هرم مزلو و بهبود اختلال خوردن

سلسله مراتب نیازهای مزلو معروف به هرم مزلو یک نظریه انگیزشی در روانشناسی است که برای اولین بار در سال ۱۹۴۳ در ایالات متحده ظاهر شد و در تحلیل های روانشناختی محبوب باقی مانده است. هرم مزلو توسط یک روانشناس به نام آبراهام مزلو ساخته شده است که از ابتدای کار خود به دنبال معنای زندگی بوده و به دنبال این بوده است که بفهمد چه چیزی زندگی را برای مردم معنادار می کند. او نتیجه گرفت که می توان گفت انسان ها دارای ۵ نوع نیاز مختلف هستند که به دو دسته تقسیم می شوند: روانی یا معنوی و مادی.

با نگاه کردن به هرم مزلو از پایین به بالا، نیازهای مواد را داریم که توسط دو لایه اول نشان داده شده است. به نمایندگی از طبقه پایین، همه ما نیازهای اساسی فیزیولوژیکی غیرقابل مذاکره داریم : غذا، آب، گرما و استراحت. در ردیف بعدی، نیازهای فوری ایمنی ما نشان داده شده است. سپس شروع به ورود به حوزه معنوی در طبقات بالا می کنیم. این مراحل عبارتند از عشق و تعلق در روابط ما، به دنبال آن عزت نفس و سپس خودشکوفایی. لایه بالای هرم، خودشکوفایی؛ توانایی دستیابی به پتانسیل کامل و تبدیل شدن به آن چیزی که واقعا هستیم را توصیف می کند.

هرم مزلو بسیار محبوب شده است زیرا به گونه ای طراحی شده است که می تواند حقیقتی عمیق درباره وجود انسان را به تصویر بکشد. هرم مزلو به بسیاری از سوالات دشوار پاسخ می دهد از جمله:

واقعا دنبال چی هستیم؟

 چی آرزوی داریم؟

چگونه اولویت های خود را مرتب می کنیم و به همه این چیزهای مختلف توجه می کنیم؟

ما نمی توانیم تنها با نیازهای معنوی یا مادی خود زندگی کنیم. برای کامل زندگی کردن به هر دو آن ها نیار داریم. تا به امروز، هرم مزلو ابزار مفیدی برای تعیین مسیر زندگی ما باقی مانده است. با پیچیدگی طبیعت ما، مردم از این هرم برای انعکاس و توجه به نحوه متعادل کردن این نیازها و تمرکز مجدد و تلاش برای یک زندگی هماهنگ استفاده می کنند.

چرا هرم مزلو برای بهبود اختلال خوردن مهم است؟

۱. نیازهای فیزیولوژیکی. این دسته از نیازهای انسانی، نیازهای ابتدایی و اساسی مثل خوراک، پوشاک و غذا هستند که اگر این نیازها برآورده نشوند، بدن انسان نمی تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد. مزلو نیازهای فیزیولوژیکی را مهم‌ترین نیازها می‌داند، زیرا تا زمانی که این نیازها برآورده نشوند، سایر نیازها بروآرده نخواهند شد.

برای اینکه ذهن بتواند نیازههای معنوی را براورده کند باید به بدن اجازه دهید تا اندازه طبیعی خود را داشته باشد. بیماران دچار اختلال خوردن برای ادامه دادن به روند درمان خود به غذای کافی نیاز دارند.

۲. نیاز به  امنیت. هنگامی که نیازهای فیزیولوژیکی یک فرد ارضا شد، امنیت و ایمنی (یعنی امنیت عاطفی، امنیت مالی، قانون و نظم) مورد نیاز است و می تواند توسط خانواده و جامعه (مانند پلیس، مدارس، مراقبت های پزشکی) برآورده شود.

*افراد در سفر خود به ایمنی نیاز دارند – ایمنی در خانه و ایمنی در مطب تیم درمان خود.

* اختلالات خوردن یک مسئله عدالت اجتماعی است. کمک به بیماران به حاشیه رانده شده برای بهبودی و رسیدن به خودشکوفایی، نیازمند این است که تیم درمان یا پزشک معالج محیط و شرایط را برای آن ها طوری فراهم کند که احساس امنیت و آرامش خاطر کنند.

۳. نیاز به عشق و تعلق خاطر. نیاز به روابط بین فردی مانند دوستی، صمیمیت، اعتماد و پذیرش، انگیزه رفتار می کند.

در روند بهبودی بیمار اختلال خوردن به نظر می رسد که دریافت حمایت، عشق و تایید اطرافیان تاثیر به سزای در پیشرفت روند درمان دارد. این حمایت می تواند از طرف یکی از اعضای خانواده، دوست، عضو تیم درمان و یا گروه حمایتی باشد که در طول دوره درمان بیمار را تشویق می کنند.

۴. نیاز به احترام. این نیاز، احترام به خود (عزت، استقلال) و میل به احترام دیگران است.

۵. نیازهای خودشکوفایی. تحقق توانایی های بالقوه فرد، خودشکوفایی، جستجوی رشد شخصی و تجربه های رسیدن به اوج.

*این توانایی پذیرش کامل خودمان است. این توانایی ماست که بتوانیم از خود لذت ببریم و بدون احساس گناه زندگی کنیم. این زندگی ما بدون اختلال خوردن است.

نحوه اعمال نیازهای مزلو در مرحله بازیابی:

  1. با نگاهی به هرم مزلو، به این فکر کنید که چگونه نیازهای خود را برآورده می کنید و چگونه آن نیازها را برآورده نمی کنید.
  2. با تأمل در مورد نیازهایی که برآورده نمی کنید، چه موانعی برای ارضای آن نیازها وجود دارد؟
  3. با همکاری با روانپزشک تیم درمانی خود، این ایده ها را عمیق تر بررسی کنید.
  4. به درمان ادامه  دهید.

هرم مزلو 1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا