پوست اضافه بعد از لاغری جراحی چاقی، استرس ها و راههای مقابله با آن

درمان پوست اضافه بعد از لاغری جراحی چاقی

یکی از بزرگترین چالش هایی که افراد پس از جراحی های چاقی مانند جراحی اسلیو تجربه می کنند کنار آمدن با پوست اضافه بعد از لاغری جراحی چاقی، استرس ها و راههای مقابله با آن است . بیش از ۷۰٪ افراد پس از جراحی چاقی دچار پوست اضافی می شوند. تخمین زده می شود حدود ۷۰ درصد از درمانجویان مایل به جراحی برای از بین بردن این پوست اضافی هستند.

شکم ، سینه ها و ران ها بیشترین مناطقی هستند که درمانجویان نگران تجمع پوست اضافه در آن هستند. پوست اضافه می تواند تأثیرات جسمی داشته باشد و بر عملکرد بدنی تأثیر بگذارد. این مشکل می تواند باعث ایجاد راش ، عفونت ، زخم ، مشکلات بهداشت شخصی و دشواری در تحرک شود. همچنین می تواند ورزش کردن را دشوار کند. پوست اضافه بعد از لاغری می تواند روابط جنسی یا صمیمیت با دیگران را دشوار کند.

نگاه درمانجویان به پوست اضافه بعد از لاغری

بیشتر درمانجویان می دانند که احتمالاً پوست اضافی آنها پس از جراحی چاقی زیاد است . خدمات جراحی چاقی باید این مسئله را به عنوان یک مسئله بالقوه قبل از جراحی مطرح کنند. با این حال ، حتی اگر این بحث صورت گرفته باشد ، تصور یا تصویر واقعی پوست اضافی برای مردم دشوار و بنابراین می تواند یک شوک باشد.
واکنش افراد نسبت به پوست اضافی متفاوت است. برخی از افراد بخاطر پوست اضافی خود احساس غرور می کنند زیرا این یادآور کاهش وزن است. این درمانجویان استدلال می کنند که اگر در عمل جراحی چاقی موفقیت آمیز نبودند ، پوست اضافی نداشتند. از این طریق ، آنها آن را به عنوان زخم جنگی می بینند که به آن افتخار می کنند.

برای برخی دیگر از درمانجویان ، ظاهر و احساس پوست اضافی می تواند واکنش های عاطفی شدیدی ایجاد کند. آنها ممکن است خاطر پوست اضافی احساس انزجار و شرمندگی داشته باشند.برای درمانجو ممکن است بسیار ناخوشایند باشد که مجبور شود پس از جراحی چاقی با احساس تفاوت جسمی یا “غیرطبیعی” بودن سازگار شود. پوست اضافی همچنین می تواند به عنوان یک یادآوری در مورد مشکلات قبلی وزن عمل کند ، و برخی از مردم نگران هستند که در حالی که پوست هنوز وجود دارد ، آنها ممکن است وزن خود را بازیابند و دوباره چاق شوند .

بعضی از افراد ممکن است خود را به دلیل پوست اضافی مقصر بدانند و آن را مجازاتی برای عدم کاهش وزن در اوایل زندگی خود بدانند. در حالی که قبل از جراحی ، وزن اضافی منبع اصلی پریشانی افراد بود ،اکنون توجه می تواند به پوست اضافی باشد. اکنون که وزن مسئله مهمی نیست ، تمرکز و اولویت ها می توانند تغییر کنند.

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

کنار آمدن با پوست اضافی

استراتژی های روانشناختی هرگونه ناراحتی در مورد پوست اضافی را به طور کامل از بین نمی برند. هدف این راهکارها کمک به درمانجو در یافتن راههای مقابله است که زندگی با پوست اضافی را امکان پذیر می کند.

مدیریت افکار انتقادی از خود

نوع افکاری که ممکن است افراد در مورد پوست اضافی خود تجربه کنند ، اغلب بسیار انتقاد از خود و حمله به خود است. این افکار می تواند بسیار آزار دهنده باشد. آنها می توانند برای ارتباط با بدن درمانجو بسیار خشن و مجازات کننده باشند. باید بپرسیم آیا درمانجو با شخص دیگری به همین ترتیب در مورد بدن او صحبت می کند؟
شروع احساس ترحم نسبت به بدن می تواند مفید باشد. بدن انسان ظرف تاریخ او و تجربیات اوست و او را به آینده می رساند. ترحم برای بدن شامل سپاسگزار بودن برای عملکردهایی است که انجام می دهد . بدن انسان ظرف تاریخ ، تجربیات و شخصیت اوست.

احترام به آنچه بدن انجام می دهد

افرادی که پس از جراحی چاقی ناراضی هستند یا از ظاهر بدن خود ناامید هستند ،سریعا با پوست اضافی مشغولیت فکری پیدا می کنند. قبل از جراحی ، برای مردم بسیار دشوار است که به طور واقعی بدن خود را پس از کاهش وزن به تصویر بکشند یا تصور کنند که پوست اضافی چگونه به نظر می رسد. گاهی اوقات افراد باید انتظارات و امیدهای خود را درباره نحوه نگاه داشتن بدنشان پس از جراحی تنظیم کنند. تمرکز ممکن است گاهی از پریشانی و ناراحتی در مورد اضافه وزن به پریشانی در مورد پوست اضافی تغییر کند.

تمرکز روی تصویر و شکل ظاهری بدن به این معناست که افراد ممکن است توجه زیادی به کاهش وزن نداشته باشند. مساله کم کردن میزان آزار دهنده بودن پوست اضافی نیست بلکه در مورد تلاش برای کنار آمدن و به خاطر سپردن برخی از جنبه های مثبت کاهش وزن است. هدف این است که درمانجو سعی کند تفکر خود را متعادل کند تا فقط توجه خود را به جنبه های منفی کاهش وزن معطوف نکند.

از درمانجو بخواهید به پاسخ دادن به پرسشهای زیر فکر کند:

اگر به گذشته بنگرید دلایل اصلی کاهش وزن و اهداف خود را به خاطر بیاورید ، چه عواملی بودند؟
آیا به اهداف خود رسیده اید؟
اکنون از نظر جسمی چه کاری می توانید انجام دهیدکه قبلا قادر به انجام آن نبودید ؟

اگرچه پوست اضافی مشکل ساز و آزار دهنده است ، اما ممکن است به دلیل تعادل ، وضعیت کلی درمانجو هنوز بهتر از قبل از جراحی باشد. بسیار نادر است که افرادی آرزو کنند که کاش جراحی نشده بودند حتی اگر مشکلات و چالش هایی برای کنار آمدن با پوست اضافه وجود داشته باشد.

نگاه کردن به کل بدن به جای بزرگنمایی

درمانجویان جراحی چاقی متمایل به بزرگنمایی و تمرکز بر روی نواحی از بدن خود هستند، که نگران آن هستند. این نواحی به عنوان مثال پوست اضافی بازوها یا ران ها یا سینه و شکم هستند. گاهی اوقات افراد پوست خود را در این مناطق لمس و دستکاری می کنند. این کار فقط تمرکز و پریشانی ناشی از آن را تقویت می کند. انسان می تواند با صرف وقت زیاد با بزرگنمایی فقط در یک منطقه ، درک تحریف شده ای بدست آورد زیرا این منطقه مورد توجه است. همانطور که در مقاله قبلی ذکر شد نگاه به کل بدن به گسترش درک تصویر بدن کمک می کند.

خودآگاهی در مورد پوست اضافی

بعضی اوقات افراد تصور می کنند که برخی نواحی مورد توجه خود در بدنشان در نظر دیگران نیز بسیار دیده می شود . آنها فکر می کنند دیگران نیز به همان میزان به این قسمتهای بدن درمانجو توجه می کنند. از درمانجو بپرسیم خود او چند بار فقط روی یک یا دو ناحیه از بدن شخص دیگری تمرکز می کند؟ چه چیزی بیشتر از همه در ظاهر فرد به چشم می آید؟ برای بیشتر مردم ، این لبخند یا چشمان آنها است.

تمایز بین پوست اضافی و “چربی”

گاهی اوقات مردم تصور می کنند که پوست اضافی که دارند وزن آنها است که هنوز باید از دست بدهند تا اینکه بپذیرند این پوست اضافی است . به نظر می رسد این مسئله بیشتر در مورد افرادی است که پوست اضافی در اطراف شکم و معده دارند. مهم است که درمانجو بین پوست اضافی و “چربی” تمایز قائل شود ، زیرا در غیر این صورت افراد می توانند احساس کنند که قادر به کاهش وزن کافی نیستند و رژیم غذایی محدودتر و رادیکال تری را دنبال می کنند که ناسالم است.

مقابله با اجتناب

گاهی اوقات افراد به دلیل نگرانی در مورد پوست اضافی خود شروع به اجتناب از موقعیتهای خاص می کنند. اجتناب یک استراتژی مقابله ای برای کنترل اضطراب است. اگرچه ممکن است در کوتاه مدت احساس اضطراب درمانجو کم شود ، اما این بدان معناست که انتخاب و تصمیم گیری او محدود می شود زیرا او متقاعد شده است که در صورت مواجه شدن با موقعیتهایی اتفاق افتضاحی رخ خواهد داد.

اضطراب می تواند بر تصمیم گیری درمانجو حاکم شود. اجتناب همچنین باورهای فرد را زنده نگه می دارد که در مورد بدن او مشکلی وجود دارد و باید از دیگران پنهان بماند. این بدان معناست که آنها هرگز نمی فهمند دیگران با آنها هم عقیده نیستند و یا حتی متوجه منطقه مورد نظر درمانجو نمی شوند.

پرسشهای زیر در پیدا کردن اجتناب درمانجو کمک می کند:

  • آیا مواردی وجود دارد که به دلیل داشتن پوست اضافی (یا احساسی که نسبت به بدن دارید) از آنها اجتناب می کنید؟
  • این اجتناب چه تاثیری دارد؟
  • این اجتناب موجب انجام چه کارهایی می شود؟

هنگامی که افراد شروع به انجام کارهایی می کنند که قبلاً از آنها اجتناب می کرده اند ، در ابتدا احساس اضطراب می کنند. هرچه بیشتر این کار را انجام دهند ، راحت تر خواهد شد. تنها راه برای فهمیدن اینکه بدترین حالت بعید است رخ دهد نزدیک شدن به وضعیت است. حتی اگر بدترین سناریو اتفاق بیفتد ، مردم به طور کلی می فهمند که هیچ کجا آنقدرها که پیش بینی می کردند بد نیست.

تأثیر پوست اضافه بر روابط جدید یا موجود

چشم انداز شروع یک رابطه جدید می تواند همزمان هیجان انگیز و چالش برانگیز باشد! تصمیم گیری در مورد افرادی که می خواهند در مورد وزن قبلی و کاهش وزن خود به شرکای بالقوه خود بگویند ممکن است دشوار باشد. بسته به شرایط خاص آنها ، ممکن است لازم باشد که در مورد پوست اضافی چه زمان و چه چیزی باید بگویند.
برخی از افراد ممکن است قبلاً به دلیل خجالت در مورد وزن خود از روابط اجتناب کرده باشند و با کاهش وزن شروع به جلب توجه عاشقانه تری کنند. برخی از افراد هنوز احساس می کنند که اجتناب از روابط “ایمن تر” است زیرا به دلیل مشکلات در توضیح پوست اضافی خود برای شریکان یا ترس از اینکه به دلیل آن رد شوند ، وجود دارد.

اگر افراد به عنوان راهی برای جلوگیری از شرم یا طرد احتمالی از روابط اجتناب کنند ، اعتماد به نفس آنها پایین خواهد ماند. این امکان شرمساری و طرد شدن را زنده نگه می دارد در حالی که در واقعیت ممکن است این اتفاق نیفتد. البته ، بدیهی است که تضمین عدم حساسیت و صدمه به افراد وجود ندارد: این یک احتمال در هر رابطه ای است.

همه افراد نواحی از بدن خود را دارند که از آن کمتر خوشحال هستند یا حتی از آن خجالت می کشند – این یک پدیده کاملاً جهانی است. بعلاوه ، همیشه بین ظاهر لباس پوشیده ما و آنچه در واقع برهنه به نظر می رسیم تفاوت وجود دارد . داشتن پوست بیش از حد می تواند این کنتراست را افزایش دهد و درمانجو نگران نحوه واکنش شریک زندگی باشد. باز هم یادآوری این نکته ضروری است که احتمالاً درمانجو نسبت به شریک زندگی خود بسیار آگاه تر خواهد بود. همچنین ، شریک درمانجو نیز متمرکز و نگران قسمتی از بدن خودش باشد.

جراحی پیکر تراشی پوست اضافی

جراحی پیکر تراشی پوست اضافی نیز چالشهای خود را دارد. در نظر گرفتن تأثیر جراحی در یک ناحیه بر احساس درمانجو در مورد نواحی باقیمانده بسیار مهم است. گاهی اوقات کانون پریشانی به ناحیه دیگری منتقل می شود. همچنین ، ممکن است تضاد مشخصی بین ناحیه ای که جراحی شده است و مناطقی که هنوز پوست اضافی دارد وجود داشته باشد.

جراحان زیبایی بدن به درمانجویان توصیه می کنند تا زمانی که پس از جراحی چاقی برای مدت زمان مناسب وزن ثابت نشود، صبر کنند . برای اکثر افراد ، این مدت حداقل دو سال پس از عمل جراحی چاقی است. دلیل آن این است که اگر کسی خیلی زود پیکرتراشی بدن داشته باشد و همچنان به کاهش وزن خود ادامه دهد ، احتمالاً پوست اضافی بیشتری را تجربه خواهد کرد. اکثر جراحان پلاستیک توصیه می کنند اگر قرار است چند عمل جراحی انجام شود ، این کارها باید در مراحل مختلف انجام شود نه یک باره.

روشهای غیر جراحی

جراحی پیکر تراشی بدن لزوماً برای همه گزینه ای در دسترس و مناسب نیست. ممکن است به دلیل محدودیت های مالی ، عدم تمایل به جراحی یا ترجیح دادن زندگی با پوست اضافی وجود داشته باشد. برخی از گزینه های غیر جراحی در زیر بیان شده است.

ورزش

ورزش سلامت و تصویر بدن را بهبود می بخشد ، و این یک قسمت بسیار مهم در حفظ وزن طولانی مدت است. با این حال ، صادق بودن در مورد این که درمانجو با ورزش از شر پوست اضافی خلاص نخواهد شد ، مهم است. ورزش باعث بازگشت پوست درمانجو به میزان سفت بودن قبل از بروز مشکلات وزنی نمی شود. پوست فقط خاصیت انعطاف پذیری معینی دارد و وقتی برای مدت طولانی بیش از یک نقطه خاص کشیده شود ، امکان بازگشت سریع آن وجود ندارد.

مدیریت مشکلات پوستی

برخی از افراد دچار تحریکات پوستی ، ایجاد پارگی و بوی بد در چین های پوستی خود می شوند. متخصصان پوست یا جراحان کرم ها و روش های درمانی مناسب را باید برای این مشکلات در نظر بگیرند.

پوشیدن گن ها و لباسهای زیر کشی

انواع مختلفی از گن ها، زیرپوشهای ساپورت و فشرده سازی در دسترس است و درمانجویان استفاده از آنها را برای مدیریت و نگه داشتن پوست اضافی خود بسیار مفید می دانند.

چنانچه شما جراح باریاتریک هستید و با درمانجویانی مواجه هستید که بدلیل مشکلات فوق دچار ناراحتی و نارضایتی هستند. با من تماس بگیرید. امروزه رفتار درمانی شناختی کمک شایانی به بهبود تصویر بدن پس از جراحی می کند.

منابع:

  1. Impact of excess skin from massive weight loss on the practice of physical activity in women.
  2. The body image workbook: an eight step program for learning to like your looks.
  3. After massive weight loss: patients’ expectations of body contouring surgery.
  4. Psychological predictors of body image concerns 3 months after bariatric surgery.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا