آیا بی اشتهایی عصبی باعث آکنه می شود؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که آیا بی اشتهایی عصبی باعث آکنه می شود؟

ویرانی که اختلال در خوردن می تواند ایجاد کند واقعا محدودیت ندارد. افرادی که با این اختلالات دست و پنجه نرم می کنند، متأسفانه متوجه می شوند که ذهن، حالات عاطفی، تعامل بین روح و بدن فیزیکی خود در اثر این تاثیر ویران شده است. بدن نابسامان تبدیل به یک زمین بایر وحشتناک می شود که از همه مواد غذایی محروم است و سیستم هایش قادر به انجام وظایف ضروری خود نیستند.

ارتباط بین بی اشتهایی و آکنه

یکی از این سیستم‌ها، سیستم پوششی است که به بزرگترین اندام بدن که از «اپیدرم، درم، هیپودرم، غدد مرتبط، مو و ناخن» تشکیل شده است اشاره دارد. سیستم پوششی بسیاری از عملکردهای پیچیده مانند تنظیم دمای بدن، نگهداری مایعات سلولی، سنتز ویتامین D و تشخیص محرک ها را انجام می دهد.

رفتارهای محدود کننده بی اشتهایی عصبی به شدت بر این سیستم تأثیر می گذارد و می تواند منجر به عواقب متعددی شود که یکی از آنها آکنه است. طبق مقاله ای که در Clinics in Dermatology در مورد تأثیر اختلالات خوردن بر روی پوست منتشر شده است، آکنه در بین ۴۷ تا ۵۹ درصد از افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی رخ می دهد.

رابطه بین رفتارهای بی اشتهایی عصبی و ایجاد آکنه بسته به مرحله رفتارهای اختلال در خوردن مانند قبل، حین یا بعد از درگیر شدن در رفتارهای غذایی محدودکننده می تواند متفاوت باشد.

آکنه یا جوش پوستی قبل از بی اشتهایی عصبی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آکنه ممکن است به عنوان یک عامل خطر برای رفتارهای بی اشتهایی عصبی ظاهر شود . نتیجه این معضل،کاهش اعتماد به نفس و مبارزه و جنگ با آکنه است. بی اشتهایی عصبی برای به دست آوردن اندامی لاغر پدیدار می شود و این کار اغلب می تواند با برآورده کردن انتظارات اجتماعی از زیبایی مرتبط باشد. کسانی که برای دستیابی به بدنی قابل قبول در جامعه دست به رفتارهای افراطی می‌زنند، اگر سایر قسمت‌های بدنشان این انتظارات را برآورده نکنند، بیشتر مستعد کاهش احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس هستند. به طور عجیبی، برخی از این انتظارات غیر واقعی شامل پوست عالی، شفاف و بدون منافذ و بدون لک است.

افراد مبتلا به آکنه ممکن است به دلیل وضعیت پوستی خود با اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم کنند و این عامل خطر برای بی اشتهایی عصبی است.
علاوه بر این، افراد ممکن است سعی کنند رژیم غذایی خود را تغییر دهند. یک مطالعه به این موضوع اشاره می کند که “در دخترانی که از نظر روانی آسیب پذیر هستند، یک رفتار رژیم غذایی جدید که برای کنترل آکنه آنها اتخاذ می شود ممکن است منجر به کاهش وزن و شود.”

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

آکنه در دوران بی اشتهایی عصبی

رفتارهای محدود کننده بی اشتهایی عصبی منجر به سوءتغذیه شدید می شود که بر عملکرد تمام سیستم های اندام بدن تأثیر می گذارد. بدن، فاقد ویتامین‌ها و مواد مغذی مناسب، اغلب سعی می‌کند از ذخایر فعلی خود برای یافتن آن‌ها استفاده کند که می‌تواند منجر به تغییر در نحوه عملکرد همه سیستم‌ها شود. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان می دهد که “مشکلات عملکرد کبد، کلیه و تیروئید مرتبط با بی اشتهایی می تواند باعث خارش شدید پوست شود”. این خارش شدید پوست می تواند منجر به افزایش خراش روی پوست شده و در نتیجه رسوب چربی در منافذ پوست شود.

پوست نیز به دلیل رفتارهای بی اشتهایی عصبی خشک می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن رسوبات چربی بیشتری را برای نرم کردن پوست ترشح می کند که ممکن است منجر به مسدود شدن منافذ شود.

ایجاد آکنه در زمان رژیم درمانی

آکنه یکی از علائم رایج رژیم درمانی است؛ دقیقا زمانی که افراد در حال تلاش برای بهبودی از بی اشتهایی عصبی و رژیم درمانی هستند. این علت مربوط به تغییرات هورمونی مرتبط با افزایش وزن است که باعث ایجاد آکنه می شود. هنگامی که افراد غذا می خورند، بدن نه تنها افزایش ویتامین و مواد مغذی را تجربه می کند، بلکه سیستم های داخلی آن ممکن است متفاوت از قبل عمل کند. این می تواند منجر به “شروع آکنه در برخی از بیماران فقط در زمان افزایش وزنی شود که قبلا تحت تاثیر آکنه نبودند. این مکانیسمی را نشان می دهد که مربوط به برقراری مجدد هموستاز فیزیولوژیک است، به ویژه در رابطه با عملکرد غدد درون ریز .

صرف نظر از زمان بروز آکنه، غلبه بر آن می‌تواند تجربه‌ای دشوار باشد، زیرا جامعه ما نسبت به نواقص فیزیکی مثل آکنه برخورد خوبی ندارند. همانطور که افرادی که با اختلالات خوردن دست و پنجه نرم می کنند باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و دید خود را بدون توجه به وزن بدن، شکل یا اندازه خود بهبود بخشند، آنها نیز باید بدون توجه به ظاهر پوست خود این کار را انجام دهند.

منبع : does anorexia cause acne

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا