آیا بی اشتهایی عصبی بدون درمان برطرف می شود؟

آیا بی اشتهایی عصبی بدون درمان برطرف می شود؟ در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

بی اشتهایی عصبی یکی از کشنده ترین شرایط سلامت روان است. که می تواند سلامت جسمی و عاطفی فرد را ویران کند. یافتن راه هایی برای بهبودی از این اختلال خوردن بسیار مهم است .

ممکن است برای گرفتن کمک از دیگران خجالت بکشید یا ندانید چگونه آن را درمان کنید. و شما را به فکر می اندازد که آیا واقعا بی اشتهایی عصبی قابل درمان است؟ نمی توان گفت که آیا بهبودی بدون درمان امکان پذیر است یا خیر .

در حال حاضر هیچ پژوهشی وجود ندارد که ثابت کند که با روش های درمانی می توان بی اشتهایی عصبی را صد در صد درمان کرد.

بی اشتهایی عصبی چیست؟

بی اشتهایی عصبی یک اختلال خوردن است که با ترس شدید از افزایش وزن یا چاق شدن نمایان می شود. برای جلوگیری از این امر، افراد مبتلا به بی اشتهایی مصرف غذای خود را به شدت محدود می کنند که منجر به کاهش وزن شدید می شود.

با وجود کمبود وزن، افراد مبتلا به بی اشتهایی ممکن است خود را دارای وزن طبیعی یا وزن بیش از حد بدانند. و این باعث می شوند که اشتباه فکر کنند و بگویند خب اینطوری سالم تر هستم.

عامل شایع بازدارنده جهت درمان بی اشتهایی عصبی چیست؟

یکی از رایج ترین موانع بهبودی، فقدان انگیزه یا تمایل به تغییر است. گاهی اوقات تمرکز اصلی درمان، بهبود تفکر و بینش بیمار در مورد خود مشکل است .
اگر بتوانید درک کنید و بپذیرید که مشکلی وجود دارد، ممکن است تمایل بیشتری به رفع آن داشته باشید. متخصصان درمان اغلب از طریق تکنیک های افزایش انگیزه از افراد در درمان حمایت می کنند .

انگیزه بهبودی یک عامل کلیدی در بهبودی است. مراحلی از تغییر وجود دارد که هر فرد در طول بهبودی اختلال خوردن آن را پشت سر می گذارد. مراحل تغییر عبارتند از :

تفکر انکار: در این مرحله، فرد مبتلا به بی اشتهایی ممکن است انکار کند که مشکلی دارد .
تفکر واقعی: در این مرحله، فرد تصور می کند که مشکلی دارد. ولی برای تغییر هنوز مطمعن نیست.
آماده سازی: در مرحله آماده سازی، فردی مبتلا به بی اشتهایی تصمیم گرفته است که می خواهد تغییر کند و برای ایجاد این تغییرات آماده می شود. هنوز هم ممکن است دوگانگی وجود داشته باشد .
اقدام: این مرحله در مورد برداشتن گام هایی در جهت درمان و بهبودی است.
نگهداری: این مرحله مربوط به حفظ تغییرات مثبتی است که فرد در جهت بهبودی خود ایجاد کرده است.

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

چرا دریافت درمان برای اختلال خوردن مهم است ؟

بهبودی از بی اشتهایی عصبی بدون درمان درست می تواند خطرناک باشد. بسته به اینکه چقدر مصرف غذای خود را محدود کرده‌اید، ممکن است به کمک پزشک یا متخصص تغذیه نیاز باشد تا مطمئن شوید که این کار با خیال راحت انجام می‌شود .

افزایش مصرف غذا پس از سوء تغذیه می تواند منجر به یک بیماری بالقوه کشنده به نام سندرم تغذیه مجدد شود. با نظارت پزشک معتمد می توانید اطمینان حاصل کنید که روند بهبود وزن به طور ایمن انجام می شود .

مراقبت های پزشکی در طول بهبودی بی اشتهایی عصبی ممکن است به دلایل دیگری نیز ضروری باشد. بی اشتهایی می تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر منفی بگذارد. برخی از پیامدهای احتمالی عبارتند از :

نازک شدن استخوان ها
کم خونی خفیف
ضعف عضلانی
مو و ناخن شکننده
فشار خون پایین
پوست خشک و مایل به زرد
یبوست
فشار خون پایین
کند شدن تنفس و نبض
آسیب به ساختار و عملکرد قلب
کاهش دمای بدن
خستگی مزمن
ناباروری
ضربه مغزی
نارسایی چند عضوی

درمان این علائم برای بهبودی کلی فرد مهم است. علاوه بر این، درست مانند سایر شرایط سلامت روان، بی اشتهایی می تواند با توانایی فرد برای شرکت در کار، مدرسه و فعالیت های اجتماعی تداخل ایجاد کند. بهبودی از بی اشتهایی می تواند به فرد کمک کند تا سلامت جسمی خود را بازیابی کند و کیفیت کلی زندگی خود را بهبود بخشد .

گزینه های درمانی برای بی اشتهایی عصبی
تحقیقات نشان می دهد که روش های درمانی موثری برای بی اشتهایی عصبی وجود دارد. درمان بستگی به شدت اختلال خوردن بیمار دارد. سطوح مختلف مراقبتی برای بی اشتهایی عصبی عبارتند از :

بستری شدن در بیمارستان
توانبخشی بستری
سرپایی فوری
سرپایی

این روش های درمان می تواند ترکیبی باشد. تحقیقات نشان می دهد که روش های درمانی خاصی برای درمان بی اشتهایی موثر هستند که عبارتند از :

درمان شناختی-رفتاری (CBT): CBT یک رویکرد درمانی است که هدف آن کمک به افراد برای تغییر رفتارهایشان با تغییر طرز تفکرشان است. تغییر افکار نابسامان مرتبط با غذا و ظاهر بدن می تواند به افراد کمک کند تا رفتارهای غذایی نابسامان خود را تغییر دهند.
روان درمانی بین فردی (IPT): IPT به بهبود روابط کمک می کند و بر رفع مشکلات رابطه ای که می تواند به اختلال غذا خوردن کمک کند تمرکز می کند.

منابع :

[۱] Yahalom, M., Spitz, M., Sandler, L., Heno, N., Roguin, N., & Turgeman, Y. ( 2013 ) اهمیت برادی کاردی در بی اشتهایی عصبی. مجله بین المللی آنژیولوژی: انتشارات رسمی کالج بین المللی آنژیولوژی، شرکت، ۲۲ ( ۲ )، ۸۳-۹۴.
[۲] Kass, AE, Kolko, RP, & Willey, DE ( 2013 ) درمانهای روانشناختی برای اختلالات خوردن. نظر فعلی در روانپزشکی، ۲۶ ( ۶ )، ۵۴۹-۵۵۵.
[۳] Carter, O., Byrne, S., Allen, K., & Fursland, A. ( 2014 ) آمادگی و انگیزه برای تغییر در درمان بزرگسالان مبتلا به بی اشتهایی عصبی: یک سری موارد. مجله اختلالات خوردن، ۲ ، ۱.
[۴] همکاری ملی اختلالات خوردن. (د) مراحل تغییر. بازیابی شده در ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ از https://nedc.com.au/eating-disorders/treatment-and-recovery/stages-of-change /
[۵] موسسه ملی بهداشت روان. (دوم). اختلالات خوردن: چیزی بیشتر از غذا بازیابی شده در ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ از 
[۶] Mehanna, HM, Moledina, J., & Travis, J. ( 2008 ) سندرم تغذیه مجدد: چیست و چگونه پیشگیری و درمان کنیم. BMJ (ویرایش تحقیقات بالینی)، ۳۳۶ ( ۷۶۵۹ )، ۱۴۹۵-۱۴۹۸.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا