، تشنج، درد/تورم/قرمزی چشم، گشاد شدن مردمک چشم، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف نور در شب)  دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.