موارد مصرف و عوارض جانبی گاباپنتین

گاباپنتین برای تسکین درد عصبی به دنبال زونا (بثورات دردناک ناشی از عفونت هرپس زوستر) در بزرگسالان استفاده می شود. این وضعیت نورالژی پس از هرپس نامیده می شود. گاباپنتین متعلق به دسته ای از داروهایی است که به عنوان داروهای ضد تشنج شناخته می شوند (داروهای ضد تشنج یا ضد صرع نیز نامیده می شوند).

گاباپنتین با نامهای تجاری زیر به شکل کپسول ۱۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیگرم در بازار دارویی کشور عرضه می شود:

• اکتوپنتین ACTOPENTIN
  • گاباکیم GABAKIM
  • گاباروکس GABAROX
  • گاباتین GABATIN
  • گاباکس GABAX
  • نرویز اس پی ( استاپ) NERVIZ STP
  • نورولپتین NEUROLEPTIN
  • نوروپنتین NEUROPENTIN
  • نوپینتین NOPAINTIN
  • ریپنتین REYPENTIN
  • گاباسد GABASAD

نحوه استفاده از قرص گاباپنتین

قبل از شروع مصرف گاباپنتین راهنمای دارو  را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را طبق دستور پزشک به صورت خوراکی مصرف کنید، معمولاً یک بار در روز همراه با وعده غذایی عصر. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است.

قرص ها را به طور کامل ببلعید. قرص ها را خرد یا نجوید. انجام این کار می تواند تمام دارو را به یکباره آزاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

در طول ۲ هفته اول درمان، پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را افزایش دهد تا بدن شما بتواند خود را با دارو سازگار کند.این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.

این دارو را بیشتر مصرف نکنید یا دوز خود را بدون مشورت با پزشک خود افزایش ندهید. وضعیت شما سریعتر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد.

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد.

آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم ممکن است در جذب این دارو اختلال ایجاد کنند. اگر شما نیز از آنتی اسید استفاده می کنید، بهتر است گاباپنتین را حداقل ۲ ساعت پس از مصرف آنتی اسید مصرف کنید.

اشکال مختلف گاباپنتین (مانند رهش فوری، رهش پایدار، رهش پایدار اناکاربیل) به طور متفاوتی در بدن جذب می شوند. بدون مشورت با پزشک خود از یک شکل به فرم دیگر تغییر ندهید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی گاباپنتین

خواب آلودگی، از دست دادن هماهنگی و سرگیجه ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است بنابراین مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: تورم دست ها / مچ پا / پا  فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

تعداد کمی از افرادی که برای هر بیماری (مانند تشنج، اختلال دوقطبی، درد) داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند ممکن است افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روحی/روانی را تجربه کنند. اگر شما یا خانواده/مراقبتان متوجه تغییرات غیرعادی/ ناگهانی در خلق و خو، افکار یا رفتار خود از جمله علائم افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی، افکاری در مورد آسیب رساندن به خودتان شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: تنفس آهسته یا کم عمق، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

در صورت نیاز به ویزیت آنلاین توسط روانپزشک به صفحه رزرو نوبت مراجعه نمایید