گام به گام تا غلبه بر پرخوری: گام هفتم؛ به مقایسه خود با دیگران پایان دهیم.

پرداختن به مقایسه کردن

یک شکل خاص از بررسی بدن که به طور فعال نگرانی های مربوط به شکل را حفظ می کند، مقایسه مکرر با افراد دیگر است. این کار عمدتا در درمانجویانی که وزن متوسط یا کم دارند دیده می شود. ماهیت این مقایسه‌ها معمولاً منجر به این می‌شود که درمانجویان به این نتیجه می‌رسند که بدن آنها نسبت به بدن دیگران غیر جذاب است.

احساس جذاب نبودن و ناکافی بودن شما را به این سمت می برد که برای رسیدن به بدن مشابه فردی که خود را با او مقایسه می کنید باید لاغرتر شوید. این کار با رژیم گرفتن و محدود کردن غذای مصرفی همراه است و این محدودیت در مصرف غذا یکی از مهمترین دلایل پرخوری است.

ارزیابی شما  از شکل دیگران اغلب مستلزم بررسی دقیق و توجه انتخابی به قسمت هایی از بدن است که دوست ندارید. بررسی دقیق ممکن است منجر به بزرگنمایی عیوب درک شده شود و توجه انتخابی باعث افزایش نارضایتی کلی از شکل می شود.

در مقابل، ارزیابی شما  از افراد دیگر بسیار متفاوت است. شما تمایل دارید در مورد آنها قضاوت های سطحی و اغلب غیرانتقادی انجام دهید. علاوه بر این، هنگام انجام این مقایسه‌ها، شما تمایل دارید افرادی را انتخاب کنید که از افراد هم‌جنس و جوان تر که لاغر و خوش‌قیافه هستند تشکیل شده‌اند. این افراد از بین افرادی که در زندگی روزمره خود با آنها روبرو می شوید و از افراد در رسانه ها (به عنوان مثال، همانطور که در مجلات، روزنامه ها، تلویزیون، فیلم ها، اینترنت دیده می شود) انتخاب می شوند. هنگام انجام این مقایسه‌ها، متوجه دیگرانی نمی‌شوید که لاغر نیستند ولی جذاب هستند.

 

همگام مقایسه کردن بدن خود با دیگران عمدتا نقاط خاصی را مقایسه می کنیم
همگام مقایسه کردن بدن خود با دیگران عمدتا نقاط خاصی را مقایسه می کنیم

 

من از شما می خواهم به پرسشهای زیر خوب توجه کنید و پاسخ دهید:

  1. دلیل انجام مقایسه خود با دیگران را توضیح دهید؟
  2. چه زمانی و چگونه خود را با دیگران مقایسه می کنید؟
  3. موضوع مقایسه چه کسی بود؟ چگونه انتخاب شدند؟ آیا آنها نماینده افراد در سن و جنس شما بودند یا یک زیرگروه منتخب و غیر معمول بودند؟
  4. شخص چگونه ارزیابی شد؟ کدام اعضای بدن مورد مقایسه قرار گرفتند و چگونه ارزیابی شدند؟
  5. آیا مقایسه ذاتاً از نظر شخص انتخاب شده و نحوه ارزیابی شکل او مغرضانه بوده است؟
  6. چرا خود را از نظر یک حوزه (یعنی ظاهر) به جای شخصیت، هوش، استعدادها و غیره با دیگران مقایسه می‌کنید؟
  7. پیامدهای مقایسه را بررسی کنید. به عنوان مثال، آیا این کار را به‌عنوان استفاده مناسب از زمان خود و برای غلبه بر اختلال خوردن مفید می‌دانید؟ همچنین، صرف زمان قابل توجهی برای تماشای بدن افراد دیگر (چه به صورت حضوری یا در رسانه ها) چه سود و منافعی و چه مضراتی برای شما دارد؟
  • مقایسه خود با افرادی که در رسانه ها به تصویر کشیده می شوند مشکل ساز است زیرا آنها یک زیر گروه غیرعادی هستند و ممکن است تصاویر آنها دستکاری شده باشد.
  • اکثر روش‌های ارزیابی بدن فرد غیرمعمول هستند: دریافت اطلاعات قابل اعتماد در مورد بدن شخص دیگر، دشوار است. به عنوان مثال، نگاه کردن به میزان باز شدن ران‌های فرد هنگام نشستن، دیدگاهی است که فرد فقط نسبت به خود دارد: هرگز ران‌های شخص دیگری را از این نقطه نظر نمی‌بیند.

همین امر در مورد نگاه کردن در آینه، احساس شکم، دست زدن به استخوان‌ها و نیشگون گرفتن شکم و پهلو نیز صدق می‌کند. آیا شما میتوانید پهلو و شکم دیگران را نیشگون بگیرید و میزان چربی آنها را بررسی کنید؟

تمرین ۱ : به جای انتخاب افراد لاغر، هر فردی را که با آنها روبرو می شوید انتخاب کنید. چیزی که کشف خواهید کرد این است که بدن افراد بسیار متفاوت است و جذابیت ارتباط مستقیمی با لاغری ندارد.

تمرین شماره ۲ : برای بررسی دقیق بدن دیگران  به یک جای تعویض لباس (مثلاً استخر یا باشگاه بدنسازی) برود، فردی را در همان نزدیکی انتخاب کنید که تقریباً هم سن و سال شما و از نظرتان جذاب باشد، و سپس (بدون مزاحمت) بدن او را با تمرکز دقیق بررسی کنید. منحصرا بر روی اندامهایی تمرکز کنید که بیشترین حساسیت را نسبت به آن دارید. هر چه مدت زمان بررسی بیشتر باشد، بهتر است. چیزی که متوجه خواهید شد این است که حتی افراد جذاب هم دارای معایب ظاهری هستند، مثل سلولیت یا…

تمرین شماره ۳: یک کاغذ سفید بردارید و آن را با کشیدن خطی از بالا تا پایین در وسط صفحه به دو ستون تقسیم کنید. در ستون سمت راست مزایای مقایسه کردن بدن خود با دیگران و در ستون سمت چپ مضرات مقایسه کردن بدن خود با دیگران را یادداشت کنید.

در نهایت از این گام چه نتیجه ای می گیرید؟ خوشحال میشوم در قسمت نظرات این نتیجه را بنویسید. اگر تاکنون با انجام تمرینات گام به گام غلبه بر پرخوری موفق نشده اید به چرخه پرخوری پایان دهید، نگران نباشید. من کاملا امیدوارم به شما کمک کنم بتوانید از اختلال پرخوری و پرخوری عصبی ره شوید. برای این کار به سامانه رزرو نوبت مراجعه و درمان خود را شروع کنید. 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا