نحوه ی برخورد با فرد افسرده

پیدا کردن حرف درست برای گفتن به فردی که افسردگی دارد می تواند سخت باشد. در ادامه به شما کمک خواهیم کرد که نحوه ی برخورد با فرد افسرده را یاد بگیرید. افسردگی اغلب باعث می‌شود احساس کنیم بی‌ارزش هستیم، یا اینکه دوست‌داشتنی نیستیم. در واقع  این طور نیست، اما توضیح آن برای کسی که با افسردگی زندگی می کند دشوار است. اگر می‌خواهید به دوست یا عزیزی که افسردگی دارد اما احساس می‌کنید که گیر افتاده اید و نمیدانید که چگونه به او دلداری دهید، از این کلمات تشویقی برای برقراری ارتباط و حمایت از او استفاده کنید.

۶ عبارت تشویق کننده برای برخورد با فرد افسرده

برای گفتن به فرد مبتلا به افسردگی در اینجا عبارات و ایده هایی وجود دارد که ممکن است به شما در حمایت از فردی که به افسردگی مبتلا است کمک کند. هنگامی که از اینها استفاده می کنید، می تواند ذهن شما را روی موضوع متمرکز نگه دارد. فقط زمانی که احساس کردید مناسب صحبت کردن است سر صحبت را باز کنید و همیشه صادق باشید و ذهن خود را باز نگه دارید. خیلی دقیق و حساس به حرف های فرد افسرده گوش دهید. اگر دیدید تمایلی به صحبت کردن ندارد زمان دیگری را به آن اختصاص دهید.

“طبیعی است که گاهی حالتان خوب نباشد”

چه دوست یا عزیز شما در حال حاضر تحت درمان است یا اصلا هنوز افسردگی او تشخیص داده نشده باشد امری عادی است که حالش خوب نباشد. همه روزهای خوب و بد دارند. همه ما سزاوار لطف و محبت به یکدیگر هستیم.

گاهی اوقات، اگر احساسات سختی را تجربه می‌کنند، ممکن است احساس شرم کنند، بنابراین یادآوری این نکته به آنها که اشکالی ندارد اگر حالشان خوب نیست یا حس خوبی ندارند میتواند کمک کننده باشد. ایجاد فضای امن برای ابراز احساسات واقعیشان و نشستن با آنها در حضور شما می تواند زمینه را برای کمک به آن ها فراهم کند و کار شما را در برخورد با آن ها راحت تر کند  به آن ها بگویید این که در حال حاضر حالش بد است، به این معنی نیست که بعداً یا همیشه حالشان بد خواهد بود.

“تو تنها نیستی”

اگر افسردگی دارید، خیلی راحت احساس انزوا می کنید. به دلیل انگ، بسیاری از مردم هنوز در مورد مسائل مربوط به سلامت روان صحبت نمی کنند، که ممکن است باعث شود دوست یا عزیز شما حتی بیشتر احساس تنهایی کند.

می‌توانید به عزیزتان یادآوری کنید که برای او اینجا هستید و افسردگی یک وضعیت سلامت روان بسیار رایج است. بسیاری از مردم آن را تجربه کرده‌اند و از آن را پشت سر گذاشته اند. اگر دوست یا عزیزتان فکر می‌کند که ممکن است صحبت با دیگرانی که درگیر مسائل مشابه هستند  به او کمک می کند، حتی می‌توانید به او کمک کنید تا یک گروه پشتیبانی پیدا کند.

“شما می توانید در مواجهه با افسردگی رو به جلو حرکت کنید”

برخی از مردم بر این باورند که افسردگی آنها را “ضعیف” یا “شکسته” می کند. حقیقت این است که هر روزی که از رختخواب بلند می‌شوند، سر کار می‌روند یا به جلو می‌روند در حالی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند و زندگی می‌کنند، دلیلی بر توانایی آن‌ها برای ادامه دادن است. افسردگی می تواند مانند وزنه ای روی سینه شما باشد. برای برخی افراد، این حتی می تواند یک معلولیت باشد.

با این حال، هر روزی که یک نفر در حالی که با افسردگی زندگی می کند به راه خود ادامه می دهد، دلیلی است که او می تواند به زندگی ادامه دهد.

“من بخاطر تو اینجا هستم، مهم نیست چه اتفاقی قرار است بیفتد”

اگر دوست یا عزیز شما احساس می کند که سربار یا ارزش عشق شما را ندارد، می توانید به آنها یادآوری کنید که همیشه در کنار آنها خواهید بود نه فقط زمانی که همه چیز خوب پیش می رود بلکه در سختی ها هم در کنار او هستید.

برخورد با فرد افسرده

“کمک در دسترس است”

وقتی فردی احساس ناامیدی می کند، به نظر می رسد که هیچ چیز به تسکین علائم او کمک نمی کند. اما روش های درمان‌ افسردگی زیادی وجود دارد، بنابراین یادآوری این موضوع و کمک به فرد افسرده برای پیدا کردن راهی که به درمان او کمک کند بسیار حائز اهمیت است.

“داستان شما تمام نشده است”

اگر دوست یا عزیز شما افکار خودکشی داشته باشد، ممکن است احساس کنند که زندگی برایشان فایده ای ندارد یا زندگی آنها به پایان رسیده است. اما هر روز صفحه دیگری از داستان آنهاست. در حالی که ممکن است گاهی اوقات احساس تاریکی و ناامیدی کنند اما روزهای خوبی در راه است و چیزهایی وجود دارد که باید منتظر آنها بود.

برای حمایت از آنها چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟

هیچ حرف درستی برای گفتن به کسی که افسردگی دارد وجود ندارد. راه های مختلفی وجود دارد که می توانید دوست خود را با یا بدون کلام تشویق کنید.

چند راه و روش دیگر که در برخورد با فرد افسرده لازم اسن انجام دهید:

به آنها گوش کن. از گوش دادن فعال استفاده کنید. وقتی آنها به شما می گویند در مورد آنچه از سر می گذرانند صحبت نکنید. فقط در صورت درخواست مشاوره ارائه دهید.

در تماس باش. اگر می توانید مرتباً با آنها تماس بگیرید، پیامک ارسال کنید یا به آنها مراجعه کنید. برای آنها ممکن است تماس گرفتن با شما یا دیگران سخت باشد.

آنها را تحسین کنید. کارهایی که ممکن است برایتان آسان باشد ممکن است برای فردی که با افسردگی زندگی می کند سخت باشد. به رسمیت شناختن تلاش‌های آن‌ها و ارائه ستایش واقعی می‌تواند باعث شود احساس خوبی نسبت به کاری که انجام می‌دهند و آنچه انجام داده‌اند داشته باشند.

از زبان بدن همدلانه استفاده کنید. لحن، حالات چهره و زبان بدن شما به اندازه کلمات شما اهمیت دارد. به عنوان مثال، به جای اینکه بازوهای خود را جمع کنید، دستان خود را روی پاهای خود رها کنید، تماس چشمی برقرار کنید و ابروهای خود را برای نشان دادن همدلی حرکت دهید. از زبان بدنی که ممکن است تدافعی، تهاجمی یا ناپسند به نظر برسد خودداری کنید.

به آنها بگویید برای شما چه معنایی دارند. ممکن است بخواهید در مورد روش هایی که آنها در گذشته به شما کمک کرده اند، معنای دوستی شما برای آنها و اینکه چگونه آنها در زندگی شما تغییر ایجاد کرده اند، نظر دهید.

در جستجوی کمک از آنها حمایت کنید. چه شخص شما برای تشخیص به پزشک مراجعه کند یا یک درمانگر پیدا کند، می‌توانید پیشنهاد دهید که تماس بگیرید، با او به قرار ملاقات بروید یا به صورت آنلاین یک درمانگر محلی برای او جستجو کنید.

از مثبت بودن سمی اجتناب کنید. گفتن به فرد مبتلا به افسردگی که فقط مثبت فکر کند، استفاده از عبارات عامیانه مانند “همه چیز درست خواهد شد” یا تمرکز فقط روی چیزهای خوب، می تواند بیشتر از آن که مفید باشد، منزوی کننده باشد. در حالی که تفکر مثبت می تواند مزایایی داشته باشد، گفتن آن بسیار آسان تر از انجام آن است.

به یاد داشته باشید که در پایان روز، اگر فردی که برای شما مهم است افسردگی داشته باشد، نمی توانید کنترل کنید که او چگونه به تشویق شما پاسخ می دهد. حتی اگر از حرف های شما قدردانی کنند، ممکن است مدتی طول بکشد تا بهبود یابند، بنابراین سعی کنید صبور باشید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا