اضطراب در مورد غذا چگونه ایجاد می شود؟

اضطراب در مورد غذا ممکن است منجر به اختلالات خوردن و سایر مشکلات سلامت روان شود.

غذا نقش مهمی در زندگی روزمره دارد و خوردن یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. با این حال، اگر افکار در مورد غذا و خوردن مزاحم شوند، این می تواند به اضطراب غذایی تبدیل شود. در این مقاله به بررسی علل اضطراب غذایی می پردازیم.

چه چیزی باعث اضطراب غذایی می شود؟

اضطراب غذایی معمولاً به دلیل عوامل فردی و فرهنگی ایجاد می شود. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، ۴۹.۱ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده در طی ۱۲ ماه گذشته تلاش کرده‌اند وزن خود را کاهش دهند.

با در نظر گرفتن این موضوع، درک این عوامل مهم است تا افراد بتوانند به طور موثر اضطراب غذایی را مدیریت کنند. در زیر نتایج کلیدی تحقیقات درباره اضطراب غذایی آورده شده است:

  • پیام‌های منفی در مورد غذا خوردن یا ظاهر: رسانه‌های اجتماعی حاوی تصاویر و پیام‌های متعددی هستند که افراد را به کاهش وزن تشویق می‌کنند و کسانی را که «درست غذا نمی‌خورند» شرمنده می‌کنند.
  • خود سرزنشگری: برخی از افراد درگیر چیزی می‌شوند که محققان آن را «گفت‌وگوی چاقی» می‌نامند، که در آن ادعا می‌کنند که چاق هستند، حتی اگر واقعاً خودشان را چنین باوری نداشته باشند. این عمل این ایده را ترویج می کند که یک نوع بدن خاص نامطلوب است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ که به بررسی صحبت های مربوط به چربی (چاقی)  پرداخته بود همچنین نشان داد که این مکالمه های درونی ممکن است منجر به افسردگی، اضطراب و تصویر منفی بدن شود.
  • ژنتیک: افرادی که ژن های مشترکی را که دانشمندان با اختلالات خوردن مرتبط دانسته اند دارند ممکن است در مورد غذا احساس اضطراب بیشتری داشته باشند. همین امر در مورد افرادی که اعضای خانواده آنها دارای ژن های مرتبط با انواع مختلف اضطراب هستند نیز صادق است. یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که اختلالات خوردن در خانواده ها ایجاد می شود و بخشی از این پیوند ممکن است ژنتیکی باشد.
  • ویژگی های شخصیتی: برخی از ویژگی های شخصیتی ممکن است خطر اضطراب غذایی را که می تواند باعث اختلالات خوردن شود، افزایش دهد. آنها شامل کمال گرایی م، تنوع طلبی و تکانشگری هستند.
  • پیام های جامعه: پیام های مربوط به غذا و تصویر بدن در جامعه ممکن است اضطراب غذایی را افزایش دهد. افرادی که در ورزش ها یا فعالیت های دیگری که برای لاغری ارزش قائل هستند شرکت می کنند، ممکن است اضطراب غذایی بیشتری داشته باشند.
  • پیام‌های فرهنگی: فرهنگ گسترده‌تر برای لاغری ارزش قائل است و حتی ممکن است با آن به عنوان یک انتخاب اخلاقی برخورد کند. این پیام می تواند باعث شود افراد در مورد انتخاب غذا و شکل بدن خود احساس اضطراب کنند.
  • تجربیات اولیه: یک منبع مورد اعتماد در سال ۲۰۱۳ نشان داد که برخی، اما نه همه، مطالعات ارتباطی بین تجربیات اولیه سوء استفاده جسمی و جنسی و اضطراب غذایی را شناسایی کردند. فردی که در دوران کودکی مورد سوء استفاده قرار گرفته است ممکن است از غذا به عنوان راهی برای بازیابی کنترل استفاده کند و این می تواند اضطراب غذایی را تقویت کند.
اضطراب 1
عوامل بیولوژیکی، روانی، اجتماعی و فرهنگی در ایجاد اضطراب غذایی نقش دارند

 

اختلالات مربوط به اضطراب غذایی

یک فرد می تواند اضطراب زودگذر غذایی را بدون داشتن تشخیص اساسی تجربه کند. برخی از افراد نیز ممکن است از غذا به عنوان راهی برای مقابله با اضطراب استفاده کنند. به عنوان مثال، یافته‌های نظرسنجی استرس در انجمن روان‌شناسی آمریکا نشان می‌دهد که ۳۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی در طول ماه گذشته به دلیل استرس زیاد غذا خورده‌اند یا غذاهای ناسالم را انتخاب کرده‌اند.

با این حال، در صورتی که فردی نگران غذا باشد، ممکن است یک بیماری روانی زمینه ای داشته باشد که:

  • روابط اجتماعی آنها را تضعیف می کند
  • در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد می کند
  • افکار آنها را مشغول می کند
  • باعث می شود آنها به طور مداوم انتخاب های ناسالم داشته باشند

برخی از تشخیص های بالقوه ناشی الز اضطراب غذایی عبارتند از:

بی اشتهایی عصبی

افراد مبتلا به بی اشتهایی حتی زمانی که بسیار لاغر هستند، خود را دارای اضافه وزن می دانند. این تصور باعث اضطراب شدید در مورد غذا می شود و باعث می شود فرد کالری بسیار کمی بخورد. همچنین ممکن است یک فرد مراسم غیرعادی در مورد غذا انجام دهد، ورزش بیش از حد انجام دهد یا برای کاهش وزن از ملین ها استفاده کند.

بی اشتهایی می تواند باعث شود که فرد به طور خطرناکی کم وزن شود و مشکلات قلبی و سیستم غدد درون ریز را ایجاد کند که در برخی موارد می تواند کشنده باشد. بی اشتهایی عصبی دارای بالاترین میزان مرگ و میر در بین هر اختلال خوردن است.

در مورد بی اشتهایی عصبی بیشتر بخوانید.

پرخوری عصبی

علائم پرخوری عصبی شامل پرخوری و پاکسازی است. افراد ممکن است با استفراغ، مصرف ملین ها یا استفاده از تنقیه از شر غذای اضافی خلاص شوند. از طرف دیگر، آنها ممکن است پرخوری را با روزه گرفتن یا ورزش بیش از حد جبران کنند.

در طول یک جلسه پرخوری، فرد معمولاً احساس می‌کند که کنترل کمی بر غذا خوردن خود دارد یا اصلاً کنترلی ندارد و این باعث می‌شود که مقادیر بسیار بیشتری از غذا بخورد. آنها ممکن است این کار را در خفا انجام دهند و سپس احساس شرم و خجالت کنند. این احساس به این معنی است که آنها اغلب سعی می کنند با پاکسازی از افزایش وزن جلوگیری کنند.

پرخوری عصبی می تواند باعث مشکلات شدید سلامتی، مانند عدم تعادل الکترولیت، آسیب دندان، و آسیب به مری شود.

درمورد پرخوری عصبی بیشتر مطالعه کنید.

اختلال پرخوری (بینج)

اختلال پرخوری شبیه پرخوری عصبی است زیرا باعث می شود فرد مقادیر بسیار زیادی غذا بخورد. با این حال، بر خلاف پرخوری عصبی، فرد مبتلا به اختلال پرخوری، پاکسازی نمی‌کند. این وضعیت ممکن است باعث شرم شدید شود و فرد ممکن است در مصرف غذا وسواس داشته باشد. این وسواس باعث اضطراب می شود که می تواند منجر به پرخوری بیشتر شود.

این نوع پرخوری می تواند باعث افزایش وزن قابل توجه و همچنین عدم تعادل تغذیه ای جدی و بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲ و فشار خون شود.

درمورد اختلال پرخوری بینح بیشتر مطالعه کنید.

ارتورکسیا نروزا ( سالم خواری وسواسی)

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) ارتورکسیا را به عنوان یک اختلال خوردن مستقل به رسمیت نمی شناسد ، اگرچه بسیاری از پزشکان آن را به عنوان یک بیماری جداگانه در نظر می گیرند.

ارتورکسیا باعث می شود که فرد مشغول خوردن سالم و “تمیز” شود. مشکل آنها فراتر از توجه صرف به سلامتی است. در عوض، شخص به غذاها ویژگی اخلاقی می دهد و از خوردن هر چیز ناسالم می ترسد. این وضعیت می تواند باعث عدم تعادل غذایی خطرناک و کاهش وزن شود.

برخی از افراد مبتلا به ارتورکسیا از رژیم‌های غذایی مد روز استقبال می‌کنند یا از رسانه‌های اجتماعی یا برنامه‌های رژیم غذایی نامعتبر توصیه‌های تغذیه‌ای دریافت می‌کنند.

اختلالات اضطرابی

اختلال اضطراب فراگیر باعث می شود در بسیاری از موقعیت هایی که اضطراب غیرمنطقی است، فرد احساس اضطراب کند. برخی افراد این اضطراب را به سمت غذا هدایت می کنند. در موارد شدید، این می تواند منجر به اختلالات خوردن شود.

وسواس فکری عملی

اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) که نوعی اضطراب است نیز ممکن است باعث اضطراب غذایی شود. افراد مبتلا به وسواس فکری، مشغولیت فکری زیادی دارند. افراد مبتلا به OCD این افکار را با رفتارها و تشریفات خاص (اجبار) مانند تمیز کردن، خوردن فقط غذاهای خاص یا محدود کردن مقدار غذایی که می خورند مدیریت می کنند.

سایر مشکلات روانی

بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات خوردن یا اضطراب غذایی دارای سایر شرایط سلامت روان مانند افسردگی، اختلال مصرف مواد مخدر یا الکل یا اسکیزوفرنی هستند. برخی از افراد مبتلا به بیماری های روانی جدی ممکن است از غذا به عنوان راهی برای بازیابی حس کنترل استفاده کنند. هنگامی که فردی دارای اختلال خوردن و بیماری روانی دیگری باشد، برای هر دو نیاز به درمان دارد.

اضطراب در مورد غذا می تواند فلج کننده و خطرناک باشد، اما لازم نیست دائمی باشد. جستجوی درمان می تواند به فرد کمک کند تا زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشد و عاری از افکار غلبه بر غذا باشد. من کاملا امیدوارم به شما کمک کنم تا از اضطراب غذا رها شوید. برای دریافت نوبت ویزیت به سامانه رزرو نوبت مراجعه نمایید.

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا