کلونازپام چیست و چه عوارضی دارد؟

کلونازپام برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می شود. این دارو به عنوان یک داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می شود. همچنین برای درمان حملات پانیک استفاده می شود. کلونازپام با آرام کردن مغز و اعصاب شما کار می کند. این دارو به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد.

نحوه استفاده از کلونازپام خوراکی

قبل از شروع مصرف کلونازپام  راهنمای دارویی ارائه شده  را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً ۲ یا ۳ بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی، سن و پاسخ به درمان توسط پزشک مشخص می شود. برای کودکان، دوز نیز بر اساس وزن است. افراد مسن معمولاً با دوز کمتر شروع می کنند تا خطر عوارض جانبی کاهش یابد. دوز خود را افزایش ندهید، آن را بیشتر مصرف نکنید، یا آن را برای مدت طولانی تر از زمان تجویز شده مصرف نکنید.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان های معینی مصرف کنید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی از شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد.

اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)، این خطر ممکن است بیشتر باشد. این دارو را دقیقاً همانطور که برای کاهش خطر اعتیاد تجویز شده است مصرف کنید. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

اگر چندین نوع مختلف از اختلالات تشنجی دارید، ممکن است در اولین شروع استفاده از کلونازپام تشنج را تشدید کند. اگر این اتفاق افتاد فورا با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است نیاز به اضافه کردن یا تنظیم دوز سایر داروهای شما برای کنترل تشنج داشته باشد.

اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

فواید قرص کلونازپام ( از نظر روانپزشکی)

ممکن است برای درمان کوتاه مدت اختلال هراس و اشکال خاصی از اضطراب استفاده شود.
همچنین ممکن است برای درمان برخی اختلالات تشنجی  استفاده شود.
همچنین ممکن است توسط روانپزشک برای درمان اختلالات خلقی، مشکلات خواب و بعنوان داروی تثبیت کننده خلق تجویز شود.

 

در صورت نیاز به مشاوره درباره قرص کلونازپام میتوانید از صفحه رزرو نوبت

وقت مشاوره آنلاین ویزیت روانپزشکی رزرو نمایید.

عوارض جانبی قرص کلونازپام

عوارض شایع کلونازپام عبارتند از:

  1. خواب آلودگی
  2. سرگیجه
  3. خستگی
  4. از دست دادن تعادل
  5. افزایش تولید بزاق

اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است بنابراین مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

تعداد کمی از افرادی که برای هر بیماری (مانند تشنج، اختلال دوقطبی، درد) داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند ممکن است افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روحی/روانی را تجربه کنند. اگر شما یا خانواده/مراقبتان متوجه تغییرات غیرعادی/ ناگهانی در خلق و خو، افکار یا رفتارتان شدید، از جمله: گیجی، مشکلات حافظه، علائم افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی، افکار آسیب رساندن به خود، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی کلونازپام

داروهایی که با کلونازپام تداخل دارند ممکن است اثر آن را کاهش دهند، بر مدت زمان اثرگذاری آن تأثیر بگذارند، عوارض جانبی را افزایش دهند یا در صورت مصرف با کلونازپام تأثیر کمتری داشته باشند. تداخل بین دو دارو همیشه به این معنی نیست که شما باید مصرف یکی از داروها را قطع کنید. در مورد نحوه مدیریت تداخلات دارویی با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای رایجی که ممکن است با کلونازپام تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • داروهای ضد اضطراب، از جمله سایر بنزودیازپین ها، مانند دیازپام و اگزازپام
  • داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین
  • داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین، ایمی پرامین، نورتریپتیلین،دولوکستین
  • آنتی هیستامین هایی که باعث آرامش می شوند مانند دیفن هیدرامین
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز مانند سلژیلین، ایزوکاربوکسازید یا فنلزین
  • داروهای ضد درد اپیوئیدی مانند اکسی کدون و مورفین
  • شل کننده های عضلانی مانند سیکلوبنزاپرین
  • قرص های خواب آور مانند زولپیدم
  • برخی از درمان های شیمی درمانی
  • برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری های روانی مانند کلوزاپین و تیوریدازین.

۱۰ نکته مهم درباره مصرف کلونازپام:

  1. دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. بدون توصیه او دوز را افزایش یا کاهش ندهید. اگر برای مدت طولانی کلونازپام مصرف کرده اید، به طور ناگهانی قطع نکنید زیرا ممکن است واکنش های ترک (تاری دید، بی خوابی، تعریق و به ندرت تشنج) رخ دهد. پزشک به شما در مورد چگونگی کاهش دوز توصیه می کند. دور از دید متقاضیان احتمالی مواد مخدر نگهداری شود.
  2. قرص های آهسته رهش را به طور کامل با آب قورت دهید.
  3. کلونازپام ممکن است باعث خواب آلودگی شود و بر توانایی شما در رانندگی یا انجام کارهای پیچیده دیگر تأثیر بگذارد. اگر کلونازپام این تأثیر را روی شما دارد از انجام این فعالیت ها خودداری کنید.
  4. هنگام مصرف کلونازپام از نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی آرام بخشی و افسردگی تنفسی را افزایش دهد.
  5. کلونازپام ممکن است باعث ایجاد احساس سرگیجه در شما شود و خطر زمین خوردن را افزایش دهد. هنگام نشستن یا ایستادن بعد از دراز کشیدن مراقب باشید.
  6. اگر فکر می کنید به کلونازپام وابسته شده اید یا به آن معتاد شده اید، با پزشک خود صحبت کنید.
  7. هیچ داروی دیگری را با کلونازپام مصرف نکنید، از جمله داروهایی که بدون نسخه خریداری می شوند، بدون اینکه ابتدا با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید که آیا آنها سازگار هستند.
  8. اگر خلق و خوی شما تغییر کرد یا افسردگی یا تشدید افسردگی را تجربه کردید، با پزشک خود صحبت کنید.
  9. اگر به آن یا سایر بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام، لورازپام یا اگزازپام حساسیت دارید، از کلونازپام استفاده نکنید.
  10. کلونازپام را در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک خود شروع یا قطع نکنید.

هشدار

کلونازپام خطر سوء مصرف و اعتیاد دارد که می تواند منجر به مصرف بیش از حد و مرگ شود. مصرف این دارو همراه با الکل یا سایر داروهایی که می تواند باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شود (به ویژه داروهای مخدر مانند کدئین، هیدروکودون) ممکن است باعث عوارض جانبی بسیار جدی از جمله مرگ شود.

برای کاهش خطر، پزشک باید از شما بخواهد که کمترین دوز کلونازپام را که موثر است، مصرف کنید و آن را در کوتاه ترین زمان ممکن مصرف کنید. مطمئن شوید که می دانید چگونه کلونازپام را مصرف کنید و از مصرف چه داروهای دیگری با آن اجتناب کنید. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بسیار جدی از جمله تنفس آهسته/کم عمق، سبکی سر غیرمعمول، خواب آلودگی/سرگیجه شدید، مشکل در بیدار شدن از خواب فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

قطع ناگهانی این دارو بسیار خطرناک است، به خصوص اگر برای مدت طولانی یا در دوزهای بالا از آن استفاده کرده باشید. برای جلوگیری از عوارض قطع مصرف، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد. اگر علائم ترک مانند سردرد، مشکل خواب، بی قراری، توهم/گیجی، افسردگی، حالت تهوع یا تشنج را دارید، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. علائم ترک ممکن است گاهی از هفته ها تا چند ماه طول بکشد.

در صورت نیاز به مشاوره درباره قرص کلونازپام میتوانید از صفحه رزرو نوبت

وقت مشاوره آنلاین ویزیت روانپزشکی رزرو نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا