متیو پری، ستاره محبوب فرندز (friends)

متیو پری: مبارزات سلامت روان و تلاش برای کمک به دیگران

متیو پری، ستاره محبوب فرندز (friends) در ۲۸ اکتبر در خانه اش در لس آنجلس درگذشت. او به چندلر بینگ معروف بود. شخصیتی دوست داشتنی و نمادین که شوخ طبعی های به موقع اش او را مورد علاقه طرفداران قرار داد و مرگ او برای بسیاری شوک بزرگی بود.

با این حال، شخصی که لبخند را بر لب میلیون‌ها چهره می‌آورد و به مخاطبان زیادی آسایش می‌داد، از قضا زندگی غم انگیزی داشت، مملو از مبارزات شخصی با مسائل بهداشت روانی. او در خاطرات دلخراش خود به صراحت در مورد مبارزه خود با سوء مصرف مواد و اعتیاد و تلاش های خود برای هوشیار ماندن صحبت کرد. زندگی او با پستی و بلندی‌ها و تلاش مستمر برای رسیدن به هوشیاری بود.

تاریخچه اعتیاد و بهبودی متیو پری

۱۹۹۷ – تصادف جت اسکی و آغاز اعتیاد
متیو پری در سن ۱۸ سالگی به طور مداوم الکل مصرف می کرد. اعتیاد او در درجه اول به داروهای تجویز شده بود. اعتیاد او اولین بار در سال ۱۹۹۷، زمانی که با یک تصادف جت اسکی در صحنه فیلمبرداری فیلم خود “Fools Rush” روبرو شد با تجویز داروی Vicodin شروع  شد، دارویی که حاوی مسکن‌های اپیوئیدی (هیدروکودون) است. زمانی اعتیاد او به این دارو به حدی بود که در یک روز ۵۵ قرص مصرف می کرد.

۲۰۰۰ – پانکراتیت و مصرف بیش از حد مواد افیونی
در سال ۲۰۰۰، پری به دلیل پانکراتیت در بیمارستان بستری شد، وضعیتی که هم ناشی از سوء مصرف الکل و هم مصرف داروهای تجویزی بود. وزن او به دلیل بیماری به ۶۶ کیلوگرم کاهش یافته بود. زمانی که پری در بیمارستان بود، داروی دیلاودید، داروی دیگری با مواد افیونی که رابطه مغز با درد را تغییر می‌دهد، تجویز شد. بار دیگر، پری به آن معتاد شد و تا زمانی که آنها به آن ادامه می دادند، نمی خواست بیمارستان را ترک کند.

۲۰۰۱ و ۲۰۱۱ – توانبخشی
در سال ۲۰۰۱، سفر پری به سوی هوشیاری آغاز شد و او برای اعتیاد به ویکودین، متادون، آمفتامین ها و الکل وارد یک مرکز توانبخشی شد و دو ماه و نیم را در آنجا گذراند. او که در نبرد خود دست و پنجه نرم می کرد، یک بار دیگر در سال ۲۰۱۱ به یک مرکز توانبخشی مراجعه کرد.

۲۰۱۳ – تلاش برای کمک به دیگران
بعدها، در سال ۲۰۱۳ از خطرات اعتیاد بسیار آگاه بود و به دنبال کمک به دیگرانی بود که طعمه آن شده بودند. او خانه ساحلی خود در مالیبو را به خانه پری تبدیل کرد، مرکزی که به مردان کمک می کرد تا با اعتیاد به الکل مبارزه کنند. در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۵، او اظهار داشت که تنها چیز خوبی که از مبارزه او با اعتیاد حاصل شده است این است که به خوبی به تکنیک هایی برای کنترل آن مجهز است و می تواند به دیگران کمک کند تا هوشیار شوند.

۲۰۱۸ – سوراخ شدن دستگاه گوارش و تجربه نزدیک به مرگ
متیو پری در سال ۲۰۱۸ پس از سوراخ شدن دستگاه گوارش به دلیل مصرف بیش از حد مواد افیونی تقریباً جان خود را از دست داده بود به او گفته شد که او فقط ۲٪ شانس زنده ماندن دارد. او به یک «ماشین ECMO» متصل بود که به طور مصنوعی تمام تنفس یک فرد را انجام می دهد. او حدود دو هفته را در کما گذراند. امتیو پری پنج ماه را در بیمارستان گذراند و برای زندگی خود در بیمارستان تلاش کرد.

او مجبور شد به مدت ۹ ماه از کیسه کولوستومی (کیسه ای که مواد مدفوع را مستقیماً از شکم جمع می کند) استفاده کند، تجربه ای که فقط می توانست وحشتناک باشد. در سال های بعد، ایده استفاده از کیسه کولوستومی به عنوان یک عامل بازدارنده برای استفاده از دارو برای پری عمل کرد.

۲۰۲۱ – ۲۰۲۲ – پری بر اعتیاد غلبه کرد
متیو پری در خاطرات خود گزارش داد که در طول زندگی خود  ۱۵ بار به مراکز توانبخشی رفته و ۶۵ بار در وضعیت سم زدایی بوده است. او همچنین تخمین زد که تقریباً ۹ میلیون دلار برای رسیدن به هوشیاری هزینه کرده است. در پایان آن، او با ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت اعتیاد خود آشنا شده بود. تا سال ۲۰۲۲، پری تا حد زیادی بر اعتیاد خود به الکل و مواد مخدر غلبه کرد و ادعا کرد که از آن زمان زندگی سالمی داشته است. او در چندین مصاحبه اعلام کرده بود که از زنده بودنش بسیار سپاسگزار است.

مبارزه پری با اضطراب و افسردگی
در جریان گردهمایی مجدد بازیگران Friends در سال ۲۰۲۱، متیو پری در مورد مبارزه با افسردگی در طول فیلمبرداری سریال صحبت کرد واقعیتی که حتی از بازیگران همبازی او تا زمان ملاقات مجدد طفره رفت. او اعتراف کرد که علیرغم اینکه Friends سریالی بود که او را به شهرت بین‌المللی رساند، نمی‌توانست آن را نگاه کند زیرا برای او تنها یادآور سال‌های سختی بود که برای مقابله با اعتیادش سپری کرد و باعث ناراحتی او می شد.

او بعداً اضافه کرد: «من این برنامه را تماشا نکردم زیرا می‌توانستم می‌توانستم فصل به فصل از ظاهرم اعتیاد به مواد مختلف را تشخیص دهم.   به همین دلیل است که نمی‌خواهم آن را تماشا کنم. پری همچنین یادآور شد که برخلاف آنچه که مخاطبان فکر می‌کنند، ستاره شدن به خاطر سریال فرندز (Friends) باعث می‌شود که او به شدت احساس انزوا و تنهایی کند.

متیو پری در سال‌های پایانی زندگی‌اش، مصمم‌تر از همیشه بود تا به دیگرانی که با اعتیاد و سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می‌کردند کمک کند. او معتقد بود که این معجزه است که او تنها فردی در بیمارستان بود که در دستگاه ECMO جان سالم به در برد، و این را نشانه ای میدانست تا با منابع خود برای نجات دیگران از سرنوشت مشابه استفاده کند. مبارزات او کمتر شناخته شده بود، اما نگاهی به داستان زندگی او حکایت از این دارد که او فردی طلایی بود که در برابر درد و رنج تسلیم نمی شد.

منبع

https://www.psychologs.com/matthew-perry-the-one-where-we-lost-him/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا