غذا خوردن احساسی یا هیجانی چگونه شکل می گیرد؟

چرخه معیوب غذا خوردن احساسی زمانی اتفاق می افتد که افراد در پاسخ به برخی احساسات غذا بخورند. این افراد غالباً در تلاشند تا با غذا خوردن احساس بهتری داشته باشند. این نوع غذا خوردن باعث می شود که افراد در کوتاه مدت احساس بهتری داشته باشند . این احساسات معمولاً گذراست و سریعا احساس گناه ، شرم و حسرت را به سرعت بدنبال دارد. غذا خوردن احساسی یا هیجانی چگونه شکل می گیرد؟ با ما همراه باشید که به این پرسش مهم پاسخ دهیم.

غذا خوردن هیجانی چگونه شکل می گیرد؟

این چرخه به چند دلیل مشکل ساز است. اولاً ، ماهش اعتماد بنفس است، زیرا همزمان احساس ضعف و احساس گناه می کند و احساس ناتوانی در متوقف کردن چرخه می کند. ثانیا ، می تواند به معنای وابستگی بیشتر افراد به غذا برای بهبود خلق و خو در کوتاه مدت باشد . این وابستگی تقریباً می تواند کمی به یک چرخه اعتیاد آور تبدیل شود.

غذا خوردن هیجانی چگونه ایجاد و تثبیت می شود؟

ما به طور کلی کارهایی را انجام می دهیم و آنها را تکرار می کنیم چون در بسیاری از اوقات برای ما مفید است . این مسئله در مورد خوردن احساسی نیز وجود دارد. خوردن احساسی رفتاری است که هدفش کاهش حال بد و احساس حال خوب بوده است. این رفتار احتمالا قبلاًدر دوره کودکی یا نوجوانی شروع شده است. ما معتقدیم که غذا خوردن باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم ، روحیه ما را بالا می برد ، به ما آرامش می دهد و یا احساس کسالت را متوقف می کند. این رفتار خوردن احساسی مرتبا تکرار شده و تبدیل به عادت روزمره شده است.
با این حال ، این مزایا کوتاه مدت است و ما معمولاً نسبت به این الگوی غذا خوردن، برنامه غذایی نامنظم، و افزایش وزن ناشی از آن احساس گناه یا شرمندگی می کنیم. تعادل بین مزایا و هزینه های این الگوی غذا خوردن هیجانی در جهت غلط شروع می شود. زمانی ممکن است مزایای زیادی داشته باشد ، اما با گذشت زمان تغییر می کند و به نارضایتی تبدیل می شود و باعث شود ما از کنترل خارج شویم.

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

خوردن احساسی یا هیجانی در چه عواملی ریشه دارد؟

ممکن است در خوردن احساسی افراد سعی کنند خلع عاطفی خود با غذا برآورده کنند . گاهی اوقات به این دلیل است که ارتباط عاطفی با غذا اغلب در اوایل زندگی زمانی شکل می گیرد که ما لزوماً زبانی برای بیان کلامی احساسات نداشته باشیم. ما فقط می آموزیم که غذا باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم! در مغز انسان یک حافظه جسمی و عاطفی وجود دارد که غذا خوردن را به عنوان بهبود دهنده احساس به خاطر سپرده است. این ذخیره سازی می تواند الگویی ریشه دار برای افرادی باشد که در اوایل زندگی خود تجربه های دشواری را تجربه کرده اند.

این الگوی خوردن احساسی در افراد زیر بیشتر دیده می شود:

  • کسانی که در کودکی یا نوجوانی مورد سو استفاده (جسمی ، جنسی یا عاطفی) قرار گرفته اند.
  • کسانی که شاهد خشونت در خانه و خانواده بوده اند و موزد بدرفتاری قرار گرفته اند.
  • افرادی که دچار تروما و حوادث غیر مترقبه مثل سیل، زلزله، تصادف شدید شده اند
  • افرادی که در کوکی والدین یا نزدیکان خود را از دست داده اند

خوردن هیجانی چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

یک الگوی غذایی عاطفی و احساسی اغلب فقط مثل یک پماد مسکن موضعی کوتاه اثر عمل می کند . زیرا در واقع به وضعیت یا مشکلی که منجر به احساسات بد شده و ی به طور موثر با احساسات برخورد نمی کند. این الگوی غذا خوردن به این معنی است که در نهایت با مشکلات مضاعفی روبرو خواهیم شد . این مشکلات عبارتند از:

  1. مشکلی که در ابتدا باعث تغذیه احساسی شده است.
  2. مشکل احساس شرم در مورد این الگوی غذا خوردن
  3. افزایش وزن

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

منابع:

  1. Emotional Eating: What You Should Know.
  2. Emotional Eating.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا