نحوه مصرف و عوارض جانبی ریتالین

متیل فنیدات یا ریتالین برای درمان اختلال کم توجهی بیش فعالی – ADHD استفاده می شود.  این دارو با تغییر مقدار برخی از مواد طبیعی در مغز عمل می کند و  می تواند به افزایش توانایی شما برای توجه، تمرکز روی یک فعالیت و کنترل مشکلات رفتاری کمک کند. همچنین ممکن است به شما در سازماندهی وظایف و بهبود مهارت های گوش دادن کمک کند. این دارو همچنین برای درمان یک اختلال خواب خاص (نارکولپسی) استفاده می شود.

متیل فنیدیت با نامهای تجاری ریتالین RITALIN، روبیفن RUBIFEN، استیمیدیت STIMDATE،ریتافن RITAFEN و متوراید MATORIDE در داروخانه ها عرضه می شود.

نحوه استفاده خوراکی ریتالین

قبل از شروع مصرف ریتالین راهنمای دارو را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. ریتالین را طبق دستور پزشک، معمولاً ۲ یا ۳ بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید. این دارو بهتر است ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از غذا مصرف شود. با این حال، اگر ناراحتی معده دارید، ممکن است این دارو را همراه یا بعد از غذا یا میان وعده مصرف کنید. مصرف این دارو در اواخر روز ممکن است باعث ایجاد مشکل در خواب (بی خوابی) شود.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان های معینی مصرف کنید.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان توسط پزشک مشخص می شود. پزشک ممکن است به شما دستور دهد که به تدریج دوز خود را افزایش یا کاهش دهید. همچنین اگر برای مدت طولانی از ریتالین استفاده کرده اید، بدون مشورت با پزشک، به طور ناگهانی مصرف این دارو را قطع نکنید.

اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک (مانند افسردگی، افکار خودکشی، یا سایر تغییرات روانی/خلقتی) داشته باشید. برای کمک به جلوگیری از این مشکلات پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد.

در صورت استفاده طولانی مدت، ممکن است این دارو به خوبی کار نکند. اگر احساس کردید که دارو بی تاثیر شده است با پزشک خود صحبت کنید.

اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)، خطر اعتیاد ممکن است بیشتر باشد. ریتالین را دقیقاً همانطور که برای کاهش خطر اعتیاد تجویز شده است مصرف کنید. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

ریتالین فقط با تجویز روانپزشک در دسترس است.

برای ارزیابی و در صورت نیاز دریافت نسخه الکترونیک داروی ویاس

ویزیت روانپزشکی تجویز دارو از اینجا رزرو نمایید.

عوارض جانبی ریتالین

ممکن است دچار بعضی علائم شایع  از جمله عصبی شدن، مشکلات خواب، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ یا سردرد شوید. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

ریتالین  ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید و در صورت بالا بودن نتایج به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله عوارض جدی ریتالین موارد زیر هستند:

1. علائم مشکلات جریان خون در انگشتان دست یا پا (مانند سردی، بی حسی، درد یا تغییر رنگ پوست)
  2. زخم های غیرعادی در انگشتان دست یا پا
  3. سریع/ تپش / ضربان قلب نامنظم
  4. تغییرات ذهنی / خلقی / رفتاری (مانند بی قراری، پرخاشگری، نوسانات خلقی، افکار غیر طبیعی، افکار خودکشی)
  5. حرکات کنترل نشده عضلات (مانند تکان، لرزش)
  6. اختلال در ادراک شنوایی و شنیدن صداها
  7.   تغییرات بینایی (مانند تاری دید)

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: غش، تشنج، علائم حمله قلبی (مانند درد قفسه سینه/فک/بازوی چپ، تنگی نفس، تعریق غیرمعمول)، علائم سکته مغزی مانند ضعف در یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن، تغییرات ناگهانی بینایی، گیجی فوراً به پزشک مراجعه کنید.

به ندرت، مردان (از جمله پسران جوان و نوجوانان) ممکن است هنگام استفاده از این دارو نعوظ دردناک یا طولانی مدت ۴ ساعت یا بیشتر داشته باشند. مراقبان / والدین نیز باید مراقب این عارضه جانبی جدی در پسران باشند. اگر نعوظ دردناک یا طولانی مدت رخ داد، مصرف این دارو را متوقف کنید و فوراً از پزشک کمک بگیرید، در غیر این صورت ممکن است مشکلات دائمی رخ دهد. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک کمک کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.