آلوینتا (ونلافاکسین) برای چیست؟

آلوینتا (ونلافاکسین) در بزرگسالان برای درمان اختلال افسردگی اساسی استفاده می شود. کپسول‌های طولانی‌اثر ونلافاکسین همچنین برای درمان اختلال اضطراب فراگیر (GAD؛ نگرانی بیش از حد که کنترل آن دشوار است)، اختلال اضطراب اجتماعی (ترس شدید از تعامل با دیگران یا اجرای برنامه در مقابل دیگران که در حالت عادی اختلال ایجاد می‌کند) استفاده می‌شود. و اختلال پانیک اتک یا هراس (حملات ناگهانی و غیرمنتظره ترس شدید و نگرانی در مورد این حملات).

ونلافاکسین به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI) تعلق دارد. ونلافاکسین با افزایش میزان سروتونین و نوراپی نفرین، مواد طبیعی در مغز که به حفظ تعادل ذهنی کمک می کند، عمل می کند.

هشدار مصرف آلوینتا (ونلافاکسین)

• اگر مبتلا به گلوکوم با زاویه باریک کنترل نشده هستید، نباید ونلافاکسین مصرف کنید.
  • ونلافاکسین را ۷ روز قبل یا ۱۴ روز پس از استفاده از یک مهارکننده MAO مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، تزریق متیلن بلو، فنلزین یا ترانیل سیپرومین مصرف نکنید.
  • برخی از جوانان در اولین مصرف یک داروی ضد افسردگی افکار خودکشی دارند. نسبت به تغییرات خلقی یا علائم خود هوشیار باشید. هرگونه علائم جدید یا بدتر را به پزشک خود گزارش دهید، مانند: تغییرات خلقی یا رفتاری، اضطراب، حملات پانیک، مشکل خواب، یا اگر احساس می کنید تکانشی، تحریک پذیر، بی قرار، خصمانه، پرخاشگر، بی قرار، بیش فعال (ذهنی یا فیزیکی)، ا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود را دارید.
  • بدون مشورت با پزشک، مصرف آلوینتا (ونلافاکسین) را قطع نکنید.
  • این دارو را بدون نظر پزشک به افراد زیر ۱۸ سال ندهید. ونلافاکسین برای استفاده در کودکان مورد تایید FDA نیست.

آلوینتا (ونلافاکسین) برای چیست؟
قبل از مصرف آلوینتا (ونلافاکسین) به موارد زیر توجه کنید:

• اگر به آن یا به دسوونلافاکسین (پریستیک) حساسیت دارید، نباید ونلافاکسین مصرف کنید.
  • اگر در ۱۴ روز گذشته از مهارکننده های MAO استفاده کرده اید از ونلافاکسین استفاده نکنید. ممکن است یک تداخل دارویی خطرناک رخ دهد. مهارکننده های MAO عبارتند از ایزوکاربوکسازید، لینزولید، تزریقی متیلن بلو، فنلزین و ترانیل سیپرومین.
  • اگر برای افسردگی، بیماری روانی، بیماری پارکینسون، سردردهای میگرنی، عفونت های جدی یا پیشگیری از تهوع و استفراغ نیز از داروهای محرک، داروهای مخدر، محصولات گیاهی یا دارویی استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. تداخل با ونلافاکسین می تواند باعث یک بیماری جدی به نام سندرم سروتونین شود.

برای اطمینان از اینکه آلوینتا (ونلافاکسین) برای شما بی خطر است، موارد زیر را در خصوص خود به پزشک اطلاع دهید:

• اختلال دوقطبی (افسردگی شیدایی)
  • بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول یا تری گلیسیرید بالا
  • بیماری ریهگلوکوم؛اختلال تیروئید
  • مشکلات جنسی
  • مشکلات خونریزی
  • سطح پایین سدیم خون یا بیماری کبد یا کلیه

برخی از جوانان ممکن است در اولین شروع مصرف دارویی برای درمان افسردگی، افکار خودکشی داشته باشند. نسبت به تغییرات خلقی یا علائم خود هوشیار باشید. خانواده یا مراقبان شما نیز باید مراقب تغییرات ناگهانی در رفتار شما باشند.

مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند به جنین آسیب برساند، اما قطع دارو ممکن است برای شما خطرناک باشد. آلوینتا (ونلافاکسین) را بدون مشورت با پزشک خود شروع یا قطع نکنید.

اگر باردار هستید، ممکن است نام شما در دفتر ثبت بارداری برای ردیابی اثرات ونلافاکسین بر جنین ذکر شود.

از پزشک بپرسید که آیا شیردهی در حین استفاده از این دارو بی خطر است یا خیر.

عوارض جانبی آلوینتا (ونلافاکسین)

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر تغییرات جدید یا ناگهانی در خلق و خو یا رفتار دارید، از جمله افسردگی یا اضطراب جدید یا بدتر، حملات پانیک، مشکلات خواب، یا اگر احساس تکانشگری، تحریک پذیری، بی قراری، خصومت، پرخاشگری، بی قراری، فعال تر یا بیشتر احساس می کنید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

آلوینتا (ونلافاکسین) ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• تاری دید، درد یا قرمزی چشم، دیدن هاله های اطراف نور.
  • سرفه، تنگی قفسه سینه، مشکل در تنفس؛
  • تشنج (تشنج)
  • خونریزی غیر معمول – خونریزی از بینی، خونریزی لثه، خونریزی غیر طبیعی واژینال، هر خونریزی که متوقف نمی شود.
  • سدیم خون پایین – سردرد، گیجی، مشکلات تفکر یا حافظه، ضعف، احساس ناپایداری
  • واکنش شدید سیستم عصبی – ماهیچه‌های بسیار سفت (سفتی)، تب بالا، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع یا ناهموار، لرزش، احساس غش کردن.

در صورت داشتن علائم سندرم سروتونین مانند: بیقراری، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب سریع، سفتی عضلات، پرش، از دست دادن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.