پلی فاژی (هایپرفاژی) چیست؟

پلی فاژی (هایپرفاژی) احساس گرسنگی شدید و سیری ناپذیر است. پلی فاژی یکی از علائم شایع دیابت است، اما می تواند دلایل پزشکی دیگری مانند پرکاری تیروئید و افسردگی غیر معمول داشته باشد. اگر دچار پلی فاژی هستید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

آنچه در ادامه خواهیم خواند:
بررسی اجمالی
علل احتمالی
مراقبت و درمان

پلی فاژی (هایپرفاژی) چیست؟

پلی فاژی که به آن هایپرفاژی نیز گفته می شود، اصطلاح پزشکی برای احساس گرسنگی شدید و سیری ناپذیر است. افزایش گرسنگی یک واکنش طبیعی بدن به موقعیت هایی مانند روزه گرفتن یا ورزش شدید است. اما گرسنگی شدید و سیری ناپذیر مانند پلی فاژی اغلب نشانه یک بیماری مانند دیابت است که نیاز به درمان پزشکی دارد.

چه چیزی باعث پلی فاژی (هایپرفاژی) می شود؟

پلی فاژی (گرسنگی شدید) یک علامت نسبتاً غیر معمول است. اغلب با دیابت تشخیص داده نشده یا درمان نشده همراه است.

علل دیگر عبارتند از:

• سایر شرایط مرتبط با هورمون
  • شرایط سلامت روان
  • شرایط پزشکی نادر

سوء تغذیه نیز می تواند باعث پلی فاژی شود. سوء تغذیه کمبود مواد مغذی است. اگر رژیم غذایی کافی نداشته باشید، یا اگر بدنتان در جذب مواد مغذی کافی از غذا مشکل داشته باشد، ممکن است دچار سوءتغذیه شوید.

برخی از داروها، مانند کورتیکواستروئیدها و کانابینوئیدها (داروهای مرتبط با حشیش) نیز می توانند باعث پلی فاژی شوند. اگر بعد از شروع یک داروی جدید گرسنگی شدید را تجربه کردید با پزشک خود صحبت کنید.

دیابت و پلی فاژی

دیابت وضعیتی است که در آن بدن شما به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند یا بدن شما به درستی از انسولین استفاده نمی کند. انسولین یک هورمون ضروری است که به تنظیم سطح گلوکز (قند) خون شما کمک می کند. بدون انسولین کافی، گلوکز در خون انباشته می شود و باعث هیپرگلیسمی (قند خون بالا) می شود.

گلوکز (قند) شکل اصلی انرژی است و غذایی که می خورید به شکل گلوکز جذب خون می شود. بدون انسولین کافی، بدن شما نمی تواند از گلوکز برای انرژی استفاده کند. این عدم مصرف انرژی باعث افزایش گرسنگی می شود.

سه نوع اصلی دیابت عبارتند از:

دیابت نوع ۱ (T1D): این یک بیماری خود ایمنی است. در T1D، سیستم ایمنی بدن شما به سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس حمله می کند و آنها را از بین می برد. پانکراس شما دیگر نمی تواند انسولین بسازد بنابراین گلوکز در خون انباشته می شود.

بدن شما نمی تواند از این گلوکز بدون انسولین استفاده کند، بنابراین در عوض شروع به تجزیه سریع چربی و ماهیچه ها برای دریافت انرژی می کند. این باعث پلی فاژی با کاهش وزن می شود.

دیابت نوع ۲ (T2D): اگر مبتلا به T2D هستید، بدن شما یا انسولین کافی تولید نمی کند یا سلول های بدن شما به طور معمول به انسولین پاسخ نمی دهند (مقاومت به انسولین). این شایع ترین نوع دیابت است. پلی فاژی در T2D معمولاً به اندازه T1D آشکار نیست زیرا هیپرگلیسمی آنقدرها هم شدید نیست.
دیابت بارداری: این نوع دیابت زمانی ایجاد می‌شود که هورمون‌هایی که جفت در دوران بارداری تولید می‌کند سلول‌های بدن شما را در برابر انسولین مقاوم‌تر می‌کنند. پانکراس شما نمی تواند انسولین کافی برای غلبه بر این مقاومت تولید کند. ممکن است علائم دیابت بارداری مانند افزایش گرسنگی و ادرار کردن مکرر را متوجه نشوید.
پلی فاژی یکی از سه علامت اصلی دیابت است:

1. پلی فاژی (گرسنگی شدید).
  2. پلی دیپسی (تشنگی شدید).
  3. پلی یوری (تکرر ادرار).

پزشکان اغلب این موارد را “سه P دیابت” می نامند. اگر این علائم را دارید، به ویژه اگر کاهش وزن سریع را نیز تجربه کرده اید، در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

افراد مبتلا به دیابت (به ویژه T1D) همچنین می توانند پلی فاژی را به دلیل دوره های هیپوگلیسمی (قند خون پایین) تجربه کنند. هیپوگلیسمی باید با مصرف قند (گلوکز) درمان شود تا قند خون شما به محدوده سالم برگردد. افراد بدون دیابت نیز می توانند هیپوگلیسمی را تجربه کنند.

پلی فاژی و تغییرات هورمونی

علاوه بر دیابت، پلی فاژی می تواند نشانه ای از شرایط مرتبط با هورمون باشد:

پرکاری تیروئید یا بیماری گریوز: در این شرایط، تیروئید شما هورمون تیروئید بیش از حد ترشح می کند که نقش مهمی در تنظیم متابولیسم شما ایفا می کند (چگونه بدن شما غذایی که می خورید را به انرژی تبدیل می کند). افزایش سطح هورمون تیروئید متابولیسم شما را سرعت می بخشد، به این معنی که بدن شما سریعتر از حد معمول کالری مصرف می کند. این می تواند باعث گرسنگی مداوم و کاهش وزن شود.
سندرم پیش از قاعدگی (PMS): سندرم پیش از قاعدگی علائمی را توصیف می کند که یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی خود را نشان می دهند و در همان زمان هر ماه برمی گردند. یکی از علائم احتمالی پلی فاژی است.

انسولینوم: این تومور نادری است که در سلول‌های غدد درون ریز در لوزالمعده (سلول‌هایی که هورمون انسولین را می‌سازند) تشکیل می‌شود. تومور باعث می شود پانکراس شما انسولین اضافی ترشح کند که منجر به کاهش قند خون می شود. یکی از علائم اصلی هیپوگلیسمی گرسنگی سیری ناپذیر است زیرا بدن شما برای بازگرداندن سطح قند خون شما به قند نیاز دارد.

شرایط سلامت روان و پلی فاژی

پلی فاژی می تواند نشانه ای از شرایط سلامت روان باشد:

افسردگی غیر معمول: افسردگی غیر معمول نوع خاصی از افسردگی است که در آن علائم از معیارهای سنتی دور می‌شوند. یکی از علائم کلیدی افسردگی غیر معمول افزایش اشتها است که اغلب منجر به افزایش وزن می شود.
استرس: وقتی استرس دارید، بدن شما هورمون کورتیزول را ترشح می کند. کورتیزول می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد و شما را گرسنه کند.
اختلالات اضطرابی: اضطراب همچنین می تواند باعث افزایش سطح کورتیزول و در نتیجه گرسنگی مکرر شود. گرسنگی شدید ناشی از اضطراب نیز ممکن است یک واکنش احساسی باشد. خوردن می تواند یک مکانیسم مقابله ای برای مقابله با احساسات منفی باشد.
شرایط پزشکی نادر و پلی فاژی
پلی فاژی یکی از علائم شرایط نادر زیر است:

سندرم پرادر ویلی (PWS): این یک بیماری ژنتیکی نادر است که متابولیسم کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث تغییر در ظاهر و رفتار کودک می شود. در حدود سن ۲ سالگی، کودکان مبتلا به PWS دچار پلی فاژی می شوند که منجر به افزایش وزن می شود.
سندرم کلاین-لوین: این یک بیماری بسیار نادر است که باعث ایجاد دوره های متناوبی می شود که در آن شما برای مدت طولانی می خوابید. این اپیزودها علائم دیگری از جمله پلی فاژی را شامل می شود.

پلی فاژی چگونه درمان می شود؟

درمان پلی فاژی به علت اصلی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، درمان دیابت نوع ۱ شامل تزریق مادام العمر انسولین و مدیریت سطح قند خون است. هیپوگلیسمی باید با خوردن یا نوشیدن قند (گلوکز) یا با تزریق گلوکاگون یا پودر بینی درمان شود.

درمان پرکاری تیروئید ممکن است شامل داروهای ضد تیروئید، ید رادیواکتیو یا جراحی باشد. اگر دارویی باعث پلی فاژی شود، در صورت امکان، پزشک ممکن است دارو را تغییر دهد.

منبع