گیاهخواری و اختلالات خوردن

تعداد قابل توجهی از مردم به دلایل بسیار متفاوت “گیاهخواری” می کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ که در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی منتشر شد، نشان داد که زنانی که از اختلالات خوردن رنج می برند، چهار برابر بیشتر از زنان بدون اختلال خوردن، گیاهخوار هستند.

بیش از نیمی (۵۲ درصد) از زنان با سابقه اختلالات خوردن در مقطعی از زندگی خود گیاهخوار بوده اند. مطالعات دیگر همبستگی های مشابهی را پیدا کرده اند. در پروژه EAT، یک مطالعه در حال انجام که به ارزیابی رفتارهای مرتبط با خوردن و وزن در نوجوانان از ۳۱ مدرسه مینیاپولیس پرداخت، حدود ۶ درصد از دانش آموزان گزارش دادند که گیاهخوار هستند.

از این تعداد، ۳۵ درصد برای کاهش وزن این کار را انجام دادند. گیاهخواران نیز به احتمال زیاد در رفتارهای کنترل وزن ناسالم، مانند پرخوری، استفراغ و استفاده از ملین ها یا قرص های لاغری درگیر شده اند. در ادامه به رابطه بین گیاهخواری و اختلالات خوردن خواهیم پرداخت.

رژیم غذایی گیاهخواری

گیاهخواری با محدودیت های سخت غذایی خود، جذابیت طبیعی برای کسانی دارد که تمایل به اختلال در غذا خوردن دارند. این یک راه قابل قبول اجتماعی برای حذف تعدادی از گروه های غذایی خاص و محدود کردن مصرف چربی و کالری است. به خصوص برای نوجوانان، گیاهخواری ممکن است به عنوان یک انتخاب آگاهانه اجتماعی و محیطی تلقی شود که نگرانی کمتری را از والدین و سایر بزرگسالان مداخله گر به دنبال دارد. به عبارت دیگر، گیاهخواری پوششی مناسب برای بی اشتهایی و سایر اختلالات خوردن است.

در موارد دیگر، افراد به دلایل درستی رژیم گیاهخواری را اتخاذ می‌کنند و متوجه می‌شوند که با برچسب‌گذاری برخی غذاها به عنوان «خوب» و «بد» و حذف دسته‌های دردسرساز از رژیم غذایی خود وسواس پیدا می‌کنند. ما مدت هاست می دانیم که رژیم غذایی منظم یا شدید با ایجاد اختلالات خوردن مرتبط است. مانند سایر رژیم های غذایی، اگر در رژیم گیاهخواری افراط کنید، می تواند الگوهای غذایی محدود کننده یا وسواس گونه ایجاد کند.

من باید واضح بگویم: گیاهخواری باعث اختلال در خوردن نمی شود. در واقع، اگر به درستی انجام شود، می تواند یک انتخاب سالم در هر مرحله از زندگی باشد. گیاهخواران معمولاً رژیم غذایی سالم تری مصرف می کنند و خطر ابتلا به چاقی و مشکلات مربوط به سلامتی مرتبط مانند بیماری قلبی، فشار خون و دیابت را کاهش می دهند. اما باید درست انجام شود.

قطع کردن گوشت و جایگزینی آن با غذاهای ناسالم فرآوری شده باعث سلامتی نمی شود، بلکه باعث خستگی و سوءتغذیه می شود. گیاهخواران سالم جایگزین هایی برای مواد مغذی که از دست داده اند، مانند کلسیم، پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین B12 و آهن پیدا می کنند. هنگامی که رژیم غذایی آنها حاوی طیف گسترده ای از غذاهای مغذی است، میوه ها، سبزیجات، فیبر و کربوهیدرات های پیچیده بیشتر و چربی اشباع شده و کلسترول کمتری نسبت به رژیم غذایی غیر گیاهی دارد.

با این حال، ارتباط بین رژیم گیاهخواری و اختلالات خوردن را نباید نادیده گرفت. گیاهخواری ممکن است مانند ورزش اجباری و ارتورکسیا (وسواس در تغذیه سالم) به عنوان یک انتخاب سبک زندگی مثبت به نظر برسد، اما برای برخی افراد مکانیسم های اساسی مانند وسواس، کنترل و اعتماد به نفس پایین می تواند نشانه ای از بیماری روانی باشد.

گیاهخواری و اختلالات خوردن

بررسی ارتباط بین گیاهخواری و اختلالات خوردن

هدف از اشاره به ارتباط بین اختلالات خوردن و گیاهخواری، جلوگیری از گیاهخواری  نیست، بلکه تاکید بر اهمیت انجام این کار به صورت سالم است. در برخی موارد، انتخاب اجتناب از گوشت می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال خوردن باشد که باید توسط پزشکان و سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی بررسی شود. انگیزه بیمار برای گیاهخوار شدن چیست؟ اگر هدف اصلی کاهش وزن است، این ممکن است یک پرچم قرمز برای اختلال در غذا خوردن باشد.

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا