نوجوانان و بی اشتهایی عصبی – ملاحظات سوء تغذیه

فرهنگ ما به سمتی سوق داده شده که نوجوانان از ظاهر بدن خود ناراضی هستند و با مسائل اینچنینی درگیرند. انتخاب یک بدن خاص، مقایسه خود با دیگران و درگیر شدن با خوردن غذای کم یا حرکات ورزشی خاص، اکنون به‌عنوان آداب و رسومی تبدیل شده که پیامدهای منفی برای جامعه خواهد داشت. نوجوانان و بی اشتهایی عصبی: ملاحظات سوء تغذیه را چطور می توان درک کرد؟

 

بی اشتهایی عصبی در نوجوانان چگونه است؟

به دلیل همین تشخیص اختلالات خوردن در کودکان و نوجوانان در سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.
بی اشتهایی عصبی، بیماری روانی با بالاترین میزان مرگ و میر، همچنین به طرز وحشتناکی سومین بیماری مزمن شایع است که توسط نوجوانان تجربه می شود.

رفتارهای مرتبط به اختلالات خوردن ترسناک‌تر است، زیرا انتقال فیزیکی، ذهنی و عاطفی را از کودکی به نوجوانی و بزرگسالی مختل می‌کند .

نیازهای نوجوانان در پی بی اشتهایی عصبی

نیاز فیزیکی

عملکرد بهینه فرآیندهای بدن برای پیشرفت و رشد نوجوانان در دوران گذار خود در بزرگسالی ضروری است.
همه افرادی که با بی اشتهایی عصبی دست و پنجه نرم می‌کنند، عواقب جسمانی وخیم‌تری را تجربه می‌کنند. با این حال، این عواقب در نوجوانان حتی نگران‌کننده‌تر است، زیرا می‌تواند منجر به تغییرات مادام العمر در روند رشد و توسعه شود .

یکی از نگرانی‌های مهم در حمایت از درمان فیزیکی نوجوانان مبتلا به بی اشتهایی عصبی ، اجتناب از «سندرم تغذیه مجدد» است، که «تغییرات بالقوه کشنده در مایعات و الکترولیت‌ها است که ممکن است در بیماران مبتلا به سوء‌تغذیه که تغذیه مجدد مصنوعی دریافت می‌کنند رخ دهد».

این تغییرات، که در نتیجه تغییرات هورمونی و متابولیک است، در نوجوانان که فرآیندهای هورمونی و متابولیکی آنها اغلب در نوسان شدید است، آشکارتر می شود .

زمانی که بدن گرسنه است، از ذخایر چربی خود استفاده می کند تا مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کند .

زوکر می‌گوید: «در این حالت «کودکان در مضیقه‌تر هستند». “در مورد بی اشتهایی عصبی… ما باید خیلی سریعتر عمل کنیم، زیرا کودکان و نوجوانان امکانات کمتری در دسترس دارند. آنها در حال رشد هستند و نیازهای متابولیکی آنها بیشتر است.
حمایت از نوجوانان در این مرحله از زندگی و رشد ، نیازهای تغذیه ای منحصر به فردی دارند که باید در هنگام تغذیه مجدد و تثبیت پزشکی در نظر گرفته شود .

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

نیاز ذهنی

تغذیه مناسب برای ادامه رشد روانی نوجوانان ضروری است. با این حال، زمانی که بدن دچار سوء تغذیه باشد، مغز نیز دچار سوء تغذیه می شود .
مطالعات نشان می دهد که “در حالی که ماده سفید مغز معمولاً پس از ترمیم وزن به سطوح سالم باز می گردد، از دست دادن ماده خاکستری مغز می تواند ادامه یابد”.

همچنین مغز نمی تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد، زیرا با گلوکز کار می کند و در این زمان با وجود بی اشتهایی عصبی نه کربوهیدارت وجود دارد و نه گلوکز.
این “گرسنگی مغز” منجر به کاهش تمرکز، حافظه، انعطاف پذیری شناختی و مواجه با ترس می شود.

نیاز عاطفی

تاثیر سوءتغذیه علاوه بر جسم و روح نوجوان، بر تنظیم و بیان نیاز عاطفی نیز تأثیر می گذارد . نشان داده شده است که کمبود تغذیه مناسب بدن و مغز باعث ایجاد اختلال در تولید سروتونین می شود که اغلب منجر به افزایش علائم اضطراب و افسردگی می شود .

علاوه بر این، از دست دادن ماده خاکستری در مغز، همانطور که در بالا ذکر شد، می تواند منجر به افسردگی، اسکیزوفرنی و اعتیاد شود.
آشفتگی عاطفی به دنبال کمبود تغذیه اتفاق می افتد. تحریک پذیری، حساس بودن و آسیب پذیری عاطفی را که هنگام گرسنگی در طول روز تجربه می کنید را در نظر بگیرید .

حال، در نظر بگیرید که اگر بدن شما برای روزها، هفته ها یا ماه ها به درستی تغذیه نمی شد، چقدر بدتر می شد . برای افراد دشوار است که نه تنها احساسات خود را شناسایی کنند، بلکه از مهارت های مقابله یا ارتباط برای تنظیم و کنار آمدن با آنها استفاده کنند .

برای نوجوانانی که هورمون‌ها و عوامل استرس‌زای عمومی دوران جوانی احتمالاً باعث ناراحتی عاطفی گاه به گاه و عدم اطمینان در نحوه برقراری ارتباط و مقابله می‌شوند، این امر آنچه را که قبلاً دشوار است، دشوارتر می‌کند.

نوجوانی دورانی پر فراز و نشیب و چالش برانگیز است و نوجوانان با رژیم غذایی و رفتارهای حرکتی جبرانی، این گذار را از دشوار به خطرناک می‌کشند .

منابع:

[۱] Proulx-Cabana، S. et al. ( 2021 ). نوجوانان و بزرگسالان جوانی که با سوء تغذیه شدید به دلیل بی اشتهایی عصبی بستری شده بودند: پروتکلی برای بررسی سیستماتیک مدیریت اولیه بستری. مجله اختلالات خوردن، ۹:۳۶.

[۲] Mehanna, HM, Moledina, J., Travis, J. ( 2008 ). سندرم تغذیه مجدد: چیست و چگونه از آن پیشگیری و درمان شود. BMJ; 336:7659.

[۳] Brink, S. ( 2016 ). با شروع گرسنگی چه اتفاقی برای بدن و ذهن می افتد؟ WAMU – رادیو دانشگاه آمریکایی.

[۴] ناشناخته ( ۲۰۲۰ ). آیا بی اشتهایی باعث آسیب مغزی می شود؟ دهکده ریکاوری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا