اکستریم هانگر در ریکاوری بی اشتهایی عصبی چیست؟

اکستریم هانگر یا گرسنگی شدید تقریباً برای همه افرادی که در حال بهبودی از هر نوع اختلال خوردن هستند، رخ می دهد. در کنار وجود ادم (احتباس آب)، اکستریم هانگر یا گرسنگی شدید یکی از اضطراب‌انگیزترین عناصر بهبودی است.

چه چیزی باعث گرسنگی شدید می شود؟

اکستریم هانگر که با نام هایپرفاژی یا پلی فاژی شناخته می شود، احساس داشتن یک اشتهای غیرقابل توضیح و بیشتر از حد معمول است.

این یک پاسخ بیولوژیکی طبیعی به محدودیت غذایی است. اغلب برای کسانی که رژیم گرفته اند، غذای خود را محدود کرده اند، و به ویژه افرادی که از اختلالات خوردن بهبود می یابند، ظاهر می شود.

چه چیزی باعث اکستریم هانگر می شود؟

ابتدا، اجازه دهید آنچه را که قبل از بروز گرسنگی شدید اتفاق می‌افتد، شرح دهم.

در طول دوره‌های محدودیت، بدن در واقع توانایی شما را برای هماهنگ کردن با نشانه‌های گرسنگی و سیری قطع می‌کند. بنابراین ممکن است با وجود نیاز بدنتان به انرژی، احساس گرسنگی نکنید. این به چند دلیل اتفاق می افتد.

برای مثال، سیستم گوارش شما کند می شود. این اتفاق باعث صرفه جویی در انرژی و زمان بیشتری برای جذب مواد مغذی می شود. در نتیجه زودتر و برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنید.

علاوه بر این، پس از مدت‌های طولانی بدون دسترسی به غذا، بدن منبع انرژی خود را از گلوکز (که از کربوهیدرات‌ها می‌آید) به کتون‌ها (که از چربی می‌آیند) تغییر می‌دهد. به نظر می رسد کتون ها اثر سرکوب کننده اشتها دارند.

این کار بسیار شگفت انگیز و دلسوزانه ای توصیف می شود که بدن ما برای ما انجام می دهد: اگر در موقعیتی قرار بگیریم که گرسنه باشیم و به غذا دسترسی نداشته باشیم، بدن ما علائم گرسنگی را خاموش می کند تا ما زنده بمانیم.

هنگامی که دسترسی مداوم به غذا برمی گردد (یک چیز خوب!) علائم گرسنگی شروع به بهبودی می کند و گرسنگی شدید ممکن است خود را نشان دهد.

گاهی این بازگشت ظریف است و گاهی گرسنگی با انتقام برمی گردد. این به این دلیل است که بدن شما به سختی کار می کند تا بتواند به طور همزمان به فعالیت های روزانه خود ادامه دهد. برای کودکان و نوجوانان، بدن نیز در تلاش است تا به رشد و تکامل طبیعی برگردد.

در حالی که مدت و شدت آن ممکن است متفاوت باشد، گرسنگی شدید فقط در افرادی که اختلالات خوردن دارند ظاهر نمی شود. همچنین می تواند پس از هر دوره ای از محدودیت کالری نشان داده شود. اکستریم هانگر به شدت چرخه رژیم غذایی می افزاید.

گرسنگی شدید ممکن است در سایر شرایط پزشکی غیر مرتبط با رژیم غذایی و اختلالات خوردن، از جمله پرکاری تیروئید، که متابولیسم را افزایش می دهد و دیابت درمان نشده، که در آن کمبود انسولین باعث ایجاد حالتی شبیه گرسنگی می شود، ظاهر شود.

علائم گرسنگی شدید ( اکستریم هانگر)

برای برخی، علائم گرسنگی شدید کاملاً قابل توضیح است. این یک احساس گرسنگی است که بدون توجه به مقدار غذایی که می خورید رخ می دهد . برخی از علائم رایج ممکن است:

گرسنگی با وجود خوردن ۳ وعده غذایی و ۳ میان وعده (یا بیشتر!)
مشغولیت ذهنی و مداوم برای غذا خوردن
اضطراب
افسردگی
تحریک پذیری
انرژی کم

اکستریم هانگر چقدر طول می کشد؟

صادقانه بگویم، گرسنگی شدید تا زمانی که لازم باشد ادامه دارد. به یاد داشته باشید، هدف این است که بدن خود را تقویت کند و ذخایر مواد مغذی را دوباره برگرداند و در عین حال عملکردهای روزانه بدن طبیعی شود. پس از دستیابی به این هدف، گرسنگی شدید ممکن است فروکش کند. این موضوع از افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

چگونه با اکستریم هانگر کنار بیاییم؟

اگر در حال بهبودی از یک اختلال خوردن، اختلال در غذا خوردن یا رژیم غذایی محدود هستید، گرسنگی شدید می تواند ترسناک باشد! در بسیاری از موارد، ممکن است لازم باشد دو تا سه برابر چیزی که اطرافیان شما می خورند، بخورید. این قضیه گیج کننده، تحریک کننده است و می تواند منجر به احساس از دست دادن کنترل شود.

نکاتی را در مورد چگونگی کنار آمدن با افکار و احساساتی که ممکن است پیش بیاید، مرور کنیم:

بعد از غذا خوردن احساس گناه می کنم
این در فرهنگ ما قابل درک است و ممکن است بخشی از چیزی باشد که در وهله اول باعث ایجاد محدودیت شده است.

از خود بپرسید:

این احساس گناه از کجا می آید؟
چه “قوانینی” را زیر پا می گذارم؟
چه کسی این قوانین را ارائه کرد؟
هنگام بروز این افکار، جملات تاکیدی را برای تکرار با خود پیدا کنید، مانند:

بدن من کارهایی را انجام می دهد که باید انجام دهد تا من را زنده و سالم نگه دارد
بازسازی بدنم به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد
غذا دادن به بدنم جای خجالت ندارد
من لیاقت خوردن را دارم
اگر با احساس گناه و شرم در خوردن غذا دست و پنجه نرم می کنید، با من مشورت کنید

من هنوز بعد از خوردن غذا گرسنه هستم
این مسئله رایج است. به خاطر داشته باشید که ممکن است نیاز به خوردن حداقل ۳ وعده غذایی و ۳ میان وعده در روز داشته باشید.

اگر بعد از اجرای این روش متوجه شدید که هنوز گرسنه هستید، به وعده های غذایی و میان وعده های خود نگاهی بیندازید. آیا تا زمانی که در زمان غذا سیر شوید غذا می خورید؟ آیا فضای بیشتری برای خوردن وجود دارد؟

برای برخی، گرسنگی شدید ممکن است با سیری زودهنگام یا احساس سیری خیلی سریع مطابقت داشته باشد. به یاد داشته باشید: یکی از عوارض جانبی محدودیت، کند شدن سیستم گوارش شما است. این بدان معنا نیست که بدن شما به غذا نیاز ندارد. اگر این مورد برای شما صادق است، ممکن است نیاز داشته باشید که بیشتر غذا بخورید.

نمی توانم به غذا فکر نکنم
آیا می دانستید که «فکر کردن به غذا» یکی از نشانه های اصلی گرسنگی است؟ پس این منطقی است! تنها راه کنار آمدن با این موضوع غذا خوردن است. به گرسنگی احترام بگذار، به بدنت غذا بده، تکرار کن. با گذشت زمان این وسواس بهتر می شود و فضای بیشتری برای چیزهایی که برایتان مهم است خواهید داشت.

چگونه بر گرسنگی شدید غلبه کنیم
تا به حال، می دانید که گرسنگی شدید به خودی خود “از بین نمی رود”. ما نمی‌توانیم آن را به تأخیر بیندازیم، حواس‌مان را پرت کنیم یا آن را کنار بگذاریم. نیاز به تغذیه دارد. اگر از اختلال خوردن رنج می برید یا واقعاً با رابطه خود با غذا مشکل دارید، لطفاً کمک بگیرید!

سندروم تغذیه مجدد در اکستریم هانگر:

برای افرادی که مدت زمان زیادی از بیماری بی اشتهایی عصبی آنها می گذرد و کاهش وزن زیادی را تجربه کرده اند ممکن است پدیده اکستریم هانگر با مصرف ناگهانی غذا منجر به پدیده نادر اما خطرناکی به نام سندروم تغذیه مجدد شود، لذا توصیه می شود افرادی که کاهش وزن شدید دارند( عموما زیر شاخص توده بدنی ۱۴) در صورت مواجه با پدیده اکستریم هانگر حتما زیر نظر یک متخصص باشند تا از بروز سندروم تغذیه مجدد پیشگیری شود.

گاهی برای مدیرت سندروم تغذیه مجدد نیاز به بستری درمانجو در بیمارستان است.

 

منایع:

How to Cope with Extreme Hunger.

Anorexia nervosa in adults and adolescents: The refeeding syndrome.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا