قرص دونپزیل برای چیست؟

دونپزیل برای درمان زوال عقل مربوط به بیماری آلزایمر استفاده می شود. بیماری آلزایمر را درمان نمی کند، اما ممکن است حافظه، آگاهی و توانایی عملکرد را بهبود بخشد. این دارو یک مسدود کننده آنزیم است که با بازگرداندن تعادل مواد طبیعی (انتقال دهنده های عصبی) در مغز عمل می کند.

دونپزیل با نامهای تجاری آلپزیل ALPEZIL، آلزاکیم ALZAKIM، آریسپت ARICEPT، آریسپتین ARISEPTIN،دونپت DONEPT،یاسنال YASNAL و رمودون REMODON در داروخانه های کشور عرضه می شود.

نحوه استفاده از قرص دونپزیل

قبل از شروع مصرف دونپزیل بروشور اطلاعات دارو را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

دونپزیل را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف کنید، معمولاً یک بار در روز درست قبل از خواب. اگر مشکلات خواب (بی خوابی) را تجربه می کنید، با پزشک خود در مورد تغییر دوز صبحگاهی صحبت کنید.

اگر از قرص های قدرتی ۲۳ میلی گرمی استفاده می کنید، آن ها را کامل ببلعید. این قرص ها را له نکنید یا نجوید. انجام این کار می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان توسط پزشک مشخص می شود. برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند حالت تهوع و اسهال)، پزشک این دارو را با دوز پایین شروع می کند و به تدریج دوز شما را طی هفته ها تا ماه ها افزایش می دهد. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. دوز خود را افزایش ندهید یا از این دارو بیشتر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید.

اگر دونپزیل را برای ۷ روز یا بیشتر متوالی مصرف نکردید، قبل از شروع مجدد با پزشک خود صحبت کنید. برای کاهش خطر عوارض جانبی ممکن است لازم باشد با دوز کمتر شروع کنید.

از دونپزیل به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. مصرف آن را قطع نکنید مگر اینکه پزشک به شما دستور داده باشد. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا شما از مزایای کامل این دارو بهره مند شوید.

اگر وضعیت شما بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

دونپزیل 1

عوارض جانبی

تهوع، استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها/کاهش وزن، سرگیجه، خواب آلودگی، ضعف، مشکل در خواب، لرزش (لرزش)، یا گرفتگی عضلات ممکن است با تطبیق بدن با دارو رخ دهد. این اثرات معمولاً ۱-۳ هفته طول می کشد و سپس کاهش می یابد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: مشکل در ادرار کردن، درد شدید معده/شکم، مدفوع سیاه، استفراغ شبیه تفاله قهوه، تشنج، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: ضربان قلب آهسته/سریع/ نامنظم، سرگیجه شدید، غش، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک کمک کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا