جراحی معده چه عوارضی دارد؟

بار روانی جراحی معده سنگین تر از ناراحتی، خطرات بدنی و هزینه خود عمل است. افرادی که به جراحی معده فکر می کنند و تحت عمل جراحی قرار می گیرند، با مسائلی کنار می آیند که بر سلامت روان و روابط آنها تأثیر می گذارد.

بر اساس تجزیه و تحلیل ۶۸ مطالعه، تقریبا ۲۵ درصد از داوطلبان جراحی معده یک اختلال خلقی – معمولا افسردگی – و ۱۷ درصد از اختلال پرخوری رنج می برند. این اعداد را با میانگین ۶.۷ درصد افراد مبتلا به افسردگی و ۲.۸ درصد مبتلا به اختلال پرخوری مقایسه کنید.

سابقه شرمساری، اعتماد به نفس پایین و مشکلات در ارتباط برقرار کردن احتمال مبتلا شدن به افسردگی را در داوطلبان جراحی معده بالا برده است. همچنین برخی از متقاضیان جراحی معده به دلیل اینکه رژیم های گوناگونی و ورزش های مختلفی را برای کاهش وزن امتحان کرده اند و موفق به کاهش وزن نشده اند دچار یاس و ناامیدی شده اند.

استرس و اضطراب قبل از جراحی معده

متقاضیان جراحی همچنین تمایل دارند با اضطراب و استرس منتهی به جراحی مقابله کنند. اغلب بیماران می ترسند که بعد از جراحی به هوش نیایند و از این فکر که قسمتی از بدن خود را از دست بدهند یا نتوانند غذاهایی را که از کودکی از آن لذت می برده اند را دوباره بخورند، آشفته می شوند.

افسردگی بعد از جراحی معده

اکثر افرادی که جراحی معده  را انجام می دهند، معمولا سلامت جسمی و روانیشان به طور کلی چندین ماه پس از عمل بهبود می یابد. با این حال تغییر سبک زندگی بعد از جراحی بسیار دشوار است.

بسیاری از بیماران پس از جراحی معده افسردگی را تجربه نمی کنند، اما همه افراد خوش شانس نیستند. طبق مطالعه ای که دانشگاه ییل انجام داد، حدود ۱۳ درصد از بیماران جراحی معده  افسردگی را تجربه می کنند. این امکان وجود دارد که تغییر در طرز فکر و سبک زندگی موجب بالا رفتن خطر افسردگی شده است.

به گفته ی یکی از بیماران حدود یک سال پس از عمل جراحی، وضعیت خوبی داشت. سپس ناگهان افسرده شد. تلاش برای انطباق با زندگی جدیدش در نهایت سلامت روانی او را تحت تاثیر قرار داد. او می‌گوید: «من نمی‌توانستم احساساتم را نادیده بگیرم، بنابراین باید مهارت‌های مقابله‌ای جدید را در هنگام استرس یا اضطراب پیدا می‌کردم. همچنین برای او دشوار بود که دائماً احساس خوشبختی کند. وقتی یک هفته وزن کم کرد، احساس خوشبختی می کرد اما بعد از اینکه بیشتر وزن کم نکرد ناراحت و ناامید شد.

او می گفت: احساس می‌کردم که احساساتم با یکدیگر رقابت می‌کنند. حالا که وزن کم کرده بود، مردم بیشتر جذب او شده بودند و بیشتر به او توجه می کردند. اتفاق عجیبی بود و اینکه چگونه با شرایط جدید باید مواجه شود او را سردرگم کرده بود. عزت نفس او به شدت در نوسان بود. او می گفت: از نظر ذهنی از فردی که در میان جمعیت احساس می‌کرد نامرئی بود و کسی به او توجه نمیکرد، به فردی تبدیل شدم که مردم مشتاق صحبت با من بودند.

سلامت روان و جراحی چاقی

روابط عاطفی

طلاق یکی دیگر از مسائلی است که افراد اغلب قبل و بعد از جراحی کاهش وزن با آن مواجه هستند. گاهی اوقات زوج ها در مورد اینکه آیا جراحی ایده خوبی است یا خیر اختلاف نظر دارند. تغییر در سبک زندگی و طرز فکر می تواند بر روابط نیز فشار وارد کند.

اعتیاد بعد از جراحی معده

همچنین به اعتیاد انتقالی پس از جراحی معده  باید اشاره کرد: خطر این که بیماران مصرف مواد مخدر و الکل را جایگزین غذا کنند یا در موارد نادرتر، بیماران به ورزش معتاد می شوند، زیرا به شدت تمایل دارند که از بدن جدید خود مراقبت کنند.

حتی بیمارانی که موفق به کاهش وزن و ایجاد یک سبک زندگی سالم می شوند، اغلب با شرم و عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کنند. آنها احساس ناکافی بودن می کنند زیرا برای کاهش وزن خود نیاز به جراحی داشتند و از اینکه نتواسته اند با ورزش و رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهند خود را سرزنش می کنند.

برای اطلاغات بیشتر در خصوص تاثیر جراحی معده بر سلامت روان می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا