عوارض اسلیو معده چیست؟

کاندیداهای جراحی اسلیو معده باید کاملا با عوارض اسلیو معده آشنا باشند. شناخت عوارض اسلیو معده به بیماران کمک خواهد کرد انتخاب آگاهانه تری داشته باشند.

عوارض اسلیو معده زمانی که رخ می دهند، جدی تر از راهبردهای مرتبط با سایر استراتژی های کاهش وزن مانند باندینگ معده هستند. به عنوان مثال، اگر یک نشت ایجاد شود، حل مشکل ماه ها طول می کشد. معایب دیگر این است که اسلیو گاسترکتومی یک روش نسبتاً جدید است و اطلاعات درازمدت کمی در مورد موفقیت کاهش وزن از طریق این روش در طول زمان وجود دارد.

عمل اسلیو معده چیست؟

اسلیو گاسترکتومی یک روش جراحی است که برای برداشتن حدود ۹۰ درصد معده استفاده می شود، به طوری که ظرفیت معده به حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر کاهش می یابد. این امر میزان غذایی را که یک فرد می تواند در یک جلسه بخورد کاهش می دهد، در نتیجه اطمینان حاصل می شود که پس از مصرف تنها بخش کوچکی از غذا احساس سیری می کند. علاوه بر این، سلول‌های معده هورمون تحریک‌کننده اشتها گرلین را تولید می‌کنند و برداشتن بخش بزرگی از معده باعث تولید کمتر این هورمون می‌شود.

عوارض اسلیو معده از نظر پزشکی

همانند هر عمل جراحی، اسلیو گاسترکتومی با تعدادی خطر همراه است .

خون ریزی
یکی از عوارض اسلیو معده ممکن است خونریزی باشد . خونریزی بعد از عمل تقریباً در ۰.۵٪ موارد اتفاق می افتد، ممکن است نیاز به تزریق خون باشد.

عفونت
یکی دیگر از عوارض اسلیو معده این است که ممکن است عفونت رخ دهد که در این صورت نیاز به آنتی بیوتیک و گاهی اوقات جراحی مکرر است. عفونت زخم در افرادی که شاخص توده بدنی بالاتری دارند شایع تر است.

نشتی در خط اصلی

نشتی در خط برش یکی از عوارض جراحی اسلیو معده است.
نشتی در خط برش یکی از عوارض جراحی اسلیو معده است.

نشتی یکی از عوارض اسلیو معده است که در حدود ۱٪ موارد اتفاق می افتد و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. نشت می تواند به جراحی مکرر نیاز داشته باشد و نشت مداوم می تواند منجر به تشکیل فیستول یا عفونت عود کننده در شکم شود. نشت می تواند باعث شود که بیمار هفته ها یا حتی ماه ها پس از جراحی در بیمارستان بماند.

ناتوانی در تحمل مصرف غذا
این بسیار نادر است، اما از آنجایی که گاسترکتومی اسلیو بر عملکرد گوارشی تأثیر می گذارد، برخی افراد متوجه می شوند که قادر به تحمل دریافت غذای کافی نیستند. این می تواند به این معنی باشد که آنها به مواد مغذی نیاز دارند که به صورت داخل وریدی به صورت طولانی مدت تجویز شوند.

آسیب اندام
یکی دیگر از عوارض اسلیو معده آسیب تصادفی به اندام های نزدیک به محل عمل است. این عارضه همیشه یک خطر در جراحی لاپاراسکوپی است و در صورت وقوع، ممکن است نیاز به جراحی بیشتری برای اصلاح هر گونه آسیب به اندام ها باشد.

ترومبوز سیاهرگی عمقی
لخته شدن خون در سیاهرگ ها یا ریه ها نیز یکی دیگر از عوارض اسلیو معده است که میتواند بصورت بالقوه وجود داشته باشد.

عوارض اسلیو معده در طولانی مدت

هر عمل جراحی داخل شکمی که دستگاه گوارش را درگیر می کند ممکن است با تشکیل بافت اسکار در روده یا ایجاد فتق در نتیجه ایجاد چسبندگی پیچیده شود، که هر دو می تواند به معنای نیاز به جراحی بیشتر باشد.

همچنین خطر ابتلا به بیماری ریفلاکس معده بعد از عمل وجود دارد که ممکن است به این معنی باشد که بیماران نیاز به مصرف آنتی اسیدها دارند. اسلیو گاسترکتومی زمانی انجام نمی شود که بیماران با علائم جدی این بیماری مواجه شوند.

گاهی اوقات بیماران پس از جراحی در جذب مواد مغذی دچار مشکل می شوند و در چنین مواردی نیاز به مکمل ها و نظارت بر آزمایش خون می باشد.

عوارض اسلیو معده بر سلامت روان

۱-غصه خوردن بخاطر غذا نخورن
ما به دلایل زیادی غذا می خوریم: گرسنگی فیزیکی، برای تسکین احساسات منفی، جشن گرفتن، ارتباط اجتماعی و صرفاً به این دلیل که غذا طعم خوبی دارد. قرار گرفتن در یک رژیم غذایی مایع بعد از عمل اغلب منجر به این می شود که اگرچه ممکن است گرسنگی فیزیکی کمتری وجود داشته باشد، اما هوس های ذهنی ادامه دارد.

سوگواری برای غذا یکی از عوارض اسلیو معده بر سلامت روان است . بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند، گاهی اوقات با رها کردن نقش غذا در زندگی خود، روند سوگواری را توصیف می کنند. در یک مطالعه اخیر در مورد عوارض روانی بین یک تا سه ماه پس از جراحی، تقریباً پنج درصد از بیماران این فرآیند سوگواری را تأیید کردند.

کسانی که قبل از جراحی احساس می‌کردند کنترل غذا خوردن خود را از دست داده‌اند، ممکن است از تداوم از دست دادن کنترل پس از جراحی ناامید شوند، اما ممکن است به شکل متفاوتی تظاهر کنند. (به عنوان مثال، ریزه خواری). حتی بیمارانی که قبل از جراحی درگیر پرخوری یا غذاخوردن احساسی نبودند، ممکن است احساس کنند که توانایی خوردن به هر روشی را که انتخاب می‌کنند، از دست داده‌اند، به‌ویژه در رویدادهای اجتماعی که در آن غذا اغلب تمرکز اصلی است. مانند سوگواری برای از دست دادن یک عزیز، سوگواری از دست دادن غذا ممکن است شامل گذر از مراحل انکار، عصبانیت، افسردگی، چانه زنی و پذیرش باشد.

۲-پشیمانی بعد از جراحی اسلیو معده
برای جراحی های اورژانسی، بیماران ممکن است از پتانسیل عوارض آگاه باشند و در واقع برخی از این عوارض را تجربه کنند، اما از آنجایی که احساس می کردند چاره ای ندارند، احتمالاً بعید است که خود را برای انجام جراحی سرزنش کنند. در مقابل، علی‌رغم انگیزه‌های قوی برای دنبال کردن جراحی چاقی، هنوز هم یک «روش انتخابی» در نظر گرفته می‌شود و بیماران باید خطرات و مزایای آن را در شرایط خاص خود با دقت بسنجید. بنابراین، در میان عوارض روانی و/یا پزشکی در اوایل دوره پس از جراحی، بیماران ممکن است از خود بپرسند: “چرا این کار را با خودم کردم؟” یا “چرا نمی توانم بدون جراحی وزن کم کنم؟”

یک مطالعه نشان داد که ۶.۴ درصد از بیماران در یک ماه و ۴.۳ درصد در سه ماه پس از عمل پشیمان هستند، و مطالعه دیگری نشان داد که هیچ یک از بیماران مصاحبه شده بین ۵ تا ۲۴ ماه پس از عمل، علیرغم نتایج متفاوت از عمل جراحی پشیمان نشدند. به هر حال ممکن است یکی از عوارض اسلیو معده پشیمانی بعد از جراحی باشد.

۳-تغییرات در روابط
از دیگر عوارض اسلیو معده میتواند جدایی و طلاق بعد از آن باشد. حتی در اوایل بعد از جراحی، بسیاری از بیماران متوجه ترکیبی از تغییرات منفی و مثبت در رابطه می شوند. بیماران اغلب نیاز به طرح سوالات زیادی در مورد کاهش وزن، غذا خوردن و جراحی دارند که ممکن است احساس آسیب پذیری را افزایش دهند. دوستان و خانواده، که برخی از آنها ممکن است نگرانی های مربوط به وزن خود را داشته باشند، ممکن است احساس طرد شدن، عقب ماندن، یا حسادت کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که طلاق و جدایی در بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند بیشتر از جمعیت عادی است. با این حال، قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده طلاق پس از جراحی، روابط ضعیف یا پرتنش قبل از عمل جراحی است. در ابتدا احتمال بیشتری برای وارد شدن به روابط عاشقانه جدید و ازدواج پس از عمل جراحی وجود دارد. تغییرات مثبت بالقوه ای در روابط پس از جراحی نیز گزارش شده است. این تغییرات عبارتند از:

شبکه پشتیبانی گسترده تر، از جمله سایر بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند
افزایش اعتماد به نفس و بهبود تصویر بدن که منجر به صمیمیت بهتر می شود.

۴-ترس از افزایش وزن

ترس از افرایش مجدد وزن یکی از عوارض اسلیو معده است که ممکن است ماندگار باشد. زمانی که بیماران تصمیم به  جراحی چاقی می‌گیرند، به طور متوسط ۱۵ رژیم غذایی را امتحان کرده‌اند که تنها موفقیت کوتاه‌مدت و در نهایت افزایش وزن ادامه داشته است.  این فشار می‌تواند با قضاوت واقعی یا درک شده از سوی دیگران که جراحی را «راه آسان» می‌دانند، تشدید شود.

پس از کاهش وزن سریع‌تر و قابل توجه‌تر، بیماران ممکن است در مورد میزان کاهش وزن، نحوه از دست دادن آن، آنچه می‌خورند و اینکه آیا می‌خواهند وزن از دست داده‌شده را دوباره به دست آورند، نگران شوند.

علاوه بر این، پلاتوهای کاهش وزن، بخشی طبیعی از یک روند کاهش وزن گام به گام، می تواند یادآور ترن هوایی ناامیدکننده کاهش وزن و بازیابی در رژیم های غذایی باشد و منجر به هشدار یا دلسردی شود. بیماران ممکن است تصور کنند که کار اشتباهی انجام می‌دهند، زیرا در رژیم غذایی قبلی سریع‌تر وزن کم کردند.

برخلاف سایر عوارض اسلیو معده که قبلاً ذکر شد، ترس از به دست آوردن مجدد وزن در طول زمان افزایش می‌یابد (۱۴.۳٪ در یک ماه، ۲۰.۷٪ در سه ماه بعد از عمل). علائم ممکن است احساس فلج کنند یا منجر به افزایش احساس غذا خوردن شوند.

قبل از جراحی، بیماران اغلب به‌طور موجهی نسبت به تغییرات مثبت زیادی که انتظار می‌رود جراحی ایجاد کند، هیجان‌زده و خوش‌بین هستند و برخی ممکن است پتانسیل ایجاد ناراحتی ناشی از عوارض اسلیو معده را کم‌اهمیت جلوه دهند. ارزیابی سلامت رفتاری می‌تواند برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های فردی بیمار در برابر بروز عوارض روان‌شناختی، و همچنین نقاط قوتی باشد که می‌توانند برای کمک به سازگاری عاطفی از آن استفاده کنند.

منبع:

Far from the “Easy Way Out”: Early Psychological Complications of Bariatric Surgery

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا