کلردیازپوکساید ۵ یا پوکساکیم برای چیست؟

کلردیازپوکساید با نامهای تجاری پوکساکیم و لیبریوم در دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها قرار دارد. این دارو با کاهش فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شود.

کلردیازپوکساید همچنین ممکن است برای درمان علائم ترک الکل، مشکلات خواب یا اضطرابی که ممکن است قبل از جراحی داشته باشید، بصورت کوتاه مدت استفاده شود. کلردیازپوکساید برای درمان سندرم روده تحریک پذیر نیز استفاده می شود. این دارو در ترکیب با داروی کلیدینیوم به نام کلیدینیوم-سی clidinium-c  برای دردهای گوارشی ناشی از مشکلات اضطرابی یا به اصلاح معده درد عصبی نیز استفاده می شود.

کلردیازپوکساید به ترکیبات فعالی از جمله دموکسپام، دسمتیل کلردیازپوکساید، دسمتیل دیازپام و اگزازپام متابولیزه می شود. کلردیازپوکساید نیمه عمر طولانی ۵ تا ۳۰ ساعت دارد و نیمه عمر متابولیت های آن بین ۱۴ تا ۱۰۰ ساعت است.

کلردیازپوکساید 1

عوارض جانبی کلردیازپوکساید چیست؟

کلردیازپوکساید ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. علائم خفیفتر موارد زیر است .اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

• خواب آلودگی
  • ضعف
  • خشکی دهان
  • ناراحتی معده
  • تغییرات در اشتها

اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

• بی قراری یا هیجان زدگی
  • مشکل در ادرار کردن
  • تاری دید
  • تغییرات در میل جنسی یا توانایی

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر یا علائم ذکر شده در بخش هشدار مهم را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید:

• عدم تعادل در راه رفتن
  • لرزش اندام یا ناتوانی در نشستن
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • بثورات پوستی شدید
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • ضربان قلب نامنظم

کلردیازپوکساید 2

در مورد نگهداری  این دارو چه چیزهایی باید بدانم؟

• این دارو را در ظرفی که در آن آمده، محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی نگهداری کنید.
  • مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و استنشاق ها) در برابر دستان کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می توانند آنها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و بلافاصله دارو را در مکانی امن قرار دهید – جایی که بالا و دور از دید و دسترس آنها باشد.

هنگام مصرف کلردیازپوکساید از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

• هنگام مصرف پوکساکیم از نوشیدن الکل خودداری کنید. عوارض جانبی خطرناک یا مرگ ممکن است رخ دهد. تا زمانی که بدانید کلردیازپوکساید چگونه روی شما تأثیر می گذارد از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید. سرگیجه یا خواب آلودگی می تواند باعث افتادن، تصادف یا صدمات شدید شود.
  • استفاده از کلردیازپوکساید با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند یا تنفس شما را کند می کنند می تواند باعث عوارض جانبی خطرناک یا مرگ شود. قبل از استفاده از داروهای مخدر، قرص خواب، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب یا تشنج، از پزشک خود سوال کنید.

مصرف کلردیازپوکساید در بارداری

مصرف این دارو در دوران بارداری تنها زمانی توصیه می شود که هیچ جایگزینی وجود نداشته باشد و فواید آن بیشتر از خطر باشد.
-برخی از متخصصان توصیه می کنند: مصرف در بیماران مونثی که قصد بارداری دارند یا در دوران بارداری ممنوع است، مگر اینکه دلایل قانع کننده ای وجود داشته باشد.

خلاصه خطر: استفاده از سایر بنزودیازپین ها (مانند کلردیازپوکساید، دیازپام، مپروبامات) در سه ماهه اول بارداری ممکن است با افزایش خطر ناهنجاری های مادرزادی همراه باشد. هیچ مطالعه کافی در مورد این دارو در زنان باردار برای اطلاع از خطرات مربوط به دارو وجود ندارد.

اثرات کلردیازپوکساید در دوران شیردهی

اطلاعاتی در مورد استفاده از کلردیازپوکساید در دوران شیردهی در دسترس نیست. از آنجایی که دارو و متابولیت‌ها می‌توانند در شیرخواری که با شیر مادر تغذیه می‌شوند تجمع پیدا کنند، ممکن است داروی جایگزین ترجیح داده شود، به‌ویژه در هنگام شیر دادن به نوزاد تازه متولد شده یا نوزاد نارس. در صورت استفاده از کلردیازپوکساید، نوزاد را از نظر آرامبخشی، تغذیه نامناسب و افزایش وزن ضعیف تحت نظر بگیرید.

چه مدت باید کلردیازپوکساید مصرف کرد؟

به دلیل احتمال ایجاد وابستگی جسمی و روانی با استفاده طولانی مدت، کلردیازپوکساید نباید بیش از چهار ماه مصرف شود. به این ترتیب، معمولا برای درمان علائم اضطراب حاد به جای درمان طولانی مدت استفاده می شود. در مورد مدت زمان مصرف باید با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارض قطع مصرف کلردیازپوکسید چیست؟

افرادی که بیش از ۳-۴ هفته دارو مصرف کرده اند، احتمالاً علائم ترک را تجربه می کنند. علائم ترک کلردیازپوکسید شامل دردهای شکمی، تشنج، لرزش، استفراغ و تعریق است.

اولین علائم ممکن است این باشد که بیمار شروع به احساس اضطراب، شروع عرق کردن و افزایش ضربان قلب خود کند. آنها همچنین ممکن است احساس آشفتگی کنند و اشتهای خود را از دست بدهند. علائم ترک معمولا در این دوران به اوج خود می رسد. افسردگی و بی خوابی معمولا شروع می شود و برخی از مصرف کنندگان روان پریشی و تشنج را گزارش می کنند.

علائم ترک پوکساکیم چقدر طول می کشد؟

مدت زمان دقیق ترک، تحت تأثیر مقدار ، مدت زمان استفاده و همچنین میزان وابستگی به کلردیازپوکساید است. بسته به عوامل مختلف و تفاوت‌های فردی، ممکن است روزها، هفته‌ها و در برخی موارد ماه‌ها طول بکشد تا به رفع کامل همه علائم ترک برسیم.

استفاده از داروی پوکساکیم بدون تجویز پزشک نادرست است. در صورتیکه در مورد مصرف کلردیازپوکساید دچار مشکلاتی هستید ، من کاملا امیدوارم به شما کمک کنم. برای رزرو نوبت با ۰۹۰۵۷۹۸۴۷۶۹ تماس بگیرید.