کافئین و افسردگی چه ارتباطی دارند؟

کافئین موجود در قهوه شما می تواند به سرعت به شما کمک کند، اما آیا ارتباطی بین کافئین و افسردگی وجود دارد؟

کافئین در سراسر جهان بسیار محبوب است. کافئین پرمصرف ترین محرک سیستم عصبی مرکزی در سراسر جهان است.

چه به شکل قهوه، چای یا نوشیدنی های انرژی زا باشد، مردم دوست دارند انرژی روزانه کافئین خود را افزایش دهند. حدود ۸۵ درصد از جمعیت ایالات متحده حداقل یک نوشیدنی کافئین دار در روز می نوشند.

اما با وجود تمام این کافئین در نوشیدنی های روزانه ما، ممکن است از خود بپرسید که چه تاثیری بر سلامت روان ما نیز می تواند داشته باشد. آیا کافئین بر افسردگی تأثیر می گذارد یا اثرات طولانی مدتی بر علائم افسردگی دارد؟ آیا نوع خاصی از کافئین وجود دارد که برای افسردگی بهتر از بقیه باشد؟

این سوالات در مرکز تحقیقات جدیدی قرار گرفته اند که به ما کمک می کند ارتباط بین کافئین و افسردگی را بهتر درک کنیم.

آیا کافئین برای افسردگی فوایدی دارد؟

اکثر مردم برای افزایش انرژی کافئین مصرف می کنند. از آنجایی که بدن و مغز به طور پیچیده ای به هم متصل هستند، این انرژی کوچک نیز ممکن است به تقویت خلق و خوی شما، حداقل در کوتاه مدت، کمک کند.

منبع معتبر تحقیقات نشان می دهد که در دوزهای کم تا متوسط، قهوه می تواند مغز شما را به روش های زیر تحریک کند:

  • بیشتر احساس بیداری کنید
  • افزایش هوشیاری
  • احساس خوب بودن بیشتر
  • انرژی بیشتر
  • بهبود عملکرد روانی حرکتی

در مغز چه اتفاقی می افتد؟

کافئین می تواند اثرات پیچیده ای بر مغز و سیستم عصبی شما داشته باشد. اثرات محرک کافئین ناشی از تعامل آن با آدنوزین است، مولکولی در بدن شما که باعث خواب آلودگی می شود و به بدن شما سیگنال می دهد که شروع به کند شدن کند تا بتوانید بخوابید.

به طور معمول، آدنوزین به گیرنده های آدنوزین متصل می شود و شما شروع به خواب آلودگی می کنید و احساس هوشیاری کمتری می کنید. اما کافئین می تواند با آدنوزین مقابله کند و از اتصال آن به گیرنده هایش جلوگیری کند. این بدان معنی است که شما آنقدرها احساس خستگی نخواهید کرد و فعالیت مغز و هوشیاری شما افزایش می یابد.

علاوه بر این، منبع مورد اعتماد تحقیقات نشان می دهد که کافئین باعث افزایش گردش چندین انتقال دهنده عصبی احساس خوب می شود، از جمله سروتونین، دوپامین، و نورآدرنالین – که همگی در افسردگی نقش دارند.

این اثرات همچنین ممکن است به توضیح اینکه چرا کافئین به عنوان یک ضد افسردگی خفیف برای بسیاری از افراد عمل می کند کمک کند.

 

آیا کافئین می تواند در طولانی مدت کمک کند؟

کافئین ممکن است در طولانی مدت به علائم افسردگی نیز کمک کند. تحقیقات چندین دهه نشان می دهد که مصرف قهوه با کاهش خطر افسردگی مرتبط است.

یک مطالعه طولانی مدت در سال ۲۰۱۰ روی ۲۲۳۲ مرد میانسال در فنلاند شرقی به بررسی ارتباط بین قهوه، چای، کافئین و افسردگی پرداخت. یافته‌ها نشان می‌دهد که افرادی که زیاد قهوه می‌نوشند، نسبت به افرادی که نمی‌نوشند، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهند. هیچ ارتباطی بین افسردگی و مصرف چای یافت نشد.

یک مطالعه طولانی مدت دیگر بر روی ۵۰۷۳۹ زن آمریکایی (بخشی از مطالعه سلامت پرستاران) نشان داد که خطر افسردگی با مصرف بیشتر قهوه کاهش می یابد. یک بار دیگر، پیوند فقط با قهوه کافئین دار پیدا شد. هیچ ارتباطی بین افسردگی و قهوه بدون کافئین، چای کافئین دار، نوشابه های گازدار یا مصرف شکلات وجود نداشت.

کافئین ممکن است در طولانی مدت به علائم افسردگی نیز کمک کند
کافئین ممکن است در طولانی مدت به علائم افسردگی نیز کمک کند

قهوه ممکن است التهاب را کاهش دهد

قهوه دارای خواص ضدالتهابی است که می تواند برای افراد مبتلا به التهاب مزمن مفید باشد زیرا التهاب با افسردگی و همچنین بیماری قلبی، سرطان، آرتریت و بیماری آلزایمر مرتبط است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که قهوه می‌نوشند، خطر ابتلا به بیماری‌های مهم مرتبط با التهاب درجه پایین را کاهش می‌دهند.

 

قهوه ممکن است خطر خودکشی را کاهش دهد

یک مطالعه گروهی بزرگ در سال ۱۹۹۳ نشان داد که مصرف بیشتر قهوه با کاهش خطر خودکشی مرتبط است که به شدت با افسردگی مرتبط است.

منابع مورد اعتماد محققان حدس می‌زنند که شاید افراد مبتلا به انواع شدیدتر افسردگی می‌توانند با دوزهای بالای قهوه خوددرمانی کنند. با این حال، در نهایت، قهوه به تنهایی برای بهبود خلق و خوی آنها کافی است.

اثرات منفی کافئین بر افسردگی چیست؟

از آنجایی که کافئین یک ماده روانگردان است، نگرانی هایی مطرح شده است که ممکن است به مشکلات روانپزشکی – مانند اضطراب، افسردگی و روان پریشی – در برخی افراد منجر شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد که علائم افسردگی با مصرف بیشتر کافئین در بین کودکان به تناسب افزایش می یابد. بنابراین، ممکن است برای برخی از افراد، کافئین واقعاً برای سلامت روان آنها مضر باشد.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که کافئین می تواند باعث تصادف نیز شود. بنابراین حتی اگر برای مدت کوتاهی احساس بهتری داشته باشید، ممکن است پس از از بین رفتن کافئین به طور غیرعادی احساس خستگی یا افسردگی کنید، به خصوص اگر بیش از حد مصرف کنید.

آیا برخی از اشکال کافئین بهتر  یا بدتر است؟

به نظر می رسد قهوه کافئین دار مهم ترین فواید را برای علائم افسردگی نشان می دهد. با این حال، یک مطالعه فنلاندی در سال ۲۰۰۵ نشان داد که مصرف روزانه چای نیز با کاهش خطر ابتلا به افسردگی مرتبط است.

به نظر نمی رسد نوشابه، شکلات و قهوه بدون کافئین فواید ضد افسردگی قابل توجهی داشته باشند. اگر از این منابع دیگر کافئین فوایدی وجود داشته باشد، به اندازه کافی قابل توجه نیستند که به طور قابل توجهی در نتایج مطالعه نشان داده شوند.

علاوه بر این، تحقیقات منبع معتبر نشان داده است که تمام قند موجود در نوشابه‌های گازدار و نوشابه‌های انرژی‌زا برای سلامت روان طولانی‌مدت شما نیز مضر است، به این معنی که منابع طبیعی کافئین مانند قهوه و چای برای شما مفیدتر از یک نوشیدنی صرفا شیرین هستند.

 

حرف آخر:

به طور کلی، تحقیقات از مزایای قهوه کافئین دار برای افسردگی حمایت می کند. اما اگر نسبت به کافئین بسیار حساس هستید یا احساس می‌کنید که باعث اضطراب شما می‌شود، احتمالاً بهتر است تنها بر اساس این اطلاعات قهوه‌خور نشوید.

اما اگر با علائم افسردگی زندگی می‌کنید و مقدار زیادی نوشابه یا نوشابه‌های انرژی‌زا می‌نوشیدید، آن نوشیدنی‌ها را با قهوه یا چای جایگزین کنید.

 کسانی که اختلالات خوردن مثل بی اشتهایی یا پرخوری عصبی یا مشکل بی خوابی دارند بهتر است از مصرف کافئین خودداری کنند. 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا