چک آپ سلامت روان چه فوایدی دارد؟

تقریبا همه ما با مفهوم معاینه پزشکی چک آپ دوره ای آشنا هستیم . چک آپ دوره ای نوعی ویزیت برنامه ریزی شده پزشک برای بررسی آزمایشات مختلف مثل قند و چربی خون فشار خون، و سایر معیارهای فیزیکی است.

با این حال یک معاینه منظم سلامت روان کمتر مورد استقبال قرار می گیرد، شاید به دلیل انگ تاریخی در مورد بیماری روانی. اما بررسی دوره ای سلامت عاطفی می تواند به شناسایی علائم هشدار دهنده بیماری های رایج مانند افسردگی یا اضطراب کمک کند. چنین بیماری هایی به شدت قابل درمان هستند، به ویژه زمانی که در مراحل اولیه شناسایی شوند، قبل از اینکه به حدی شدید شوند که باعث ایجاد نوعی بحران شخصی – و شاید مالی – شوند.

جفری بورنشتاین، سردبیر مجله روانپزشکی که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده است، می‌گوید: «مطمئناً، مردم باید یک چکاپ سلامت روان انجام دهند. “این به اندازه انجام معاینه فیزیکی مهم است.”

طبق گفته موسسه ملی سلامت روان، حدود یک چهارم بزرگسالان آمریکایی هر ساله از نوعی مشکل سلامت روان رنج می برند و ۶ درصد از بیماری های شدید مانند اسکیزوفرنی یا افسردگی شدید رنج می برند. زمانی که بیماری‌های روانی درمان نشوند، بیشتر به بستری شدن در بیمارستان منجر می‌شوند – چیزی که می‌تواند به معنای از دست دادن زمان کار باشد( از آمار داخل کشور اطلاعات دقیق موجود نیست).

برخی از ابزارهای غربالگری شناخته شده وجود دارد که بیماران می توانند از آنها به عنوان نقطه شروع برای ارزیابی خود استفاده کنند تا به گفتگو با پزشک خود کمک کنند. ابزار رایجی که توسط پزشکان برای ارزیابی بیماران از نظر افسردگی استفاده می‌شودپرسشنامه «P.H.Q.» است. P.H.Q.-9، که ۹ سوال می پرسد، توسط محققان دانشگاه کلمبیا و دانشگاه ایندیانا، با کمک کمک مالی شرکت Pfizer ایجاد شده است. این فرم در چندین وب سایت از جمله در وبسایت من قرار دارد و بصورت آنی می تواند نتیجه آزمون را به شما بگوید.

این آزمون در مورد دیدگاه و عادات سلامتی بیمار در دو هفته گذشته سؤال می کند. برای مثال، اولین سوال از بیماران می‌پرسد که آیا از انجام کارها «علاقه یا لذت کمی» داشته‌اند یا خیر و از آنها می‌خواهد که کادری از «اصلاً اصلاً» که نمره صفر دارد تا «تقریبا هر روز» را علامت بزنند. هر چه نمره بالاتر باشد، احتمال افسردگی قابل توجه بیشتر است.

بیماری‌های روانی علائم و نشانه‌های خاصی دارند، دقیقاً مانند بیماری‌هایی مانند دیابت، که می‌توان آن علائم را شناسایی و درمان کرد. افسردگی را به عنوان مثال در نظر بگیرید. طبیعی است که بعد از یک باخت شخصی یا یک رویداد آسیب زا برای مدتی غمگین باشید. اما زمانی که این تأثیرات باقی می ماند و شروع به تأثیرگذاری بر عزت نفس شما می کند، یا در توانایی شما برای انجام کار یا انجام سایر مسئولیت ها اختلال ایجاد می کند، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید.

منبع:

A Regular Checkup Is Good for the Mind as Well as the Body.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا