اگر با استفراغ عمدی غذا رو از معده پاکسازی کنم اما پرخوری نکنم، آیا بولیمیا دارم؟

اغلب مردم فکر می کنند که اگر پاکسازی کنند، حتماً به پرخوری عصبی مبتلا شده اند. افرادی هستند که غذای خود را با روش های مختلف پاکسازی می کنند، اما پرخوری نمی کنند. برای تشخیص بولیمیا، یک فرد باید هم پرخوری کند و هم پرخوری را به روشی دیگر پاک سازی یا جبران کند. برخی از افرادی که پاک سازی می‌کنند، معیارهای بی‌اشتهایی، نوع پرخوری/پاکسازی را نیز دارند، اما برخی دیگر اختلال پاکسازی تشخیص داده می‌شوند.

اختلال پاکسازی چیست؟

افرادی که در حال پاک سازی هستند، اما اپیزودهای پرخوری مرتبط با پرخوری عصبی ندارند، ممکن است یک اختلال تغذیه متفاوت داشته باشند: اختلال پاکسازی.

اختلال پاکسازی یک اختلال خوردن است که در آن فرد برای تأثیرگذاری بر شکل بدن یا کاهش وزن دست به یک رفتار پاکسازی می زند، اما پرخوری نمی‌کند. بنابراین، گاهی اوقات به عنوان پرخوری عصبی بدون پرخوری توصیف یا تصور می شود.

رفتارهای پاکسازی معمولاً برای جبران خوردن غذا به کار می رود و شامل موارد زیر می شود:

  • استفراغ عمدی
  • استفاده از ملین ها یا دیورتیک ها
  • ورزش بیش از حد
    تنقیه
  • روزه داری


رفتارهای پاکسازی معمولاً در خفا انجام می شود و معمولاً با احساس شرم، گناه و نفرت از خود همراه است.

تعریف اختلال پاکسازی

از آنجایی که اختلال پاکسازی در حال حاضر به خوبی تعریف نشده است، محققان به طور کامل با تعریف این بیماری موافقت نکرده اند. چالش کلیدی سیستم تشخیصی کنونی، تصمیم گیری در مورد جایی است که فرد بر اساس رفتارهای غذایی نابسامانش اختلال عملکردی نداشته باشد.

به عنوان مثال، اخیراً ورزش بیش از حد به عنوان یک رفتار پاکسازی بالقوه در نظر گرفته شده است. با این حال، هنوز بین محققان مشخص نیست که آیا ورزش بیش از حد به تنهایی برای تشخیص اختلال پاکسازی کافی است یا خیر، مطالعه اخیر نشان می دهد که ورزش بیش از حد آسیب روانی مشابهی با افرادی دارد که از طریق استفراغ یا استفاده از ملین پاکسازی می کنند.

اختلال پاکسازی به عنوان یک اختلال رسمی در DSM-5 (راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی) ذکر نشده است. بلکه به‌عنوان یک وضعیت توصیف‌شده در دسته سایر اختلالات تغذیه و خوردن مشخص شده است.

دسته OSFED برای توصیف افرادی که دارای اختلالات خوردن بالینی مهم هستند که معیارهای تشخیصی یک اختلال اولیه غذایی مانند پرخوری عصبی، بی اشتهایی عصبی یا اختلال پرخوری را برآورده نمی کنند، استفاده می شود. صرفاً به این دلیل که اختلال پاکسازی مقوله خاص خود را در DSM-5 ندارد، به این معنی نیست که نمی تواند به اندازه هر یک از اختلالات اولیه تغذیه جدی باشد.

چه کسانی در معرض خطر اختلال پاکسازی هستند؟

اختلال پاکسازی معمولاً در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی ایجاد می شود. تحقیقات نشان می دهد که به عنوان نسبتی از کسانی که به دنبال درمان برای یک اختلال خوردن هستند، ۵٪ تا ۵۰٪ از بیماران بزرگسال و ۱۴ تا ۲۸٪ از بیماران نوجوان مبتلا به اختلال پاکسازی هستند.

این بیماری در درجه اول زنان و افرادی را که وزن بدنشان خیلی پایین نیست را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به معیارهای تشخیصی فعلی که تشخیص بی‌اشتهایی عصبی (AN) را در اولویت قرار می‌دهند، اختلال پاکسازی در افرادی که معیارهای وزن بدن پایین برای بی اشتهایی عصبی AN را دارند تشخیص داده نمی‌شود. در عوض، این افراد با زیرگروه پرخوری/ پاکسازی بی اشتهایی عصبی تشخیص داده می شوند.

علائم و نشانه های اختلال پاکسازی

همه اختلالات خوردن با علائم مختلف جسمی، عاطفی و رفتاری ظاهر می شوند. علائم و نشانه های اختلال پاکسازی عبارتند از :

  1. دوره های مکرر رفتارهای پاکسازی در تلاش برای کاهش وزن، که می تواند با رفتن فرد به دستشویی بعد از غذا، ارائه علائم یا بوی استفراغ، گذراندن دوره های طولانی بدون غذا و غیره مشهود باشد.
  2. وسواس در مورد کاهش وزن یا ترس شدید از افزایش وزن
  3. عزت نفس به شدت تحت تأثیر اندازه، شکل و وزن بدن است
  4. اشتغال ذهنی به ترکیب و محتوای کالری غذا
  5. حذف برخی غذاها یا کل گروه های غذایی، مانند بدون چربی یا بدون کربوهیدرات
  6. پرهیز از غذا خوردن با دیگران و در موقعیت های اجتماعی
  7. ایجاد آداب و رسوم غذایی مانند جویدن زیاد، خوردن همزمان غذاها و غیره.
  8. اجتناب از آینه یا بررسی مکرر بدن برای عیوب درک شده
  9. نوسانات خلقی شدید 
  10. مشکل در تمرکز
  11. پریشانی عاطفی قابل توجه و/یا اختلال در مدرسه، کار، زندگی اجتماعی یا شخصی

علل اساسی اختلال پاکسازی

اختلالات خوردن، بیماری های روانی پیچیده ای هستند که علت واحدی ندارند. در عوض، این تعامل بین تعدادی از عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی است که به شروع یک اختلال خوردن، مانند اختلال پاکسازی کمک می کند.

عوامل موثر در اختلالات خوردن

بیولوژیکی:

  • سابقه خانوادگی اختلالات خوردن
  • سابقه خانوادگی بیماری روانی
  • تاریخچه رژیم گرفتن
  • تعادل کالری منفی
  • تشخیص دیابت نوع یک

روانشناسی:

  • نارضایتی از بدن یا تصویر منفی بدن
  • بدشکل انگاری بدن
  • اعتماد به نفس ضعیف در رابطه با ظاهر
  • کمال گرایی و/یا عدم انعطاف رفتاری
  • سابقه شخصی اختلال اضطراب

فرهنگی اجتماعی:

  • انگ وزن (یعنی این ایده تبعیض آمیز که “لاغرتر بهتر است”)
  • مورد آزار و اذیت قرار گرفتن، به خصوص در مورد وزن
  • درونی سازی ایده آل لاغری
  • فرهنگ‌پذیری، یعنی افرادی از گروه‌های اقلیت که به سرعت در حال غرب‌گرایی هستند
  • شبکه های اجتماعی
  • ترومای تاریخی
  • تغییرات اساسی و استرس زا در زندگی
  • پویایی ناکارآمد خانواده
  • مشاغل متمرکز بر بدن، مانند یک ورزشکار یا مربی شخصی

عوارض سلامتی اختلال پاکسازی

اختلالات پاکسازی می تواند عوارض کوتاه مدت و بلند مدت قابل توجهی برای سلامت روحی و جسمی شما داشته باشد. اشکال مختلف پاکسازی عوارض جانبی مشابهی از جمله عدم تعادل الکترولیت و هورمونی، کم آبی بدن و آسیب اندام دارند.

عوارض استفراغ عمدی

 ضایعات یا اسکار در بند انگشتان، رگ های خونی در چشم ها، صورت و گردن، تورم غدد بزاقی و گلو  که باعث “پف” صورت و مشکلات دندانی مانند حساسیت و بیماری لثه می شود.

استفاده از ملین با اسهال مزمن، خونریزی مقعدی و یبوست بدون کمک مسهل همراه است. عوارض جانبی روانی اختلال پاکسازی معمولاً در نتیجه ماهیت اعتیادآور رفتارهای پاکسازی رخ می دهد. این اثرات مانند مواردی است که در سایر اختلالات مشاهده می شود، از جمله نوسانات خلقی، تحریک پذیری، و تشدید اضطراب، به ویژه زمانی که فرد قادر به انجام رفتارهای پاکسازی نیست.

عوارض احتمالی سلامتی اختلال پاکسازی

  • خشکی پوست، ناخن و مو.
  • عدم تعادل هورمونی و اختلالات قاعدگی، از جمله عدم قاعدگی و نامنظم بودن آن.
  • کمبودهای تغذیه ای، عدم تعادل الکترولیت ها و کم آبی بدن.
  • اختلالات خواب، از جمله مشکل در به خواب رفتن و بی خوابی
  • همیشه احساس سرما و خستگی می کند
  • ضعف عضلانی و احساس ضعف
  • کم آبی بدن، که می تواند منجر به مشکلات پزشکی جدی مانند نارسایی کلیه شود
  • مشکلات قلبی عروقی، مانند ضربان قلب نامنظم، فشار خون غیرطبیعی و نارسایی قلبی، ناشی از عدم تعادل الکترولیت ها
  • اضطراب، افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روان
  • مشکلات گوارشی، از جمله زخم، پارگی مری، ریفلاکس مزمن اسید معده، درد شکم و یبوست

اختلالات رایج همزمان

افرادی که از اختلال خوردن رنج می برند، احتمالاً همزمان با اختلال خلقی دیگری نیز زندگی می کنند. تحقیقات نشان داده است که ۸۹ درصد از افراد مبتلا به اختلالات خوردن یک اختلال خلقی یا بیماری روانی همزمان دارند. همانطور که انتظار می رود، افراد مبتلا به اختلال پاک سازی اغلب دارای سایر اختلالات روانی هستند:

  1. تا ۷۰ درصد دارای اختلال خلقی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی هستند
  2. تا ۴۳ درصد دارای یک اختلال اضطرابی مانند اختلال هراس یا اختلال وسواس فکری-اجباری هستند.
  3. تا ۱۷ درصد اختلال مصرف مواد دارند
  4. اختلال پاک سازی نیز با افزایش خطر خودآزاری عمدی و خودکشی مرتبط است.

تفاوت اختلال پاکسازی با پرخوری عصبی


تفاوت اصلی بین اختلال پاک سازی و پرخوری عصبی در این است که مبتلایان به اختلال پاک سازی قبل از پاک سازی، پرخوری نمی‌کنند (یعنی مقدار غیرطبیعی غذا را در یک جلسه می‌خورند). آنها احتمالاً بعد از خوردن غذا احساس گناه یا شرم دارند، اما این می تواند هنگام خوردن یک وعده غذایی یا فقط یک میان وعده کوچک رخ دهد .

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین اختلال پاک سازی و پرخوری عصبی این است که افراد مبتلا به بولیمیا از دست دادن کنترل بیشتری در مورد غذا را توصیف می کنند. افراد مبتلا به اختلال پاک سازی معمولاً در مقایسه با افرادی که اختلالات خوردن ندارند و مبتلایان به پرخوری عصبی بعد از غذا خوردن احساس ناراحتی گوارشی شدیدتری دارند.

برای شروع درمان پرخوری عصبی به اینجا مراجعه نمایید و وقت مشاوره آنلاین اختلال پرخوری عصبی رزرو نمایید
من کاملا امیدوارم به شما کمک کنم از پرخوری رهایی یابید

 

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

 

 

منابع:


  1. Sutton, J. (2019, February 21). Purging disorder: Symptoms, treatments, and more. Healthline. Retrieved June 24, 2022, from https://www.healthline.com/health/eating-disorders/purging-disorder
  2. Howard, Courtney. (2020, August 25). Purging disorder: Signs and symptoms. Eating Disorder Hope. Retrieved June 24, 2022, from https://www.eatingdisorderhope.com/blog/purging-disorder-signs-and-symptoms
  3. Lydecker, J. A., Shea, M., & Grilo, C. M. (2017). Driven exercise in the absence of binge eating: Implications for purging disorder. International Journal of Eating Disorders۵۱(۲), ۱۳۹–۱۴۵. https://doi.org/10.1002/eat.22811 
  4. Same
  5. Lauren Muhlheim, P. D. (2021, February 28). How to identify purging disorder? Verywell Mind. Retrieved June 24, 2022, from https://www.verywellmind.com/purging-disorder-4157658 
  6. Barbie Cervoni MS, R. D. (2021, October 7). What is purging disorder and how does it differ from bulimia? Verywell Health. Retrieved June 24, 2022, from https://www.verywellhealth.com/purging-disorder-5203044
  7. Oxford University Press. (n.d.). Clinical Handbook of Complex and atypical eating disorders. Oxford Clinical Psychology. Retrieved June 24, 2022, from https://www.oxfordclinicalpsych.com/view/10.1093/med-psych/9780190630409.001.0001/med-9780190630409 
  8. Pugle, M. (2021, May 22). Purging vs. bulimia: Definitions, differences, and similarities. Verywell Health. Retrieved June 24, 2022, from https://www.verywellhealth.com/purging-vs-bulimia-5096503 
  9. Risk factors. National Eating Disorders Association. (2018, August 3). Retrieved June 24, 2022, from https://www.nationaleatingdisorders.org/risk-factors 
  10. Hudson, J. I., Hiripi, E., Pope, H. G., Jr, & Kessler, R. C. (2007). The prevalence and correlates of eating disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Biological psychiatry۶۱(۳), ۳۴۸–۳۵۸. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2006.03.040

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا