بی اشتهایی عصبی و نگرانی های رشد در دوران جوانی

 نگرانی های رشد در دوران جوانی در بی اشتهایی عصبی 

در گروهی از جوانان بی اشتهایی عصبی می تواند بر رشد فیزیکی آنان تأثیر بگذارد. به طور گسترده ای در زمینه پزشکی ثابت شده است که بی اشتهایی عصبی می تواند عوارض جسمی جدی ایجاد کند و حتی می تواند کشنده باشد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که بی اشتهایی همچنین می تواند رشد جسمانی را در جوانان متوقف کند.

بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه این اختلال خوردن بر بدن تأثیر می گذارد؟

بی اشتهایی عصبی یک اختلال خوردن است که با وزن کم و ترس شدید از افزایش وزن مشخص می شود . به منظور کاهش وزن، افراد مبتلا به این اختلال خوردن ممکن است به شدت مصرف کالری را محدود کنند، از ورزش بیش از اندازه استفاده کنند یا از ملین ها یا پاکسازی روده استفاده کنند. همه این رفتارها بر سلامت جسمانی افراد تأثیر منفی می گذارد.

عوارض فیزیکی ناشی از بی اشتهایی می تواند شامل موارد زیر باشد :

مشکلات قلبی (فشار خون پایین، ضربان قلب پایین، نارسایی قلبی) به دلیل تجزیه اندام‌ها و ماهیچه‌ها برای دریافت انرژی
الکترولیت های نامتعادل
معده درد و نفخ
مشکلات قند خون
یبوست
روده های آسیب دیده
پارگی مری
گرفتگی عضلات
تشنج
غش یا سرگیجه
مشکل در خوابیدن
عدم تعادل هورمونی
قاعدگی نامنظم یا از دست دادن دوره قاعدگی
نارسایی کلیه
دشواری در تنفس

تاثیر فیزیکی بی اشتهایی عصبی به این دلیل است که یکی از کشنده ترین بیماری های روانی است. در واقع، افراد مبتلا به بی اشتهایی شش برابر بیشتر از افراد بدون بی اشتهایی احتمال مرگ دارند . این افزایش قابل توجهی است.

ممکن است از بهبودی افرادی که از این بیماری رنج می بردند تعجب کنید. تحقیقات اخیر نشان می دهد که بی اشتهایی می تواند عواقب سلامتی دائمی داشته باشد، حتی برای افرادی که بهبود می یابند. یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که بی‌اشتهایی می‌تواند اثرات ماندگار داشته باشد، تأثیری است که می‌تواند برای دختران نوجوان داشته باشد .

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

گروه‌هایی که از بی‌اشتهایی عصبی در زمان بلوغ رنج می برند؟

نوجوانی زمان قابل توجهی برای رشد جسمانی است. تغییرات فیزیکی که در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد می‌تواند بر سلامت افراد تا آخر عمر تأثیر بگذارد. بی اشتهایی می تواند با ایجاد تغییراتی در هورمون هایی که توده استخوانی را کاهش می دهد و هورمون ها را مختل می کند، بلوغ را به طور منفی مختل کند.

از دست دادن توده استخوانی می تواند باعث توقف رشد شود و می تواند افراد را از رسیدن به قد کامل خود باز دارد . شاید نرسیدن به قد استاندارد، کار مهمی به نظر نرسد. اما دلیل اینکه افراد به قد کامل خود نمی رسند، از دست دادن توده استخوانی و تغییرات هورمونی است.

هر چه فردی مدت طولانی تری با این اختلال دست و پنجه نرم کند، احتمال اینکه تراکم استخوان او به حالت عادی بازگردد کمتر می شود . که می تواند منجر به پوکی استخوان شده و احتمال شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد.

این کاهش توده استخوانی می تواند به کاهش وزن کمک کند. این وزن کم می تواند منجر به دوره های قاعدگی نامنظم یا از دست دادن دوره قاعدگی شود. برخی از افراد مبتلا به بی اشتهایی ممکن است به دلیل این تغییرات هورمونی برای باردار شدن در مراحل بعدی زندگی دچار مشکل شوند.

مداخله و درمان اولیه بی اشتهایی عصبی

مداخله و درمان زودهنگام بی اشتهایی برای پیشگیری از این پیامدهای جدی سلامتی حیاتی است. مداخله و درمان زودهنگام ممکن است شامل مداخلات پزشکی مانند دارو، مکمل های غذایی و آزمایش های پزشکی باشد.
در حالی که مداخله پزشکی بسیار مهم است، درمان باید شامل مراقبت از سلامت روان نیز باشد. این به این دلیل است که بی اشتهایی یک بیماری پزشکی و روانی است. برای جلوگیری از رفتارهای بی اشتهایی مداوم، درمان جنبه روانشناختی این اختلال حیاتی است وگرنه احتمال تکرار این چرخه وجود دارد .

بی اشتهایی یک اختلال خوردن است که می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود. هر چه فرد تقلا ی بیشتری کند، احتمال آسیب جدی بیشتر است. برخی از این علائم می‌توانند تا آخر عمر باقی بمانند، بنابراین اگر شما یا کسی که می‌شناسید در حال مبارزه است، همین امروز برای کمک بخواهید .

منابع:

[۱] انجمن غدد درون ریز. ( ۲۰ اوت ۲۰۲۰ ). بی اشتهایی ممکن است رشد زنان جوان را متوقف کند.

https://www.sciencedaily.com/releases/

۲۰۲۰/۰۸/۲۰۰۸۲۰۱۰۲۴۵۰ .htm
[۲] انجمن ملی اختلالات خوردن. ( ۲۰۱۸ ). بی اشتهایی عصبی.

[۳] موسسه ملی آرتریت و بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و پوست. ( ۲۰۱۸ ). آنچه افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی باید در مورد پوکی استخوان بدانند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا