قرص آسنترا ۵۰ برای چیست؟

آسنترا نام تجاری داروی سرترالین است. سرترالین با نامهای تجاری دیگر از جمله اینوسترال ( Inostral)، سرمنتا ( Sermenta)، سرترابیول ( Sertrabiol)، زولامین ( Zolamin)، سرترابان ( Sertraban)، رلوفت (Reloft)، اکتوسرترالین(Actosertraline)، سرترالین هگزال( Sertralin HEXAL)،زولوفت( Zoloft) و سرتانل ( Sertranel) نیز در بازاردارویی دنیا عرضه می شود.

این دارو در دوزهای مختلف از جمله آسنترا ۵۰ برای درمان افسردگی، حملات پانیک، اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال اضطراب اجتماعی (فوبی اجتماعی) و یک نوع شدید سندرم پیش از قاعدگی (اختلال ملال پیش از قاعدگی) استفاده می شود.

قرص اسنترا ۵۰ ممکن است خلق و خو، خواب، اشتها و سطح انرژی و ممکن است به بازگرداندن علاقه شما به زندگی روزمره کمک کند. ممکن است ترس، اضطراب، افکار ناخواسته و تعداد حملات پانیک را کاهش دهد. همچنین ممکن است میل به انجام کارهای مکرر (اجبارهایی مانند شستن دست ها، شمارش و بررسی) که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کنند را کاهش دهد.

قرص آسنترا ۵۰ به عنوان یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) شناخته می شود. با کمک به بازگرداندن تعادل یک ماده طبیعی خاص (سروتونین) در مغز عمل می کند.

بهترین زمان مصرف قرص آسنترا ۵۰ چه زمانی از روز است؟

آسنترا ۵۰ را یک بار در روز مصرف کنید. می توانید آن را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. شما می‌توانید آسنترا را در هر زمانی مصرف کنید، به شرطی که هر روز به همان زمان پایبند باشید. اگر مشکل خواب دارید، بهتر است آن را صبح مصرف کنید.

آسنترا را بدون نسخه روانپزشک مصرف نکنید. جهت ویزیت توسط روانپزشک و در صورت نیاز دریافت نسخه الکترونیک آسنترا از اینجا ویزیت روانپزشکی آنلاین را انتخاب کنید. روانپزشکان حاذق در این وبسایت به شما کمک خواهند کرد بهترین نسخه دارویی برای کاهش اضطراب یا افسردگی را دریافت کنید. 

عوارض قرص آسنترا ۵۰ چیست؟

حالت تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان، از دست دادن اشتها، افزایش تعریق، اسهال، ناراحتی معده یا مشکل خواب ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

به یاد داشته باشید که قرص آسنترا ۵۰ به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر عوارض جانبی بسیار جدی دارید، فوراً به پزشک کمک کنید، از جمله: ضربان قلب سریع/نامنظم، غش، مدفوع سیاه، استفراغ شبیه تفاله قهوه، درد/تورم/قرمزی چشم، گشاد شدن مردمک ها، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان) اطراف چراغ ها در شب و تاری دید.

آسنترا ممکن است سروتونین را افزایش دهد و به ندرت باعث ایجاد یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم/سمیت سروتونین شود. اگر از داروهای دیگری نیز استفاده می کنید که سروتونین را افزایش می دهند، خطر افزایش می یابد، بنابراین تمام داروهایی را که مصرف می کنید به پزشک  خود اطلاع دهید .

علائم سندروم سروتونین بطور خلاصه موارد زیر است : ضربان قلب سریع، توهم، از دست دادن تعادل، سرگیجه شدید، حالت تهوع/استفراغ/اسهال شدید، انقباض عضلات، تب بی دلیل، تحریک پذیری/بی قراری غیرمعمول. این سندرم یک اورژانس پزشکی است و در صورت بروز آن سریعا باید به اورژانس مراجعه کرد.

سندرم سروتونین یک عارضه جدی و خطرناک بیش مصرف آسنترا ست.
سندرم سروتونین یک عارضه جدی و خطرناک بیش مصرف آسنترا ست.

در صورت بروز برخی از علائم زیر نیز فوراً به پزشک مراجعه کنید: خونریزی/کبود شدن بدن، کاهش علاقه به رابطه جنسی، تغییر در توانایی جنسی، گرفتگی/ضعف عضلانی، لرزش ، کاهش وزن غیرعادی.

به ندرت، مردان ممکن است نعوظ دردناک یا طولانی مدت ۴ ساعت یا بیشتر داشته باشند. اگر این اتفاق افتاد، مصرف این آسنترا متوقف کنید و فوراً از پزشک کمک بگیرید، در غیر این صورت ممکن است مشکلات دائمی رخ دهد.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به آسنترا نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک خود تماس بگیرید.

آسنترا را بدون نسخه روانپزشک مصرف نکنید. جهت ویزیت توسط روانپزشک و در صورت نیاز دریافت نسخه الکترونیک آسنترا از اینجا ویزیت روانپزشکی آنلاین را انتخاب کنید. روانپزشکان حاذق در این وبسایت به شما کمک خواهند کرد بهترین نسخه دارویی برای کاهش اضطراب یا افسردگی را دریافت کنید. 

قبل از مصرف آسنترا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

قبل از مصرف آسنترا ۵۰ اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد  که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

قبل از استفاده از آسنترا ۵۰ سابقه پزشکی خود را به پزشک  خود بگویید، به ویژه در مورد: سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال دوقطبی/مانیک-افسردگی، مشکلات خونریزی، بیماری کبد، اختلال تشنج، بیماری تیروئید، سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (زاویه- نوع بسته شدن).

آسنترا  ممکن است شرایطی ایجاد کند که بر ریتم قلب تأثیر می گذارد (طولانی شدن QT). طولانی شدن QT به ندرت می تواند باعث ضربان قلب سریع/نامنظم جدی (به ندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید، غش) شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

خطر طولانی شدن QT ممکن است در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی یا مصرف داروهای دیگری که ممکن است باعث طولانی شدن QT شوند افزایش یابد.

قبل از استفاده از آسنترا ، پزشک خود را از تمام داروهایی که مصرف می کنید و در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر مطلع کنید: مشکلات قلبی خاص (نارسایی قلبی، ضربان قلب آهسته، طولانی شدن QT در EKG)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص (QT). طولانی شدن EKG، مرگ ناگهانی قلبی).

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر طولانی شدن QT را افزایش دهد. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیک ها/”قرص های ادرار آور”) یا شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش یابد. با پزشک خود در مورد استفاده ایمن از سرترالین صحبت کنید.

آسنترا ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. مصرف همزمان با الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. در این صورت رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. در صورت مصرف آسنترا از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

قبل از انجام جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع کنید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خونریزی، از دست دادن هماهنگی، یا طولانی شدن QT حساس تر باشند (به بالا مراجعه کنید). از دست دادن تعادل می تواند خطر افتادن را افزایش دهد. افراد مسن نیز ممکن است بیشتر به نوعی عدم تعادل نمک (هیپوناترمی) مبتلا شوند، به خصوص اگر از “قرص های دیورتیک” (ادرار آور) استفاده می کنند.

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی دارو، به ویژه کاهش اشتها و کاهش وزن، حساسیت بیشتری داشته باشند. وزن و قد کودکانی که از این دارو استفاده می کنند را کنترل کنید.

در دوران بارداری،آسنترا باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. همچنین، نوزادان متولد شده از مادرانی که در طول ۳ ماه آخر بارداری از این دارو استفاده کرده‌اند، به ندرت ممکن است علائم ترک مانند مشکلات تغذیه/تنفس، تشنج، سفتی عضلانی یا گریه مداوم را تجربه کنند. اگر هر یک از این علائم را در نوزاد خود مشاهده کردید، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

از آنجایی که مشکلات روانی/خلقتی درمان نشده (مانند افسردگی، حملات پانیک، اختلال وسواس فکری اجباری، اختلال استرس پس از سانحه) می تواند یک وضعیت جدی باشد، مصرف آسنترا را متوقف نکنید مگر اینکه با دستور پزشکتان تجویز شود. اگر قصد بارداری دارید، باردار می شوید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، فوراً با پزشک خود در مورد فواید و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید. این دارو وارد شیر مادر می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار

داروهای ضد افسردگی برای درمان شرایط مختلف، از جمله افسردگی و سایر اختلالات روانی / خلقی استفاده می شوند. این داروها می توانند به جلوگیری از افکار/تلاش های خودکشی کمک کنند و مزایای مهم دیگری را ارائه دهند. با این حال، تعداد کمی از افراد (به ویژه افراد کمتر از ۲۵ سال) که  از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند، ممکن است افسردگی، سایر علائم روانی/خلقی، یا افکار/تلاش‌های خودکشی را تجربه کنند. بسیار مهم است که با پزشک در مورد خطرات و فواید داروهای ضد افسردگی صحبت کنید (به ویژه برای افراد کمتر از ۲۵ سال)، حتی اگر درمان برای یک بیماری روانی/خلقی نباشد.

اگر متوجه بدتر شدن افسردگی/ سایر شرایط روانپزشکی، تغییرات رفتاری غیرعادی (از جمله افکار/اقدامات احتمالی خودکشی)، احساسات خشم، اقدامات تکانشی، بی قراری شدید، گفتار بسیار سریع)یا سایر تغییرات روانی/خلقی (از جمله اضطراب جدید/بدتر شدن، حملات پانیک، مشکلات خواب، تحریک پذیری، خصومت) شدید به پزشک اطلاع دهید.. هنگامی که یک داروی ضد افسردگی جدید شروع می شود یا زمانی که دوز آن تغییر می کند، به ویژه مراقب این علائم باشید.

تداخلات آسنترا با دارو و غذا

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.  فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با آسنترا  تداخل داشته باشند عبارتند از: پیموزاید، سایر داروهایی که می توانند باعث خونریزی/کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، NSAID ها مانند ایبوپروفن/ناپروکسن، “رقیق کننده های خون” مانند دابیگاتران/وارفارین).

مصرف مهارکننده های MAO با آسنترا  ممکن است باعث تداخل دارویی جدی (احتمالاً کشنده) شود. در طول درمان با آسنترا  از مصرف مهارکننده های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متاکسالون، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین) خودداری کنید. بیشتر مهارکننده های MAO نیز نباید به مدت دو هفته قبل و بعد از درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی مصرف این دارو را شروع یا متوقف کنید.

اگر از داروهای دیگری که سروتونین را افزایش می دهند نیز استفاده می کنید، خطر ابتلا به سندرم/سمیت سروتونین افزایش می یابد. به عنوان مثال می توان به داروهای خیابانی مانند MDMA/”اکستازی”، مخمر سنت جان، داروهای ضد افسردگی خاص (از جمله سایر SSRI ها مانند فلوکستین/پاروکستین، SNRI ها مانند دولوکستین/ونلافاکسین)، تریپتوفان و غیره اشاره کرد. خطر سندرم/سمیت سروتونین ممکن است با شروع یا افزایش دوز این داروها بیشتر باشد.

در صورت مصرف سایر محصولاتی که باعث خواب آلودگی می شوند مانند الکل، ماری جوانا (حشیش)، آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی و داروهای ضد درد یا سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون) به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند. آسپرین در صورت استفاده با این دارو می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. با این حال، اگر پزشک به شما دستور داده است که آسپرین با دوز پایین برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته (معمولاً ۱۶۲-۸۱ میلی گرم در روز) مصرف کنید، باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک دستور دیگری به شما بدهد.

آسنترا ممکن است با برخی از آزمایش‌های پزشکی/آزمایشگاهی (از جمله اسکن مغز برای بیماری پارکینسون) تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

آیا ترک آسنترا ۵۰ عارضه دارد؟

قطع آسنترا ممکن است زمانی رخ دهد که فردی به طور ناگهانی مصرف داروهای ضد افسردگی خود را متوقف کند. قطع آسنترا می تواند منجر به علائم شبیه آنفولانزا، تحریک پذیری، حالت تهوع، عدم تعادل، احساسات عجیب در پوست، سردرد و بی خوابی شود.

عوارض ترک آسنترا به چه دلیل است؟

آسنترا با جلوگیری از بازجذب (بازجذب) سروتونین عمل می کند و در نتیجه سروتونین موجود در مغز را افزایش می دهد. سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی، نقش مهمی در خلق و خو و احساسات دارد.

وقتی دوز آسنترا را قطع یا کاهش می دهید، این سطوح سروتونین کاهش می یابد و در نهایت به سطوح قبل از درمان می رسد. علائم ترک زمانی اتفاق می‌افتد که ذهن و بدن شما با این تغییر سازگار می‌شوند

آسنترا در مقایسه با سایر داروهای SSRI نیمه عمر نسبتاً کوتاهی دارد – حدود یک روز. این بدان معناست که در عرض چند روز، آسنترا بسیار کمی در جریان خون خود خواهید داشت. داروهای ضد افسردگی کوتاه اثر مانند آسنترا می توانند علائم ترک را ایجاد کنند، زیرا بدن شما اساساً از نبود دارو شوکه شده است و سعی می کند با تغییر سطح سروتونین سازگار شود.

علائم قطع آسنترا چیست؟

شایع ترین علائمی که در طول ترک آسنترا ایجاد می شود عبارتند از:

  1. علائم شبیه آنفولانزا
  2. بیخوابی
  3. حالت تهوع
  4. عدم تعادل
  5. اختلالات حسی
  6. اضطراب یا آشفتگی

در حالی که اینها ممکن است شایع ترین علائم باشند، ترک آسنترا  بر بسیاری از سیستم های بدن تأثیر می گذارد. طیف کاملی از علائم احتمالی ترک عبارتند از:

دستگاه گوارش: تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، اسهال یا کاهش اشتها
تعادل: سرگیجه یا سبکی سر که گاهی راه رفتن را دشوار می کند
مشکلات خواب: کابوس، رویاهای غیر معمول، رویاهای بیش از حد/ واضح، یا بی خوابی

خلق و خوی: اضطراب، بی قراری، وحشت، افکار خودکشی، افسردگی، تحریک پذیری، عصبانیت، شیدایی، یا نوسانات خلقی
احساسات عجیب و غریب: ضربه های مغزی (مانند شوک الکتریکی یا لرز در مغز)، سوزن سوزن، زنگ زدن در گوش، طعم های عجیب و غریب، یا حساسیت مفرط به صدا.

عدم تحمل گرما: تعریق بیش از حد، گرگرفتگی یا عدم تحمل دمای بالا
کنترل حرکتی: لرزش، تنش عضلانی، پاهای بی قرار، راه رفتن ناپایدار، یا مشکل در کنترل گفتار و حرکات جویدن
برای اکثر افراد، قطع سرترالین در عرض سه تا چهار روز پس از آخرین دوز شروع می شود. مدت زمان خروج آسنترا از بدن ممکن است متفاوت باشد، اما شما می توانید انتظار داشته باشید که از چند روز تا چند هفته طول بکشد، با این حال، گاهی اوقات ممکن است بسیار بیشتر طول بکشد.

علائم ترک از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد اصلاً علائمی ندارند، در حالی که برخی دیگر علائم آنقدر شدید هستند که با مسئولیت های آنها در خانه، محل کار یا مدرسه تداخل ایجاد کند.

اگر علائم ترک شدید دارید، به این معنی نیست که به آسنترا معتاد هستید. اعتیاد با الگوی استفاده از مواد در مواجهه با پیامدهای نامطلوب مشخص می شود. قطع مصرف ممکن است برای هر کسی که آسنترا را برای چند ماه یا بیشتر مصرف می کند اتفاق بیفتد.

درمان علائم ترک آسنترا ۵۰ چیست؟

یکی از روش هایی که افراد برای کاهش علائم ترک آسنترا میتوانند انجام دهند، کاهش تدریجی دارو است. این بدان معناست که به تدریج دوز خود را در طی چند هفته یا چند ماه کاهش دهید.

در حالی که این یک گزینه است، برخی از پزشکان ترجیح می دهند آسنترا را با دارویی با اثر طولانی تر جایگزین کنند. از آنجایی که آسنترا نیمه عمر کوتاهی دارد، مقدار دارو در سیستم شما می تواند به سرعت کاهش یابد. تغییر به یک داروی مشابه با اثر طولانی تر، مانند پروزاک، ممکن است به شما کمک کند دچار عوارض کمتری در نتیجه قطع دارو شوید.

آسنترا را بدون نسخه روانپزشک مصرف نکنید. جهت ویزیت توسط روانپزشک و در صورت نیاز دریافت نسخه الکترونیک آسنترا از اینجا ویزیت روانپزشکی آنلاین را انتخاب کنید. روانپزشکان حاذق در این وبسایت به شما کمک خواهند کرد بهترین نسخه دارویی برای کاهش اضطراب یا افسردگی را دریافت کنید. 

سوالات بیشتر درباره آسنترا ۵۰:

 

 ۱-مزایای قرص آسنترا و معایب قرص آسنترا ۵۰ چیست؟

روانپزشک شما قطعا مزایای تجویز این دارو را در برابر مضرات آن بررسی می کند و تجویز آن را بدلیل وجود مزایای آن برای شما انجام خواهد داد.

مزایای آسنترا عبارت است از:

  • در درمان بیماری های مختلف روانی موثر است
  • کاهش علائم مرتبط با افسردگی و اختلالات اضطرابی
  • به خوبی با عوارض جانبی کمی تحمل می شود
  • برای اثربخشی به هیچ تغییری در رژیم غذایی یا سبک زندگی نیاز ندارد.
  • نسخه های عمومی موجود است که می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند

 

مضرات قرص آسنترا عبارت است از؟

  • عوارض جانبی شایع عبارتند از حالت تهوع و سردرد
  • ادامه استفاده طولانی مدت برای برخی افراد به دلیل عوارض جانبی دشوار است.
  • در صورت قطع ناگهانی می تواند علائم ترک را ایجاد کند
  • هنگام قطع مصرف باید به آرامی تحت نظارت پزشک کاهش یابد.
  • اگرچه نادرتر از سایر داروهای SSRI است، اما دارای پتانسیل عوارض جانبی جدی مانند افکار یا رفتار خودکشی است.
۲-آیا قرص آسنترا ۵۰ چاق کننده است؟

یک عارضه جانبی آسنترا افزایش وزن است. همه افراد افزایش وزن ناشی از آسنترا را تجربه نمی کنند. در بیشتر مواقع، تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش وزن بدن کم یا موقت است. با این حال، هنوز مهم است که عوارض جانبی بالقوه را درک کنید و قبل از شروع درمان با پزشک خود در میان بگذارید.

۳-قیمت قرص آسنترا چقدر است؟

لیست قیمت آسنترا در تاریخ ۳۱ فرورودین ۱۴۰۳ را می توانید در تصویر زیر ببینید. لازم به ذکر است این دارو تحت پوشش بیمه خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و بیمه تامین اجتماعی است. بدیهی است در صورت تجویز توسط روانپزشک هزینه خرید آسنترا بسیار کمتر از لیست زیر خواهد بود.

قیمت قرص آسنترا 50 و آسنترا 100
قیمت قرص آسنترا ۵۰ و آسنترا ۱۰۰
۳-عوارض آسنترا ۵۰ بر چشم چیست؟

شایعترین عارضه این دارو بر چشم خشکی چشم است، اگرچه ممکن است برای همه اتفاق نیوفتد. علیرغم استفاده منظم، سرترالین با تعداد نادری از عوارض جانبی چشمی از جمله نوروپاتی بینایی و گلوکوم حاد زاویه بسته مرتبط است. همچنین، پنج مورد نادر مشکوک به ماکولوپاتی مرتبط با سرترالین گزارش شده است. این عوارض در مقیاس مزایای این دارو در صورت تجویز توسط روانپزشک بسیار ناچیز است.

۴- تاثیر قرص آسنترا ۵۰ بر کبد چیست؟

عوارض کبدی آسنترا ۵۰ نادر است. این عوارض ممکن است در مواردی شامل افزایش آنزیمهای کبدی و در موارد نادر آسیب حاد کبدی باشد. کسانی که نارسایی حاد یا مزمن کبدی دارند قبل از مصرف آسنترا ۵۰ باید با روانپزشک خود مشورت نمایند.

۵- آیا قرص آسنترا ۵۰ خواب آور است؟

اثر دارو بر خواب در افراد مختلف فرق می کند. در برخی ممکن است در شروع مصرف خواب آلودگی مختصری ایجاد کند. در تعداد بیشتری از مصرف کنندگان این دارو ممکن است موجب بی خوابی یا کابوسهای شبانه شود. به همین دلیل این دارو بهتر است صبح ها استفاده شود.

۶-تاثیر قرص اسنترا ۵۰ بر قاعدگی چیست؟

در حالی که آسنترا برای درمان افسردگی و اضطراب مفید است، درک اثرات بالقوه آن بر چرخه زنان ضروری است. بنابراین، بیمارانی که آسنترا مصرف می کنند باید به هر گونه تغییر در منظم یا طول دوره قاعدگی خود توجه زیادی داشته باشند. یک سیکل قاعدگی معمولی ۲۴ تا ۳۸ روز است.

آنها همچنین باید علائم دیگری مانند خونریزی شدید یا نامنظم را که می تواند به دارو نسبت داده شود، تحت نظر داشته باشند. در صورت وجود این علائم، ضروری است که با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که بیمار بیماری زمینه‌ای ندارد که نیاز به درمان اضافی دارد.

آسنترا ۵۰ و سایر SSRI ها به طور بالقوه می توانند چرخه قاعدگی زنان را مختل کنند. شایع ترین علائم پریودهای سبک یا سنگین، چرخه های کوتاه مدت و لکه بینی نامنظم بین پریودها هستند. اگر این اثرات در حین مصرف داروی آسنترا  رخ دهد، ضروری است که فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

گاهی اوقات، این علائم ناشی از یک بیماری زمینه ای است و ممکن است به دارو مربوط نباشد، اما اطمینان از آن ضروری است. اگر کسی متوجه این بی نظمی شد، باید فوراً برای ارزیابی بیشتر با پزشک خود تماس بگیرد. علاوه بر این، اگر آسنترا عوارض جانبی دیگری ایجاد کند که برای بیمار بسیار شدید است، پزشک ممکن است به فکر تغییر داروی دیگری باشد.

۷- فرق آسنترا و سرترالین چیست؟

هیچ فرقی ندارند. سرترالین نام ژنریک دارو ست و آسنترا نام برند تجاری سرترالین است.

آسنترا را بدون نسخه روانپزشک مصرف نکنید. جهت ویزیت توسط روانپزشک و در صورت نیاز دریافت نسخه الکترونیک آسنترا از اینجا ویزیت روانپزشکی آنلاین را انتخاب کنید. روانپزشکان حاذق در این وبسایت به شما کمک خواهند کرد بهترین نسخه دارویی برای کاهش اضطراب یا افسردگی را دریافت کنید. 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا