پرخوری قبل از پریود به چه دلیل هستش؟

برای بسیاری از زنان در روزهای قبل از شروع عادت ماهیانه پرخوری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد . پرخوری قبل از پریود بسیار رایج است، برخی از مطالعات نشان داده است که تا ۹۷٪ از زنان نوعی هوس غذایی یا پرخوری قبل از پریود را تجربه کرده اند.

متوسط چرخه قاعدگی پر از فراز و نشیب و لحظات درد و ناراحتی است. اما یک اختلال قاعدگی فقط این اوج، پستی، درد و عذاب را بیشتر می کند. این شرایط اغلب به نوسانات هورمونی بیش از حد طبیعی در طول چرخه ماهانه مربوط می شود و این تغییرات گسترده تر می تواند بر همه چیز از خلق و خو گرفته تا سلامت جسمانی و سطح انرژی تأثیر بگذارد.

این تغییرات هورمونی همچنین می توانند بر نشانه های گرسنگی و سایر مکانیسم های داخلی تأثیر بگذارند که می توانند به عنوان محرک های بالقوه برای رفتارهای غذایی نابسامان و آشفته عمل کنند.

چه چیزی باعث پرخوری قبل از عادت ماهیانه می شود؟

در یک کلام: هورمون ها. نوسانات هورمونی مقصر این هستند که چرا ممکن است به شدت گرسنه باشید یا در روزهای منتهی به پریود شدنتان در خفه کردن هوس خود مشکل داشته باشید. این فقط بخشی از عملکرد کلی دستگاه تناسلی زنان است.
به طور همزمان، سطوح بالاتر پروژسترون اشتها را تحریک می کند و می تواند بر خلق و خو تأثیر منفی بگذارد، که ممکن است انگیزه خوردن بیشتر را تشدید کند.این افزایش سطح پروژسترون و به دنبال آن کاهش استروژن یکی از عوامل اصلی در پرخوری قبل از پریود و در طول قاعدگی است.

برای برخی از زنان، این مشکل بیشتر از سایرین است و می تواند به عنوان پرخوری بالینی طبقه بندی شود. «تصور می‌شود که پرخوری بالینی یک «طوفان کامل» در بدن است که هم تغییرات هورمونی را که به طور طبیعی برای ایجاد قاعدگی رخ می‌دهد و هم سایر مسائل مانند اختلال خلقی، افسردگی یا نارضایتی کلی از بدن را ترکیب می‌کند.این مسائل می‌تواند منجر به پرخوری و دوره‌های احساس گناه و به دنبال آن دوره‌های بیشتری از پرخوری شود.

تغییرات هورمونی شایعترین علت پرخوری قبل از پریودی است.
تغییرات هورمونی شایعترین علت پرخوری قبل از پریودی است.

پرخوری قبل از پریود می تواند مشکل ساز شود، و برای برخی از زنان، نیاز به بررسی توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دارد. به خصوص اگر علائم آزاردهنده دیگری دارید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک متخصص زنان و زایمان یا ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود ملاقات کنید. ممکن است با سندرم پیش از قاعدگی سر و کار داشته باشید.

علائم PMS معمولاً عبارتند از:

  • نوسانات خلقی
  • افزایش اشتها، هوس یا غذا خوردن اجباری
  • آکنه
  • نفخ
  • خستگی
  • حساسیت در سینه ها
  • یبوست یا اسهال

هنگامی که علائم PMS بسیار شدید است، ممکن است اختلال نارسایی پیش از قاعدگی یا PMDD تشخیص داده شود. این وضعیت باید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمان شود، بنابراین اگر علائم شما در زندگی شما اختلال ایجاد می کند، صحبت کنید. با این حال، برای اکثر زنان، علائم خفیف PMS فقط یک بخش طبیعی از داشتن سیستم تولید مثل زنانه است.

پرخوری و چرخه قاعدگی

پرخوری و اختلالات قاعدگی رابطه پیچیده و ظریفی دارند. در حالی که برای بسیاری از زنان طبیعی است که در طول چرخه قاعدگی خود تغییراتی را در اشتهای خود تجربه کنند، از جمله خوردن اجباری خفیف قبل از قاعدگی یا میل به غذا، این تغییرات می تواند به خصوص برای فردی که قبلاً با علائم اختلال در خوردن دست و پنجه نرم می کند، سخت باشد یا به طور بالقوه محرک باشد.

به طور خاص، مطالعات ارتباط معنی داری بین تغییرات هورمون های تخمدان و پرخوری در زنان مبتلا به پرخوری عصبی پیدا کرده اند. و شروع بلوغ، از جمله شروع قاعدگی، از دیرباز با ایجاد اختلالات خوردن همراه بوده است.

تغییرات قاعدگی و پرخوری

دلایل مختلفی وجود دارد که تغییرات قاعدگی ممکن است باعث پرخوری در زنان شود.

نوسانات هورمونی
یکی از دلایل اصلی پرخوری در دوران قاعدگی، نوسانات هورمونی است. در طول چرخه قاعدگی، هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون به اوج خود می رسند که اغلب باعث تغییر در خلق و خو، سطح انرژی و اشتها می شود. برای برخی از زنان، این نوسانات می تواند باعث هوس خوردن برخی غذاها شود. برخی از زنان هوس شکلات دارند، برخی دیگر ممکن است هوس غذای پرچرب داشته باشند و برخی دیگر ممکن است غذاهای غنی از کربوهیدرات را ترجیح دهند.

اتفاقاً، همین نوع غذاها با پرخوری قبل از پریود نیز مرتبط هستند، و در حالی که ولع خوردن آنها ممکن است در زمان‌های مختلف چرخه ماهانه طبیعی باشد، خوردن آن‌ها می‌تواند برای برخی از زنان که با اختلال غذا خوردن دست و پنجه نرم می‌کنند، محرک باشد.

تغییرات در سطوح انرژی
تغییر در نیازهای انرژی نیز می تواند به پرخوری در دوران قاعدگی کمک کند. اکثر زنان در طول دوره قاعدگی خود خستگی و سطح انرژی پایین را تجربه می کنند. و خستگی، صرف نظر از علت، مدتهاست با تمایل به پرخوری مرتبط است.

تغییرات عاطفی
علائم احساسی که در طول قاعدگی ایجاد می شود نیز می تواند خطر پرخوری را افزایش دهد. نوسانات خلقی، تحریک پذیری و غم و اندوه در طول چرخه ماهانه رایج است. و بسیاری از زنان ممکن است در این زمان ها دوره هایی از غذا خوردن احساسی را تجربه کنند.

از آنجایی که قاعدگی حداقل برای چندین دهه در زندگی اکثر زنان ثابت است، مدیریت تأثیرات این تغییرات مداوم بر خلق و خو، سطح انرژی و اشتها می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، تکنیک هایی وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم کمک کند، و احتمالاً سلامت کلی روحی و جسمی را بهبود بخشد.

مدیریت پرخوری قبل از پریود

اگرچه تجربه رفتارهای پرخوری و هوس های غذایی در دوران قبل از عادت ماهیانه کاملاً طبیعی است، اما راه هایی وجود دارد که سعی کنید پرخوری قبل از پریود را تحت کنترل درآورید. این هفت نکته ممکن است به شما کمک کند بدون توجه به آنچه که هورمون‌هایتان انجام می‌دهند، به مسیر خود بازگردید.

  1. اگر پرخوری قبل از پریود دارید با پزشک خود مشورت کنید. قبل از هر چیز، داشتن یک قاعدگی سالم و منظم مهم است. تحقیقات رفتارهای پرخوری بیشتر را با پریودهای نامنظم مرتبط دانسته‌اند که احتمالاً به دلیل تأثیر هورمون‌ها بر بدن است. بنابراین اگر دوره های شما نامنظم است یا علائم PMS شما را اذیت می کند، با پزشک خود مشورت کنید.
  2. برای کاهش پرخوری قبل از پریود به خودتان استراحت بدهید . شرم یکی از بزرگترین چیزهایی است که می تواند منجر به رفتارهای اجباری شود. بنابراین، مهم است که این هوس ها و تغییرات در بدن را بپذیرید و آنها را خیلی محدود نکنید.اگر یک تکه شکلات را می خواهید، می توانید آن را در حد معقول داشته باشید.
  3. جهت کاهش پرخوری قبل از پریود غذاهای  پر فیبر بخورید. شما باید در تمام ماه سعی کنید تا جایی که می توانید غذاهای متنوع بخورید. به خصوص درست قبل از قاعدگی، غذاهای دارای فیبر بالاتر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند مدت بیشتری سیر بمانید، بنابراین افزودن این غذاها به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های معمولی ممکن است توانایی شما را برای جلوگیری از پرخوری قبل از پریود افزایش دهد.  غذاهای پر فیبر نیز می توانند به کاهش یبوست کمک کنند. به دنبال افزودن غذاهای سبز و برگدار مانند اسفناج و کلم پیچ یا سبزیجات مانند بروکلی برای حجم فیبری آن باشید. سیب همچنین راهی شیرین برای افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی شماست. باید سعی کنید تعداد غذاهای شور و چرب را که درست قبل از پریود می خورید محدود کنید، زیرا آنها می توانند نفخ را بدتر کنند. کافئین و لبنیات همچنین می توانند باعث نفخ و ناراحتی معده و همچنین اختلال در الگوی خواب شوند.
  4. استراحت کافی داشته باشید و استرس را مدیریت کنید. مدیریت منظم استرس و رفتارهای خواب سالم باعث می شود هورمون‌های شما به درستی کار کنند و از میل به خوردن احساسی و پرخوری قبل از پریود جلوگیری کنند.
  5. بیشتر حرکت کنید. ورزش منظم همچنین می‌تواند به سالم نگه داشتن سطح هورمون‌ها و کاهش تعدادپرخوری قبل از پریود و شدت این تمایلات در اطراف غذاها کمک کند.
  6. یک دفترچه غذایی داشته باشید. اگر همه چیز را یادداشت کنید، توجه به آنچه می خورید، چقدر و چه زمانی می خورید، بسیار آسان تر است. نگه داشتن یک دفتر خاطرات غذایی می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا هوس ها در زمان مشخصی از روز بروز می کنند یا اینکه ناشی از حذف یک وعده غذایی است. دانستن محرک های خود می تواند به شما در جلوگیری ازپرخوری قبل از پریود در آینده کمک کند.
  7. با یک  درمانگر ملاقات کنید. اگر واقعاً مشکل دارید، با یک متخصص صحبت کنید تا یک برنامه غذایی تهیه کنید یا در مورد مسائل مربوط به سلامت روان صحبت کنید که می‌تواند به هوس و اصرار شما برای پرخوری کمک کند یا آن را تشدید کند. کاملاً طبیعی است که قبل از پریود هوس کنید و بخواهید پرخوری کنید. با این حال، برخی از افراد می توانند “تداعیات منفی و احساس شکست و گناه را در هنگام مبارزه برای کنترل این هوس ها ایجاد کنند تا به کاهش پرخوری قبل از پریود و چرخه معیوب پرخوری کمک کنند. اگر به نظر می رسد نمی توانید آن را رها کنید، با یک درمانگر صحبت کنید.

برای رزرو نوبت ویزیت جهت درمان پرخوری قبل از قاعدگی میتوانید به صفحه رزرو نوبت مراجعه نمایید.

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

منابع:

https://health.usnews.com

https://www.eatingdisorderhope.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا