پنج راه برای کاهش اضطراب در نوجوانان

از رفتار نوجوان خود مات و مبهوت شده اید؟ از تغییراتی که در او می بینید دل شکسته اید؟ او در مدرسه ابتدایی بسیار خلاق و بازیگوش بود. او همیشه می خندید و دوستان زیادی داشت. او عاشق وقت  گذراندن خانواده بود اما حالا از اتاقش بیرون نمی آید. اگر مشتاق هستید بدانید که چه چیزی باعث شده است که کودک ساده لوح شما به فردی عبوس، تحریک پذیر و پیچیده تبدیل شود، این مقاله پنج راه برای کاهش اضطراب در نوجوانان را به شما ارائه می دهد.

اضطراب در نوجوانان

بلوغ بیولوژیکی و روانی گسترده نوجوانان را با احساس اضطراب پر می کند. تغییرات در مغز، افزایش هورمون‌ها نوجوانان را بی‌ثبات می‌کند و در نتیجه منجر به احساسات شکننده‌، خلق‌های ناپایدار و عدم کنترل رفتار در آن ها می شود.

نوجوانان غرق در احساساتی هستند که آنها را درک نمی کنند. عدم اطمینان و ناامنی گریبانشان را می گیرد. به این مشکلات تنش های اجتماعی، جنسی و تحصیلی را نیز اضافه کنید به همین دلیل و در یک روز، نوجوانان ممکن است سرخوشی، اضطراب شدید یا ناامیدی عمیق را تجربه کنند.

جای تعجب نیست که نوجوانان نمی خواهند از رختخواب بلند شوند. با افزایش اضطراب در نوجوانان، تنش های روحی، جسمی و عاطفی نیز افزایش می یابد. متأسفانه نوجوانان واژگان عاطفی محدودی دارند و باعث می شود که حساسیت بیشتری نسبت به کلمات داشته باشند. عدم توانایی بیان خود، منجر به فشار می‌شود و جای خود را به اضطراب کوبنده می‌دهد که در رفتارهای مخرب مانند خلق‌های نامنظم، خشم بی‌معنا، یا انتخاب‌های تکانشی فوران می‌کند.

عصر اضطراب

وارن گتلر، نویسنده رمان پانیک، که اوج‌ها و دره‌های احساسی یک مرد جوان مبتلا به اختلال هراس را شرح می‌دهد، از اصطلاح «عصر اضطراب» برای توصیف دورانی که در آن زندگی می‌کنیم استفاده می‌کند. محققان خاطرنشان می کنند که نزدیک به ۲۰٪ از جمعیت از اختلالات اضطرابی رنج می برند و طبق ADAA (انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا)، ۸۰٪ از کودکان مبتلا به اختلال اضطراب قابل تشخیص درمان نمی شوند.

علاوه بر این، وضعیت آشفته جهان اضطراب در نوجوانان را تشدید می کند. در نظر بگیرید که آنها امروز با چه چیزهایی دست و پنجه نرم می کنند که نسل های گذشته مجبور به مبارزه با آن نبودند:

  • بحران مواد افیونی
  • رسانه های اجتماعی سمی
  • بالا رفتن هزینه های زندگی
  • امتحاناات درسی و رقابت
  • استفاده از فناوری اجباری

علاوه بر این، نوجوانان امروزی در زمانی که مهارت های مقابله ای بسیار کمی برای مدیریت احساسات خود دارند، با اخبار بد در گوشی های هوشمند خود بمباران می شوند.

پنج راه برای کاهش اضطراب در نوجوانان

وقتی اضطراب در نوجوانان ایجاد می شود، نمی توانند به وضوح فکر کنند، نمی توانند خلق و خوی یا تکانه های خود را تنظیم کنند و در تمرکز مشکل دارند. شاید آنها در به خواب رفتن یا بیدار شدن مشکل داشته باشند. چرا؟ زیرا اضطراب تمام جنبه های عملکرد آنها را مختل می کند.

چگونه اضطراب در نوجوانان را کاهش دهیم؟
اگر احساس می‌کنید که نوجوانتان مضطرب است، بیشتر مراقب باشید تا با واکنش‌پذیری و تنبیه شدن، اضطراب او را افزایش ندهید. اشکالی ندارد که هرازگاهی عصبانی شوید، اما فریاد زدن، سرزنش کردن، شرمساری کردن، انتقاد کردن و سایر انتخاب های تهاجمی، نوجوانتان را از شما دور می کند و اضطراب او را به سطوح خطرناکی می رساند. با تشدید اضطراب در نوجوانان ، رفتارهای مخرب مانند اختلالات خوردن، بیش فعالی یا سوء مصرف مواد نیز تشدید می شود.

 پنج راه برای کاهش اضطراب در نوجوانان

 

خویشتن داری کنید. تسلط بر خود، کلید فرزندپروری مؤثر است. تمام تلاش خود را برای الگوبرداری از خویشتن داری و حفظ جریان ارتباطات انجام دهید. به عنوان مثال، دعوا بر روی تختی که مرتب نشده است بی ارزش تر از این است که رابطه بین خود و نوجوانتان را برهم بزنید.

تنش زدایی کنید. نوجوانان تکانشی و واکنشی هستند، بزرگسالان نباید اینطور باشند. وقتی درگیری شدید شد از درگیری فاصله بگیرید، نفس بکشید و آرام باشید. وقتی برگشتید، سعی کنید به جای تکرار یک حلقه واکنشی، به احساسات اصلی که منجر به تعارض می شود بپردازید.

جلسات خانوادگی برگزار کنید. برای رفع آن منتظر بروز مشکل نباشید. جلسات خانوادگی زمان بسیار خوبی برای نشان دادن قدردانی از کاری که فرزندتان به درستی انجام داده است، برنامه ریزی برای تعطیلات یا فعالیت های خانوادگی و بحث در مورد کارهای خانه است. غالباً، والدین در بدترین زمان، از جمله در وسط دعوا یا زمانی که همه از یک روز طولانی خسته شده اند، درباره موضوعات تنشی بحث می کنند. نقش نهایی جلسات خانوادگی فراهم کردن راهی برای تقویت ارتباط سالم است.

ساختار، محدودیت ها و مرزها را حفظ کنید. ساختار اضطراب در نوجوانان را تسکین می دهد. برنامه‌های روتین مانند شام خانوادگی، زمان خواب، مقررات منع رفت و آمد و غیره به نوجوانان کمک می‌کند تا احساس امنیت و مراقبت کنند. منعطف بودن اشکالی ندارد، اما بدون ثبات، نوجوانان به زودی از ریل خارج می شوند. البته، ساختار، محدودیت‌ها و مرزها می‌توانند پس از ایجاد اعتماد و سازگاری اصلاح شوند.

سم زدایی فنی در خانواده. تلفن خود را زمین بگذارید، از رسانه های اجتماعی فاصله بگیرید. استفاده از فناوری یک مشکل رو به رشد با پیامدهای عاطفی عظیم است. به دنبال خروجی های خلاقانه ای باشید که باعث آرامش شما می شود، مانند موسیقی، هنر یا ورزش. به یاد داشته باشید که مراقبت از خود را تمرین کنید. پدر و مادر ناراضی یا فرسوده باری بر دوش کودک در هر سنی است. بهترین راه برای کمک به نوجوان این است که ابتدا به خودتان کمک کنید. اگر غرق شده اید یا در حالت اضطراب زندگی می کنید، نمی توانید والدینی مؤثر باشید.

منبع:

https://www.psychologytoday.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا