علائم اختلال پانیک (هراس)

آیا گاهی اوقات احساس اضطراب و ترس شدیدی دارید که تقریباً نمی دانید از کجا ظاهر می شود؟ ممکن است احساس کنید که قلبتان می تپد به سختی نفس می کشید ، عرق می کنید و متوجه می شوید که دستانتان می لرزند. اگر  با اختلال پانیک و حمله پانیک آشنایی نداشته باشید قطعا دچار ترس و اضطراب خواهید شد. برخی از افرادی که برای اولین بار دچار حمله پانیک می شوند، فکر می کنند که دچار حمله قلبی شده اند. به همین دلیل است که بسیاری از آنها در هنگام حمله پانیک به اورژانس مراجعه می کنند. اگر این حملات اغلب و بدون هشدار اتفاق بیفتد و چند دقیقه طول بکشد، ممکن است به اختلال پانیک یا هراس مبتلا شده اید.

اختلال پانیک چیست؟

اختلال پانیک زمانی رخ می دهد که شما با موجی از ترس شدید مواجه می شوید که به طور ناگهانی، مکرر و بدون هشدار به شما حمله می کند. این احساسات شدید اضطراب و استرس اغلب به عنوان حملات پانیک شناخته می شوند.

علائم اختلال پانیک بیشتر حول محور حملات پانیک است. علائم حمله پانیک اغلب شامل تپش قلب، تعریق و سرگیجه است. ممکن است دست‌هایتان گزگز یا بی‌حس شود، که باعث می‌شود واقعاً باور کنید که دچار حمله قلبی یا سکته شده‌اید.

حمله پانیک خطرناک نیست، اما می تواند ترسناک باشد و باعث شود که احساس کنید از کنترل خارج شده اید. تعداد دفعات و شدت علائم شما منحصر به شما خواهد بود. همه علائم مشابه یا تعداد حملات یکسانی ندارند. بیایید نگاهی دقیق تر به این علائم بیندازیم.

علائم اختلال پانیک

در حالی که بیشتر حملات پانیک به طور متوسط فقط چند دقیقه طول می کشد، زمانی که شما دچار حمله می شوید ممکن است بسیار طولانی تر شود. گاهی اوقات این حملات می تواند تا ۱۰ دقیقه ادامه داشته باشد. در موارد نادر، ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد. اگر اختلال پانیک دارید، به احتمال زیاد فقط زمانی که دچار حمله پانیک هستید، علائم را خواهید داشت. علائم شما می تواند هم جسمی و هم روانی (یا احساسی) باشد.

علائم فیزیکی

علائم فیزیکی رایج حمله پانیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

• تپش قلب (یا تپش قلب)
  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • لرزیدن یا لرزش
  • تعریق
  • لرز یا گرگرفتگی
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • غش
  • حالت تهوع یا ناراحتی شکمی
  • احساس خفگی
  • احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • علائم روانی

علائم روانی (یا احساسی)

• احساس غیر واقعی بودن (غیرواقعی شدن) یا جدا شدن از خود (مسخ شدن)
  • ترس از مردن یا اینکه اتفاق بدی قرار است بیفتد
  • احساس خفگی
  • ترس از دست دادن کنترل یا “دیوانه شدن”

حملات پانیک می تواند ترسناک باشد. اگر اغلب آنها را دارید، ممکن است بین حملات دچار اضطراب شوید و نگران باشید و متعجب شوید که کی و کجا حمله بعدی رخ خواهد داد. پیش بینی حمله پانیک بعدی می تواند به اندازه خود حمله پانیک نگران کننده باشد. گاهی اوقات می تواند شما را از شرکت در فعالیت هایی که ممکن است باعث حمله شود باز دارد.

برای برخی افراد، اختلال هراس می تواند زندگی آنها را محدود کند. آنها ممکن است شروع به اجتناب از فعالیت های عادی و روزمره مانند خرید مواد غذایی، رانندگی کنند و یا حتی در برخی موارد از خانه خارج نشوند. آنها در نهایت شروع به اجتناب از هر موقعیتی می کنند که می ترسند در صورت بروز حمله پانیک احساس درماندگی کنند.

علائم اختلال پانیک (هراس)

چگونه بفهمم که این اختلال پانیک است؟

شما یک حمله پانیک داشته اید. آیا این بدان معنی است که شما اختلال پانیک دارید؟ لزوما نه! اگرچه حملات پانیک یکی از مشخصه‌های مشخص اختلال پانیک است، اما همه کسانی که حملات پانیک را تجربه می‌کنند دچار اختلال پانیک نمی‌شوند.

بر اساس دستورالعمل‌های راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، روانپزشک یا رونشناس ممکن است از شما سوالاتی بپرسد، مانند اینکه چند بار این حملات را داشته اید تا مشخص کند که آیا واقعاً به اختلال هراس مبتلا هستید یا خیر.

یک نظرسنجی بزرگ در سال ۲۰۱۶ نشان داد که حدود ۱۳.۲٪ از مردم در سراسر جهان در مقطعی از زندگی خود حمله پانیک را تجربه کرده اند. از این افراد، تنها حدود ۲ تا ۳ درصد به اختلال پانیک مبتلا می شوند. بسیاری از افراد یک حمله پانیک را تجربه می کنند و هرگز حمله دیگری را تجربه نمی کنند.