چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان می شود؟

اگرچه متخصصان علت افسردگی پس از زایمان را مشخص نکرده اند، عوامل زیادی ممکن است در علائم شما نقش داشته باشند. شرایط سلامت روان، هورمون ها، عدم حمایت و مشکل در سازگاری با تغییرات ممکن است از دلایل افسردگی پس از زایمان باشد. در هر صورت شما باعث این کار نشده اید. افسردگی پس از زایمان به تجربه علائم افسردگی بالینی مربوط به تولد فرزند شما اشاره دارد. با این حال باید به خاطر بسپارید: افسردگی پس از زایمان به دلیل کاری که شما انجام داده اید یا انجام نداده اید اتفاق نمی افتد.

چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان می شود؟

دلایل افسردگی پس از زایمان هنوز به خوبی شناخته نشده و ثابت نشده است. با این حال، کارشناسان معتقدند که ممکن است ترکیبی از عوامل مختلف باشد.

در ابتدا، از آنجایی که نمی‌دانید چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان شده است، ممکن است فکر کنید که تحت تأثیر  تازه مادر شدن قرار گرفته‌اید یا حس کنید که والدین خوبی نیستید و از پس مشکلات فرزندتان بر نمی آیید و اگر احساس خود را به  دیگران بگویید چه واکنشی نشان خواهند داد و چه قضاوتی در مورد شما خواهند کرد. این علائم شما را به یک پدر و مادر بد تبدیل نمی کند.

در اینجا دلایل احتمالی افسردگی پس از زایمان آورده شده است:

۱. تغییرات هورمونی در دوران بارداری و زایمان

در دوران بارداری، بدن شما بسیار بیشتر از حد معمول استروژن و پروژسترون تولید می کند. به محض زایمان، سطح این هورمون ها بلافاصله شروع به کاهش می کند. برخی از کارشناسان  این تغییر سریع در سطح هورمون ها را علت افسردگی پس از زایمان می دانند. اما بسیاری از مطالعات، ارتباطی قطعی یا علنی بین تغییرات هورمونی و علائم افسردگی پس از زایمان پیدا نکرده‌اند. ارتباط بین آن ها می تواند غیر مستقیم باشد. استروژن بر تولید سایر هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی که با تنظیم خلق و خوی مرتبط هستند، تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، سروتونین و دوپامین.

۲. کم خوابی
تحقیقات ارتباط بین افسردگی پس از زایمان و خستگی یا کمبود خواب را نشان می دهد. اطرافیان توصیه می کنند زمانی که کودک می‌خوابد شما هم بخوابید، اما این کار برای شما دشوار است. شاید نگران این هستید که کودک به شما نیاز دارد یا می خواهید کارهای خانه را انجام دهید و یدتر اینکه اگر کودک شما نمی خوابد و بدخواب است چه ؟

بارداری و زایمان ممکن است بر بدن شما تأثیر بگذارد و خواب بخش مهمی از بهبودی است. داشتن زمان سختی در خوابیدن می تواند  منجر به عواقب سلامتی، از جمله علائم افسردگی پس از زایمان شود.

۳. کمبود زمان برای استراحت و بهبودی
پس از زایمان، بدن شما نیاز به بهبودی دارد. علاوه بر خواب، شما همچنین به زمان نیاز دارید تا استراحت کنید، استراحت کنید و از سلامت جسمانی خود مراقبت کنید.

ممکن است به سختی استراحت کنید، به خصوص زمانی که می خواهید به عنوان والدین “همه کارها را درست انجام دهید”. با این حال، تلاش برای مراقبت از کودک در حالی که کارهای روزمره، کار کردن و مراقبت از کودکان دیگر را نیز انجام می‌دهید، ممکن است زمانی را برای سایر جنبه‌های کلیدی رفاه  مانند انجام مراقبت از خود، دیدن عزیزان و انجام کارهایی که از آنها لذت می برید را نداشته باشید. این کمبود وقت برای خودتان می تواند یکی از دلایل افسردگی پس از زایمان باشد.

۴. عدم حمایت اجتماعی
احساس تنهایی و پوچی می تواند به افسردگی کمک کند، بنابراین یک شبکه حمایتی قوی می تواند تفاوت بزرگی در زمان تولد نوزاد ایجاد کند. در صورت وجود، شریک زندگی شما می تواند به صورت روزانه پشتیبانی ارائه دهد. دوستان و اعضای خانواده نیز می توانند از طریق:

  • آوردن وعده های غذایی
  • مشارکت در انجام کارها
  • مراقبت از کودک هنگام استراحت شما

صرف وقت با عزیزان می تواند به شما یادآوری کند که تنها نیستید و می تواند از شما در برابر علائم افسردگی پس از زایمان محافظت کند.

۵. تغییرات در بدن شما
ممکن است در سازگاری با تغییرات فیزیکی بارداری مشکل داشته باشید یا در حین بهبودی احساس درد و ناراحتی کنید. فشار اجتماعی برای “بازگرداندن بدن خود” نیز می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد. در حالی که شما و کودکتان هر دو از نظر جسمی سالم هستید، احساس گناه برای نگرانی در مورد این مسائل غیر معمول نیست. خستگی، بدن دردناک، و مشکل در یافتن زمان برای مراقبت از خود، همگی می توانند بر احساس ارزشمندی شما تأثیر بگذارند و احساس ضعف را در شما ایجاد کنند و به مرور زمان ممکن است باعث افسردگی پس از زایمان شود.

۶. احساس پریشانی
طبیعی و معمولی است که بعد از بچه دار شدن احساس اضطراب، استرس یا غرق شدن کنید.

شما ممکن است:

  • نگران توانایی خود در مراقبت از کودک باشید
  • نگران رابطه خود با شریک زندگی خود باشید
  • احساس کنید که احساس خود را از دست داده اید
  • تلاش برای ایجاد تعادل بین مراقبت از کودک و بازگشت به کار
  • احساس غمگینی یا گناه کنید
  • احساس می کنید که میل به یک پدر و مادر “کامل” بودن تاثیر منفی روی شما گذاشته است.
  • احساس تنهایی یا انزوا کنید

تغییرات سخت یا دردناک زندگی در دوران بارداری یا اندکی پس از زایمان نیز می تواند بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن شغل
  • مسائل مالی
  • جدایی یا طلاق
  • از دست دادن یک عزیز

آشفتگی عاطفی و ناراحتی اغلب زمانی بدتر می شود که نمی دانید چگونه در مورد این احساسات صحبت کنید. اگر برای مقابله با پریشانی عاطفی مشکل دارید، ممکن است علائم افسردگی ایجاد شود.

۷. احساس غرق شدن در مورد نیازهای کودک
شما ممکن است بیشتر احساس خستگی یا گناه کنید اگر کودک شما:

  • در خوردن یا خوابیدن طبق برنامه منظم مشکل دارد
  • نگرانی های سلامتی دارد
  • مکرر گریه می کند یا به سختی تسکین می یابد

این بدان معنا نیست که شما کار اشتباهی انجام داده اید یا مشکلی در مورد کودک شما وجود دارد. با این حال، ممکن است شرایط سخت تری برای مواجه با این مسائل داشته باشید به خصوص اگر پشتیبانی زیادی نداشته باشید. احساس ناکافی بودن برای پاسخگویی به نیازهای کودک ممکن است موجب علائم افسردگی پس از زایمان شود.

افسردگی پس از زایمان

آیا می توان از افسردگی پس از زایمان پیشگیری کرد؟

افسردگی پس از زایمان یک وضعیت سلامت روان است و نمی توان به طور کامل از آن پیشگیری کرد. حتی اگر تمام توصیه‌ها را رعایت کنید، استرس در دوران بارداری را به حداقل برسانید و حمایت زیادی داشته باشید، همچنان ممکن است دچار افسردگی پس از زایمان شوید. شناخت علائم کلیدی گام مهمی برای کمک گرفتن است. اگر قبلاً علائم افسردگی یا افسردگی پس از زایمان را داشته اید، در اوایل بارداری به پزشک خود اطلاع دهید. آنها می توانند به شما در شناسایی گزینه های درمان و پیشگیری کمک کنند.

در اینجا چند گام مفید دیگر برای مراقبت از خود آورده شده است:

در مورد احساس خود صحبت کنید: ممکن است به اشتراک گذاشتن احساسات دردناک یا ناخواسته با افراد دیگر دشوار باشد، به خصوص زمانی که آنها انتظار دارند شما خوشحال باشید. اما باز کردن  سر صحبت ممکن است باعث شود متوجه شوید که شریک زندگی شما و سایر عزیزان می توانند به شما گوش دهند، ناراحتی شما را تأیید کنند و حمایت عاطفی ارائه دهند.

استرس را به حداقل برسانید: زندگی گاهی غیرقابل پیش بینی است و شما نمی توانید از همه منابع استرس دوری کنید. استراتژی های مقابله ای سالم، مانند وقت گذاشتن با عزیزان، مدیتیشن یا تمرینات تنفسی می تواند به شما کمک کند استرس را کنترل کنید و تاثیر آن را کاهش دهید.

با خودت مهربان باش: شما تازه مادر شده اید این یک شاهکار باورنکردنی است. تمرین شفقت با خودتان در حالی که به تغییرات و مسئولیت‌های جدید والدینی عادت می‌کنید ممکن است به شما کمک کند تا با این موقعیت کنار بیایید.

استراحت و مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید: سلامتی شما از همه مهمتر است، بنابراین به خود یادآوری کنید که خیلی خوب است که اجازه دهید کارهای کم اهمیت تر از بین بروند. به جای اینکه خود را مجبور به انجام برخی کارها یا چند کار خانگی کنید، زمانی را برای چرت زدن و استراحت اختصاص دهید.

برای فعالیت بدنی وقت بگذارید: ورزش می تواند به بهبود خلق و خو و تندرستی شما کمک کند. پیاده‌روی، انجام یوگا و حرکات کششی همگی راه‌های عالی برای تحرک هستند.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/postpartum-depression/symptoms-causes/syc-20376617

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK519070

/https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9312-postpartum-depression

https://www.womenshealth.gov/mental-health/mental-health-conditions/postpartum-depression

https://www.webmd.com/depression/postpartum-depression

https://www.nhs.uk/mental-health/conditions/post-natal-depression/overview

https://en.wikipedia.org/wiki/Postpartum_depression

https://www.nimh.nih.gov/health/publications/perinatal-depression

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا