نقش سلامت روده در اختلالات خوردن

اختلالات خوردن یکی از نگرانی های سلامت روان شناخته می شوند. کارشناسان به انجام تحقیقات در مورد نقش سلامت روده در رشد بی اشتهایی عصبی پرداخته اند. , نقش سلامت روده در اختلالات خوردن را در این مقاله بررسی می کنیم. در حالی که اختلالات خوردن ارتباط زیادی با ظاهر بدن، اعتماد به نفس پایین و اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی دارند، ممکن است برخی از عوامل بیولوژیکی مانند باکتری های روده نیز نقش داشته باشند. اختلالات خوردن به خودی خود باعث آسیب به روده می شود و در صورت عدم درمان می تواند باعث آسیب بیشتر شود .

چگونه باکتری روده بر بدن تأثیر می گذارد؟

بدن حاوی تریلیون ها باکتری است که عمدتاً در روده قرار دارند. این باکتری‌ها نقش مهمی در سلامت کلی، ارتباط با سیستم ایمنی، تولید برخی ویتامین‌ها و مواد شیمیایی که باعث احساس گرسنگی یا سیری می‌شوند ، بازی می‌کنند.

تحقیقات نشان می دهد که باکتری های روده بر اساس میزان و تنوع موجود در روده بر کاهش و افزایش وزن تأثیر می گذارند. همچنین چاقی با باکتری های کم تنوع تر روده مرتبط است، به این معنی که روده دارای انواع کمتری باکتری است.

بدن چندین هورمون مختلف تولید می کند که بر اشتها تأثیر می گذارد، از جمله لپتین، گرلین و پپتید YY. باکتری‌های روده مختلف ممکن است بر میزان تولید این هورمون‌ها در بدن تأثیر بگذارند و زمانی که فرد احساس گرسنگی یا سیری می‌کند، می تواند به بی نظمی اشتها در افرادی که دارای اختلالات خوردن هستند کمک کند.

باکتری های روده و شرایط روانی

باکتری های روده نه تنها بر بدن بلکه بر عملکرد مغز نیز تأثیر می گذارند. دیس بیوز یا عدم تعادل در باکتری های روده با اختلال افسردگی اساسی و رفتارهای افسردگی مرتبط است. یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به اختلال افسردگی مزمن نشان می دهد که بیماران دارای تعادل باکتری‌های روده ناسالم بودند یعنی با سطوح بالاتر باکتری‌های مضر روده یا سطوح پایین‌تری از باکتری‌های مفید .

باکتری های روده همچنین انتقال دهنده های عصبی و تعدیل کننده های عصبی تولید می کنند که به کنترل سطح اضطراب و سروتونین و تنظیم خلق و خو کمک می کنند. استفاده مکرر از آنتی‌بیوتیک‌ها، که باکتری‌ها (از جمله گروه‌های مفید) را از بین می‌برند، با افزایش علائم افسردگی، اضطراب و سایر نگرانی‌های روان‌شناختی مانند اختلالات خوردن مرتبط است.

به نوبه خود، مغز بر باکتری های روده تأثیر می گذارد. مغز عملکردهای دستگاه گوارش مانند جذب مواد مغذی و تولید اسید را تنظیم می کند و محیط روده را شکل می دهد. استرس روانی می تواند این محیط را تغییر دهد و در نتیجه باعث عدم تعادل باکتری های روده شود. مطالعات نشان می دهد که حتی استرس های کوچک مانند سخنرانی در جمع می تواند باعث مشکلات روده شود. استرس و سایر احساسات منفی، محرک‌های رایج رفتارهای اختلال خوردن هستند، بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از کسانی که اختلالات خوردن دارند، نگرانی‌های مربوط به سلامت روده را نیز دارند .

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

چگونه رفتارهای اختلال خوردن می تواند بر روده تأثیر بگذارد؟

تا ۹۸ درصد از کسانی که اختلالات خوردن دارند، معیارهای اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را دارند . که به دلیل رفتارهایی مانند پرخوری، پاکسازی و محدود کردن مصرف غذا است. محدودیت دریافت غذا، همانطور که در اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی دیده می شود، می تواند تقریباً بلافاصله روده را دچار مشکل کند .

ماریو تانیو ، متخصص گوارش کودکان، آسیب های ناشی از اختلالات خوردن را توضیح می دهد و می گوید: اگر کالری کافی به بدن نرسد، مواد مغذی اولویت بندی می شود و ابتدا به اندام های حیاتی می روند. با کمبود مواد مغذی روده، مشکلات سلامتی جدی می تواند به دنبال داشته باشد.

نخوردن غذای کافی نیز تعادل باکتری های خوب بدن را مختل می کند، به سیستم ایمنی آسیب می رساند و علائم IBS و سایر بیماری های گوارشی را بدتر می کند .محدود کردن و پاکسازی می تواند منجر به گاستروپارزی شود، وضعیتی که در آن معده دیگر به درستی هنگام تجزیه غذا منقبض نمی شود. این ممکن است به احساس سیری بعد از یک وعده غذایی منجر شود و در عین حال باعث سوءتغذیه شود .

درمان اختلالات خوردن و سلامت روده

پزشکان اغلب رژیم های غذایی حذف کردن را برای کسانی که IBS و سایر مشکلات روده دارند توصیه می کنند تا مشخص کنند کدام غذاها ممکن است باعث این علائم شوند. با این حال، هنگامی که صحبت از افرادی می شود که دارای اختلالات خوردن هستند، رژیم های غذایی حذفی احتمالاً بیش از اینکه مفید باشد، ضرر دارد. پزشکان باید ابتدا به خود اختلال خوردن رسیدگی کنند تا روده ناسالم ناشی از رفتار اختلال خوردن را درمان کنند .

علاوه بر ارائه درمان سلامت روان، پزشکان باید به بیماران مبتلا به اختلالات خوردن در مورد چگونگی پر کردن رژیم غذایی خود با غذاهای سالم، مواد طبیعی بدون گلوتن و انتخاب‌های کم قند آموزش دهند.

غذاهای مفید برای باکتری های روده عبارتند از :

غلات کامل

میوه ها و سبزیجات

آجیل و دانه ها

شکلات تلخ

غذاهای تخمیر شده مانند ماست

پروبیوتیک ها


منابع :

[۱] رابرتسون، آر ( ۲۰۱۸ ، ۱۳ فوریه ). چگونه باکتری های روده شما می توانند بر وزن شما تأثیر بگذارند. خط سلامت.

[۲] Herpertz-Dahlmann , B., Seitz, J., & Baines, J. ( 2017 ). غذا اهمیت دارد: چگونه میکروبیوم و تعامل روده و مغز ممکن است بر رشد و سیر بی اشتهایی عصبی تأثیر بگذارد. روانپزشکی کودک و نوجوان اروپایی ، ۲۶ ( ۹ ) ، ۱۰۳۱-۱۰۴۱ .

[۳] راسل، تی ( ۲۰۲۱ ، ۶ آوریل ). تا ۹۸ درصد از بازماندگان اختلالات خوردن مشکلات مربوط به سلامت روده دارند، اما درمان آنها نیاز به مراقبت بیشتری دارد. خوب و خوب.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا