نحوه مصرف و عوارض قرص فلووکسامین

فلووکسامین برای درمان اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) استفاده می شود. فلووکسامین متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است. با کمک به بازگرداندن تعادل یک ماده طبیعی خاص (سروتونین) در مغز عمل می کند.

فلووکسامین با نامهای تجاری بیووکسامین BIOVOXAMINE، لوویکسام LUVIXAM، لووسر LUVOSER، ووکسام VOXAM و نیلوکسامین NILOXAMINE در داروخانه ها عرضه می شود.

نحوه استفاده خوراکی فلووکسامین

قبل از شروع مصرف فلووکسامین  راهنمای دارو را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف کنید، معمولاً یک بار در روز قبل از خواب یا دو بار در روز (یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب). اگر این دارو را دو بار در روز مصرف می کنید و دوزها برابر نیستند، دوز بزرگتر باید قبل از خواب مصرف شود.

دوز قرص فلووکسامین  بر اساس وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان، سن و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، تعیین می شود. حتماً به پزشک و داروساز خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید. در کودکان، دوز ممکن است بر اساس سن و جنسیت آنها نیز باشد. برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

دوز خود را افزایش ندهید یا از فلووکسامین بیشتر یا بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید. وضعیت شما سریعتر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان(های) یکسانی مصرف کنید.

حتی اگر احساس می کنید که خوب شده اید به مصرف این دارو را ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف فلووکسامین را قطع نکنید. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی فلووکسامین بدتر شوند. همچنین ممکن است علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، تغییرات خواب و احساسات مختصر مشابه شوک الکتریکی را تجربه کنید. برای جلوگیری از این علائم در زمانی که درمان با این دارو را متوقف می کنید، پزشک ممکن است دوز شما را به تدریج کاهش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید. هر گونه علائم جدید یا بدتر شدن را فورا گزارش دهید.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا شما از مزایای کامل این دارو بهره مند شوید. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی قرص فلووکسامین

عوارض شایع قرص فلووکسامین  عبارتند از:
  1. حالت تهوع
  2. استفراغ
  3. خواب آلودگی
  4. سرگیجه
  5. از دست دادن اشتها
  6. مشکلات خواب
  7. ضعف و تعریق

اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی عوارض جدی را تجربه نمی کنند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: خونریزی/کبودی، لرزش، کاهش علاقه به رابطه جنسی، تغییر در توانایی جنسی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر عوارض جانبی بسیار جدی دارید از جمله: غش، ضربان قلب نامنظم، مدفوع سیاه، استفراغ شبیه تفاله قهوه، تشنج، چشم درد/تورم/قرمزی، گشاد شدن مردمک چشم، تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین کمان اطراف چراغ ها در شب، تاری دید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

عوارض طولانی مدت فلووکسامین

این دارو ممکن است سروتونین را افزایش دهد و به ندرت باعث ایجاد یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم/سمیت سروتونین شود. اگر از داروهای دیگری نیز استفاده می کنید که سروتونین را افزایش می دهند، احتمال این عارضه افزایش می یابد، بنابراین تمام داروهایی را که مصرف می کنید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورت بروز برخی از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید: ضربان قلب سریع، توهم، از دست دادن هماهنگی، سرگیجه شدید، حالت تهوع/استفراغ/اسهال شدید، انقباض عضلات، تب بی دلیل، بیقراری غیر معمول.

به ندرت، مردان ممکن است نعوظ دردناک یا طولانی مدت ۴ ساعت یا بیشتر داشته باشند. اگر این اتفاق افتاد، مصرف فلووکسامین را متوقف کنید و فوراً از پزشک کمک بگیرید، در غیر این صورت ممکن است مشکلات دائمی رخ دهد.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به قرص فلووکسامین نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.