پیری طبیعی یا آلزایمر؟

چگونه می توان تشخیص داد که از دست دادن حافظه پیری طبیعی یا آلزایمر است؟ طبق گزارش انجمن آلزایمر، از هر ۱۰ نفر ۶۵ سال و بالاتر، یک نفر مبتلا به آلزایمر است. اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد، تشخیص زودهنگام می تواند در موارد زیر مفید باشد: دریافت مراقبت های پزشکی برای درمان علائم، دریافت حمایت اجتماعی برای بیمار و مراقب و برنامه ریزی برای تصمیم گیری های قانونی و مالی. بخشی از مشکل در تشخیص زودهنگام این است که ۷۵ درصد از مردم فکر می کنند که از دست دادن حافظه بخشی طبیعی از پیری است. که تا حدودی درست است. در ادامه به تفاوت های آلزایمر و پیری طبیعی می پردازیم.

پیری مغز

پیری مغز نیز برای مردان و زنان متفاوت است. مغز همه با افزایش سن کوچک می شود و متابولیسم مغز نیز کند می شود.

در هر دو مورد، به نظر می رسد تغییرات سریعتر در مغز مرد اتفاق می افتد. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، میانگین مغز مردان از نظر عملکردی، حدود سه سال از مغز متوسط زنان پیرتر است.

به نظر می رسد که اختلال شناختی مانند آلزایمر دارای عوامل علّی متفاوتی برای مردان و زنان است. دمانس در مردان زیر بیشتر دیده میشود:

  1. کسانی اضافه وزن دارند
  2. کسانی دیابت داشته باشند
  3. کسانی سکته کرده اند

و آلزایمر بیشتر در خانم هایی دیده می شود که:

  1. برای کارهای روزانه به دیگران وابسته هستند
  2.  یک شبکه اجتماعی قوی ندارند

در حالی که محققان می توانند این کلیات را بیان کنند، آنها خاطرنشان می کنند که سیر پیری طبیعی مغز به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

پیری طبیعی یا آلزایمر؟

۱. در استفاده از کلمات در گفتار یا نوشتن دچار مشکل می شوید. مثال‌ها: ناتوانی در یافتن کلمه مناسب، نامیدن چیزهای معمولی با نام اشتباه، مثلا بجای کفش بگوید “پاهایم را کجا گذاشتم؟” توقف در وسط مکالمه و ندانستن نحوه ادامه دادن، یا تکرار چندین بار در یک مکالمه.

پیری طبیعی به این معناست که گهگاه قادر به فکر کردن به درستی نیستیم.

۲. برای تکمیل یک کار معمولی مشکل دارید. مثال‌ها: فراموش کردن نحوه رسیدن به خواربارفروشی که سال‌ها در آن خرید کرده‌اید، یا فراموش کردن قوانین یک بازی مورد علاقه

پیری طبیعی ممکن است شامل پرسیدن از یک عضو کوچکتر خانواده برای سومین بار باشد که چگونه با تلفن همراه تماس تصویری بگیرید!

۳. در برنامه ریزی یا کار با اعداد مشکل دارید. مثال‌ها: مشکل در پیروی از یک دستور غذایی آشنا، اشتباهات مکرر هنگام متعادل کردن دسته چک، یا از دست دادن ردیابی صورت‌حساب‌های ماهانه، «نمی‌توانم به یاد بیاورم که آیا صورت‌حساب‌ها را در این ماه پرداخت کرده‌ام یا خیر».

پیری طبیعی شامل انجام یک خطای گاه به گاه، یا عدم پرداخت یک بار در زمان است.

پیری طبیعی یا آلزایمر؟

۴. از دست دادن حافظه دارید که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند. مثال‌ها: فراموش کردن اطلاعاتی که اخیراً آموخته‌اید، فراموش کردن تاریخ‌ها یا رویدادهای مهم، فراموش کردن مرتب قرار ملاقات‌ها، تکیه بر اعضای خانواده برای یادآوری چیزهایی که قبلاً خودتان به یاد می‌آوردید.

پیری طبیعی شامل فراموش کردن نام ها یا قرار ملاقات ها می شود، اما بعداً می توانید آنها را به خاطر بسپارید. مانند “فراموش کردن” برنامه ریزی برای انجام کارهای دندانپزشکی.

۵. در مورد اینکه کجا هستید یا چه فصلی است گیج می شوید یا گذر زمان را از دست می دهید. مثال‌ها: تعجب می‌کنید که «من کجا هستم؟ یا «چطور به اینجا رسیدم؟»

پیری طبیعی ممکن است شامل فراموش کردن مختصری از روز هفته باشد، به خصوص در روزهای بسیار شلوغ.

۶. به دلیل کاهش توانایی در تفسیر دقیق آنچه دیده می شود، تغییراتی را در بینایی تجربه می کنید، از جمله مشکل در قضاوت فاصله یا دیدن رنگ یا کنتراست. مثال ها: ندیدن گربه خاکستری کوچک که روی فرش خاکستری دراز کشیده ، ناتوانی در تشخیص لبه های پله ها به دلیل تغییر در درک عمق

پیری طبیعی ممکن است شامل تغییرات بینایی به دلیل آب مروارید باشد.

۷. شما مکرراً چیزها را اشتباه جا می‌دهید و به نظر نمی‌رسد که نمی‌توانید قدم‌هایتان را دوباره طی کنید، یا اغلب چیزها را در مکان‌های غیرعادی قرار می‌دهید. مثال‌ها: گذاشتن کلید در یخچال

پیری طبیعی شامل جا انداختن اشیا در مواقعی می شود، اما بعداً می توانید مراحل خود را برای پیدا کردن آنها دنبال کنید. در نهایت، بدون شک موزی را که ۳ هفته پیش در صندلی عقب ماشین خود رها کرده بودید، خواهید یافت.

مردان زودتر پیر می شوند یا زنان؟

به طور کلی، ماده ها بیشتر از نرها عمر می کنند. اما چه کسی زودتر پیر می شود؟ چه کسی بهتر پیر می شود؟ متغیرهای زیادی به امید به زندگی و نحوه ظاهر، احساس و عملکرد شما با افزایش سن وارد می شود.

امید به زندگی

این یک واقعیت ساده است که تقریباً در همه جای دنیا، ماده ها بیشتر از مردان عمر می کنند. کارشناسان برای این موضوع نظریات مختلفی دارند.

یک نظریه این است که مردان جوان‌تر می‌میرند زیرا اغلب در فعالیت‌های خطرناک‌تر شرکت می‌کنند و تمایل دارند مشاغل خطرناک‌تری مانند حضور در نیروهای مسلح داشته باشند. از نظر آماری، این برخی از تفاوت ها، اما نه همه، را توضیح می دهد.

مراقبت های بهداشتی

تئوری دیگر این است که زنان برای مراقبت های پیشگیرانه یا زمانی که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد بیشتر به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مراجعه می کنند. این بدان معناست که مشکلات پزشکی آنها ممکن است زودتر تشخیص داده شود و شانس بیشتری برای بهبودی به آنها بدهد.

ظاهر

این یک تصور کلیشه ای است که مردان زودتر از زنان پیر می شوند.  بدن انسان با افزایش سن کلاژن را از دست می دهد و به همین دلیل است که پوست ظاهر متفاوتی پیدا می کند.

مردان کلاژن را زودتر و به طور مداوم در طول زندگی از دست می دهند. بدن زنان تمایل دارد تا زمان یائسگی، زمانی که آن را با سرعت چشمگیری از دست می دهند، بیشتر نگه دارد. بنابراین در حالی که مردان به آرامی، به تدریج پیرتر به نظر می رسند، ماده ها تغییر ناگهانی و مشخص تری را در سن به نظر می رسند.

هورمون های جنسی

هورمون های جنسی روی سن شما تاثیر می گذارند. هر دو هورمون مردانه و زنانه با افزایش سن کاهش می یابند.

برچسب زدن به هورمون‌ها به‌عنوان مردانه یا زنانه کمی گمراه‌کننده است، زیرا هر کسی برخی از هر نوع را دارد، اما در سطوح مختلفی که بر اساس جنسیت بیولوژیکی تعیین می‌شود.

آندروژن ها

هورمون های مردانه آندروژن نامیده می شوند. آندروژن اولیه – تستوسترون – به تنظیم توده عضلانی، توده استخوانی و عملکرد فیزیکی کلی کمک می کند. همانطور که کاهش می یابد، شما به طور طبیعی ضعیف تر می شوید و توانایی انجام کارهای فیزیکی را کاهش می دهید. تستوسترون پایین نیز به موارد زیر مرتبط است:

  1. افزایش چربی شکم
  2. مشکلات تعادل
  3. خطر سقوط بیشتر
  4. صدمات مکرر

 

علاوه بر این، کمبود آندروژن می تواند به بیماری های مزمن زیر منجر شود:

  1. آپنه انسدادی خواب
  2. افسردگی
  3. چاقی
  4. بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
  5. دیابت نوع ۲
  6. بیماری کلیه و کبد

هرچه سطح تستوسترون در مردان کاهش یابد، طول عمر آنها کوتاه تر می شود.

در زنان، آندروژن ها در تولید استروژن، که هورمون های زنانه اولیه هستند، نقش دارند. بنابراین کاهش سطح آندروژن منجر به کاهش سطح استروژن می شود. کاهش استروژن ممکن است منجر به مشکلات زیر شود:

  1. اختلال در عملکرد جنسی
  2. کاهش عملکرد فیزیکی
  3. افزایش وزن
  4. زوال شناختی یا دمانس
  5. تغییرات عاطفی
  6. از دست دادن استخوان
استروژن ها

زنان در بیشتر عمر خود حدود چهار برابر بیشتر از مردان استروژن دارند.

در زنان، استروژن ها مسئول موارد زیر هستند:

  • توسعه اندام های تولید مثل
  • رشد پوشش داخلی رحم (آندومتر)
  • عملکرد جنسی و تولید مثل
  • چگونه بدن شما از کربوهیدرات ها و سایر چربی ها استفاده می کند

در مردان و زنان، استروژن ها:

  • پاسخ التهابی به صدمات را کاهش میدهند
  • ممکن است در برابر استرس اکسیداتیو، که اعتقاد بر این است که به بسیاری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کند، محافظت کند
  • محافظت در برابر آسیب عضلانی و ترویج ترمیم عضلات
  • افزایش رشد و بازیابی سلول ها
  • در قدرت عضلانی و سلامت سیستم عصبی نقش دارد
  • حفظ سلامت استخوان ها

همه این عملکردها با کاهش تولید استروژن کاهش می یابد. در مردان، این به تدریج اتفاق می افتد. در همین حال، در سال اول یائسگی، زنان حدود ۸۰ درصد از تولید استروژن خود را از دست می دهند.

پیری
مردان به طور پیوسته اثرات افزایش سن را تجربه می کنند در حالی که زنان یائسه گامی چشمگیر و سریع بسمت پیری برمی دارند.
عملکرد جنسی

با توجه به ارتباط نزدیک بین هورمون های جنسی و عملکرد جنسی، جای تعجب نیست که تمایلات جنسی مردان به آرامی تغییر می کند در حالی که تمایلات جنسی زنان به طور قابل توجهی پس از یائسگی تغییر می کند.

این باور رایج که اوج تمایلات جنسی مردان در ۱۸ سالگی و در زنان بسیار دیرتر به اوج می رسد، درست است. سطح تستوسترون مردانه در ۱۸ بالاترین میزان است و سپس برای چندین دهه آینده به طور پیوسته کاهش می یابد.

برای زنان، میل جنسی درست قبل از شروع کاهش سطح استروژن (و باروری) افزایش می یابد. این معمولاً از اواخر دهه ۲۰ شروع می شود و تا قبل از یائسگی (تغییر هورمونی که قبل از توقف چرخه های قاعدگی اتفاق می افتد) که معمولاً در دهه ۳۰ یا ۴۰ سالگی است ادامه می یابد.

مردان و زنان هر دو در دهه ۵۰ زندگی خود به دلیل تغییرات فیزیکی که عمدتاً به دلیل هورمون ها است، کاهش میل جنسی را مشاهده می کنند. که می تواند منجر بهموارد زیر شود:

  1. اختلال در نعوظ
  2. انزال مردانه کمتر
  3. خشکی واژن
  4. لذت ارگاسمیک کمتر
  5. کاهش عملکرد کلی جنسی

با این حال، میل جنسی و عملکرد جنسی مردان عموماً تا دهه ۵۰ زندگی قوی باقی می ماند. برای بسیاری از افراد، کاهش جدی در میل جنسی و عملکرد در دهه ۶۰ یا بعد از آن اتفاق می افتد.

 

سایر عوامل موثر بر پیری زنان و مردان

بسیاری از عوامل دیگر بر طول عمر شما و همچنین ظاهر، احساس و عملکرد شما با افزایش سن تأثیر می‌گذارند. آنها عبارتند از:

  1. ژنتیک
  2. تغذیه
  3. سبک زندگی (وضعیت اجتماعی-اقتصادی، کیفیت خواب، سطح فعالیت بدنی و غیره)
  4. محیط زیست (محل کار، محل زندگی، میزان آلودگی که در معرض آن قرار می گیرید و غیره)

 

وقتی صحبت از جنبه‌های مختلف پیری می‌شود، مردان در برخی موارد بهتر عمل می‌کنند و زنان در برخی دیگر بهتر عمل می‌کنند.

زنان معمولاً عمر طولانی‌تری دارند (حتی اغلب به ۱۰۰ سال می‌رسند)، سن مغز «جوان‌تر» و مراجعات مکرر به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در زنان بیشتر است.

در ظاهر و عملکرد جنسی، مردان تمایل به پیری تدریجی و آهسته دارند. زنان پس از یائسگی به سرعت پیر می شوند.

عوامل زیادی روی سن شما تأثیر می گذارد. برخی از آنها خارج از کنترل شما هستند، مانند ژنتیک و کاهش سطح هورمون. دیگران – از جمله تغذیه، سبک زندگی و محیط – ممکن است بتوانید تغییر دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا