طلاق بعد از جراحی چاقی: علل ، پیشگیری و راهکارها

تحقیقات جدید میزان طلاق پس از عمل جراحی را ۷۵ تا ۸۵ درصد در عواقب جراحی (معمولاً در دو سال اول) توصیف می کند. اگر بیمار جراحی شده قبل از رابطه چاق بوده است، خطر طلاق ممکن است حتی بیشتر شود.

تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی و طلاق باریاتریک

تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی یک واقعیت است و طلاق جراحی چاقی اغلب نتیجه آن است. پس از جراحی چاقی، سطح هورمون ها به طور چشمگیری تغییر می کند و رژیم غذایی پس از جراحی باعث تغییر سطح سروتونین و فعالیت انتقال دهنده های عصبی در مغز می شود. تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی می تواند در ازدواج تغییرات زیادی ایجاد کند.

تحقیقات به ما می گوید که به نظر می رسد نرخ طلاق برای ازدواج هایی که یکی از شرکا تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته است، در سال اول بهبودی پس از عمل جراحی افزایش یافته است.

این یک واقعیت است که ۸۰ درصد از بیماران جراحی چاقی زنان هستند و همچنین این واقعیت است که زنان بیشتر اقدامات طلاق را آغاز می کنند.

طلاق 1

علیرغم این واقعیت که مردانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند، اغلب کاهش وزن کمتری دارند و عوارض پزشکی بیشتری را تجربه می‌کنند، مردان به طور قابل‌توجهی سطح رضایت بالاتری را گزارش می‌کنند و از نظر روان‌شناختی بعد از عمل جراحی احساس بهتری نسبت به زنان دارند. اما آنها همچنین می توانند تغییرات شخصیتی عمیق و گیج کننده ای را تجربه کنند.

تحقیقات به وضوح نشان می دهد که فشار درون روانی بیشتری بر روی زنان تحت عمل جراحی چاقی وجود دارد. برای زنان، جراحی چاقی تصمیمی مملو از انتظارات شخصی و فرهنگی است.

چرا آمار طلاق باریاتریک بعد از جراحی چاقی افزایش دارد؟

جراحی چاقی به طور همزمان بر ازدواج های مشکل دار تأثیر می گذارد. زنانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، نسبت به محدودیت‌های زندگی قبلی خود کم طاقت و ناراضی می‌شوند، در حالی که شوهرانشان شاهد تغییر شکل همسرانشان هستند، اغلب از سوی همسر «جدید» خود احساس خطر می‌کنند.

جراحی چاقی یک مسیر سریع برای تحول شخصی است. ماهیت ناگهانی این درمان جراحی برای چاقی می‌تواند به یک عامل استرس‌زای عمیق در زندگی صمیمی بیمار تبدیل شود.

پس از جراحی، مغز و همچنین بدن در حال تطبیق با وضعیت طبیعی جدید هستند. تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی می‌تواند همسران این بیماران را گیج و سردرگم کند و نتوانند شروع ناگهانی نارضایتی را در شریک لاغرتر خود درک کنند.

تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی در سطوح عصبی، شیمیایی، بین فردی و درون روانی عمل می کند. ازدواج‌هایی که زنده می‌مانند حس قوی «ما بودن» دارند، و این زوج‌های انعطاف‌پذیرتر معمولاً هم قبل و هم بعد از جراحی چاقی از مشاوره استفاده می‌کنند.

تأثیرات عاطفی و اجتماعی جراحی چاقی

این زوج ها همچنین به اطلاعاتی که در مورد تأثیر عاطفی و اجتماعی جراحی به آنها داده می شود توجه بیشتری می کنند. آنها می دانند که تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی بخشی اجتناب ناپذیر از روند تحول ناگهانی است.

هر چه ازدواج قبل از جراحی قوی تر باشد، زوجین در دوران نقاهت تاب آوری بیشتری خواهند داشت. اما حتی ازدواج‌های ظاهراً قوی نیز می‌تواند به طلاق باریاتریک منجر شود. امکانات جدید گاهی باعث نارضایتی می شود.

اما چرا جراحی باریاتریک چنین تهدیدی است؟

پس از جراحی چاقی، نگاه فرد از خودش ممکن است تغییر کند . بهبودهای مورد انتظار در سلامت و رفاه وجود دارد، اما مهمتر از آن، در برخی علائم افسردگی محو می شوند.

اطلاعات کافی در مورد تغییرات هورمونی پس از جراحی چاقی وجود ندارد، اما بسیاری از بیماران گزارش می دهند که امواج قدرتمندی از احساسات شدید را احساس می کنند.

ممکن است تعجب کنید که چرا بهبود عزت نفس، تصویر بدنی و سلامت روانی ازدواج را تهدید می کند. اما واقعیت این است که دگرگونی شخصی در چنین سطح عمیقی باعث ارتقای ارزیابی مجدد زندگی فرد و همه افراد در آن می شود.

در مورد چه نوع تغییر شخصیتی پس از جراحی چاقی صحبت می کنیم؟

حدود یک سال پس از جراحی، تحقیقات به ما می گوید که برخی از همسران ممکن است کمتر سازگار و فداکار شوند. آن‌ها ممکن است به روش‌هایی نسبتاً مستقیم از خودشان دفاع کنند که اصلاً با خود قبلی‌شان همخوانی ندارد. این الگوی جدید قاطعیت گاهی می‌تواند ناگهانی، بی‌پرده و تا حدودی متضاد به نظر برسد. تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی نیز می تواند مثبت باشد.

طلاق 2

نقش برخی از مشکلات مزمن سلامتی باقی مانده در طلاق باریاتریک

مشکلات مزمن سلامتی که بخشی از تجربیات زندگی قبلی بوده اند، همچنان باقی می مانند. گاهی دیابت، آپنه خواب، فشار خون بالا، افسردگی و علائم ترومای رشدی به طور جادویی از بدن لاغرتر بیمار ناپدید نمی شوند.

پیگیری پزشکی برای بیماری های همراه قبل از جراحی ضروری است. کاهش وزن اضافی در طول اولین سال بهبودی سریع نیست، در حالی که عادات جدید و تغییرات سبک زندگی در حال ایجاد است.

با این حال، بیماران در سال اول بهبودی اغلب به این مشکلات متمایل می شوند و بر بهبود سبک زندگی خود تمرکز می کنند. آنها همچنین از احساس گسترش یافته ای از خود که در یک بدن لاغرتر زندگی می کنند لذت می برند. این تغییر ناگهانی در تمرکز گاهی اوقات توسط شرکای آنها قدردانی نمی شود.

چه زمانی تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی منجر به طلاق باریاتریک می شود؟

برخی از تغییرات شخصیتی پس از جراحی چاقی بدون هیچ استدلالی مثبت است. تحقیقات به ما می گوید که بسیاری از بیماران مزایای زیر را گزارش می کنند:

بهبود تصویر از خود
کاهش افسردگی
بهبود تصویر بدن و عزت نفس
تغییرات بیشتر در شیوه زندگی سالم
افزایش نشاط و شادابی

دلایل اصلی طلاق باریاتریک پس از جراحی چاقی:

ازدواج قبل از جراحی ناخوشایند بود. شاید سوء استفاده عاطفی، درگیری آشکار، یا یک صلح ناآرام وجود داشته باشد که با کاهش انتظارات مشخص می شود. این انتظارات اغلب در تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی به زندگی بازمی گردند.
ازدواج‌های دیگر ممکن است آشکارا متضاد نبوده باشند، اما بیشتر در یک سبک زندگی ناسالم و تا حدودی ناخودآگاه در مورد غذا «قرار یافته» بودند. تضاد زناشویی در این ازدواج ها اغلب به دلیل عدم تطابق ناگهانی بین خواسته ها و نیازهای دو طرف ایجاد می شود.
پس از جراحی چاقی، ممکن است به طور ناگهانی و ناراحت کننده از هماهنگی خارج شوند. روابط با غذا، سطح فعالیت و فعالیت های اوقات فراغت اکنون دیگر مشترک نیست. اگر بیمار بخواهد کاهش وزن خود را حفظ کند، سبک زندگی او باید دستخوش تغییرات اساسی شود و همسران گیج شده ممکن است صبور و همدل نباشند.

تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی و زوج درمانی مبتنی بر دانش

اگر ازدواج شما به دلیل تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی تحت فشار است، زوج درمانی مبتنی بر علم می تواند به شما کمک کند.

بهترین رویکرد این است که زوج درمانی را قبل از جراحی شروع کنید و در همان مرحله قرار بگیرید. این درمان باید شامل عناصر روانی-آموزشی از تغییرات فیزیولوژیکی و روانی قابل پیش بینی باشد که این جراحی آغاز می کند.

تحقیقات به ما می‌گویند که تغییرات شخصیتی پس از جراحی چاقی، اگر زوج‌ها مکالمه‌های زاینده داشته باشند و رشد و تغییر را پیش‌بینی کنند، بهتر مدیریت می‌شوند.

زوج هایی که در تغییر سبک زندگی با یکدیگر همکاری می کنند و حمایت متقابل ارائه می کنند، در طول دوره بهبودی پس از جراحی تجربه بهتری دارند. زوج‌هایی که آماده نمی‌شوند اغلب از تغییرات ناگهانی مبهوت، غرق و چشم‌پوشی می‌شوند.

قبل از جراحی به سبک زندگی خود نگاه دقیقی بیندازید. ارزش های مشترک شما در مورد سطح غذا و فعالیت چیست؟ یکی از تغییرات شخصیتی رایج پس از جراحی چاقی، انفجار ناگهانی انرژی و اشتیاق به زندگی است.

ممکن است ناگهان دیگران در محل کار با بیمار رفتار متفاوتی داشته باشند. و این ممکن است یک چالش عمیق برای ازدواج ایجاد کند.

برای اولین بار سکسی و زیبا؟

تحقیقات همچنین به ما می گوید که مهم ترین دام برای ازدواج پس از جراحی چاقی این است که بیمار ممکن است ناگهان، شاید برای اولین بار، خود را به عنوان یک «دیگری جذاب» ببیند.

طلاق 3

در یک ازدواج ناخوشایند، کنش جنسی می تواند یک عامل استرس زای زناشویی مهم باشد، به ویژه در مواردی که بیمار در سال های نوجوانی چاق بوده است. آنها ممکن است احساس کنند که دارند “زمان از دست رفته” را جبران می کنند.

اگر بیمار در طول مدت ازدواج نیز در دوران نوجوانی اضافه وزن داشته باشد، این رفتار عملی می تواند مشکل ساز باشد. این بیماران، ممکن است برای اولین بار توجه جنسی دیگران را به طور مداوم تجربه کنند. متخصص بیماران شریل آن بورن گزارش می دهد که احتمال فروپاشی این ازدواج ها در عرض دو سال پس از عمل جراحی عدد باورنکردنی ۸۰ تا ۸۵ درصد است.

مشغولیت با هویت

از قضا، شوهران این زنان ممکن است آنها را برای آنچه هستند انتخاب کرده باشند، نه برای جذابیت جنسیشان. و با این حال، قدرت احساس تمایل جنسی مست کننده است و اغلب این زنان را پس از جراحی چاقی به یک بحران هویت ناآرام سوق می دهد.

زنان پس از جراحی چاقی نسبت به مردانی که علیرغم کاهش وزن کمتر و عوارض پزشکی بیشتر تحت همین عمل قرار می‌گیرند، عمیق‌تر با هویت خود مبارزه می‌کنند. این بحران میل و هویت، قابل پیش‌بینی‌ترین و قابل پیشگیری‌ترین مسئله‌ای است که می‌توان در ارزیابی روانشناختی یک زوج قبل از تصمیم‌گیری برای انجام عمل جراحی چاقی بررسی کرد.

رژیم غذایی و تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی

پروتکل های غذایی پس از جراحی می تواند رابطه بیمار با غذا را کاملاً تغییر دهد. اکثر رژیم‌ها نیازمند محدود کردن یا حذف کربوهیدرات مصرفی هستند. عمل جراحی خود منجر به تغییرات فیزیولوژیکی قابل توجهی می شود که سرعت جذب مواد مغذی را تغییر می دهد.

این محدودیت ها معمولاً سطح سروتونین و همچنین فعالیت انتقال دهنده های عصبی را در مغز تغییر می دهند. بسیاری از بیماران تغییرات خلقی را در نتیجه تغییرات در سطح سروتونین خود گزارش می دهند. گاهی اوقات افسردگی و اضطراب به صورت تغییرات مثبت کمتر شخصیتی پس از جراحی چاقی ظاهر می شود. این یک واقعیت عجیب است که پس از جراحی چاقی برخی از بیماران کمتر افسرده می شوند و برخی دیگر افسرده تر می شوند.

اختلال مصرف الکل و جراحی چاقی

مطالعات اخیر نشان داده است که برخی از بیماران ممکن است افزایش مصرف الکل را نشان دهند. اختلال مصرف الکل (AUD) پس از جراحی چاقی، حوزه ای از تحقیقات نوظهور است که تا حدودی بحث برانگیز است.

ما هنوز در مورد تأثیر جراحی چاقی بر متابولیسم الکل اطلاعات کافی نداریم. اما ما می دانیم که برخی از بیماران زمانی که قبلاً مصرف کننده مشروبات الکلی بصورت مشکل ساز نبودند، به مصرف کنندگان مشکل زا تبدیل می شوند.

ما همچنین می دانیم که برخی از مصرف کنندگان مشکل زای الکلی سابق که قبل از جراحی چاقی خود را به خوبی مدیریت کرده بودند، عود پس از جراحی را تجربه می کنند.

طلاق 4

آنچه ما از آخرین تحقیقات می دانیم این است که جراحی چاقی نتایج زیر را دارد:

جذب سریع الکل (سریعتر دچار اختلال می شوید)
حداکثر غلظت الکل بالاتر
زمان طولانی تری برای حذف الکل در مردان و زنان (شما مدت طولانی تری دچار اختلال می شوید).
ممکن است خطر ابتلا به AUD (اختلال مصرف الکل) در شما افزایش یابد.

اختلال سو مصرف الکل فعال یک منع مطلق برای انجام جراحی چاقی است.

جراحی چاقی و استرس زناشویی منجر به طلاق باریاتریک

استرس زناشویی ناشی از تجربه جراحی چاقی یک مسئله نوظهور برای زوج درمانگران است. زوج درمانگران مبتنی بر علم اختصاص داده شده با تحقیقات در این زمینه همراه خواهند بود.

برخی از مشکلاتی که ذکر کردم با هم باعث ایجاد استرس زناشویی در این خانواده ها می شود. به عنوان مثال، یک وابستگی جدید و در حال رشد به الکل می تواند قضاوت را مختل کند و احتمال خیانت یا سایر رفتارهای تکانشی را افزایش دهد. زوج‌درمانگرانی که با این همسران کار می‌کنند باید به علم پشت سر پیچیدگی‌های عاطفی ناشی از تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی بپردازند.

 

تحقیقات جدید در حال ظهور … مشکل ویژه انتقال اعتیاد پس از جراحی

تحقیقات جدید ابراز نگرانی کرده است که انتقال اعتیاد یا اعتیاد متقابل یک خطر شخصی برای برخی از بیماران پس از جراحی چاقی است. تعریف “انتقال اعتیاد” به طور خاص به معامله غذا خوردن اجباری برای یک رفتار اجباری جدید و متفاوت، اغلب اعتیاد به فرآیند دیگری، مانند رابطه جنسی یا عشق اشاره دارد.

همچنین شواهد قوی دال بر یک دلیل بیولوژیکی برای اعتیاد متقابل وجود دارد. تحقیقات جدید اشکال مختلفی از اعتیاد به انتقال را در تقریباً ۳۰ درصد از بیمارانی که جراحی چاقی انجام داده اند نشان می دهد. یک پروژه تحقیقاتی دیگر این نرخ را حتی بیشتر می کند.

این بیماران، پس از جراحی، دیگر نمی توانند به غذا به عنوان منبع آرامش روی بیاورند. یک فشار درون روانی ایجاد می شود و یک اعتیاد جایگزین خود را نشان می دهد. یکی از چالش‌های اعتیادهای فرآیندی مانند غذا و رابطه جنسی این است که می‌توانند اهداف عاطفی زیادی داشته باشند. پاداش و سطوح مختلف حواس پرتی.

۹ عامل خطر شناخته شده برای اعتیاد به فرآیند و جراحی بای پس

در مورد جراحی چاقی برای برخی افراد یک معامله وجود دارد. بسیاری از افرادی که از اختلال پرخوری رنج می برند، انجام جراحی چاقی را به عنوان راهی برای کنترل وزن خود یک بار برای همیشه بررسی می کنند.

انتقال فرآیند اعتیاد از غذا به اعتیاد جنسی خطری است که به تازگی ثبت شده است. ما همچنین در پس از جراحی، اعتیادهای تازه شکل گرفته به مواد مخدر و الکل را دیده ایم. و سایر اشکال سوء مصرف مواد. جمعیت کمی از بیماران در طول پس از جراحی نیز بازگشت اعتیاد به غذا را تجربه می کنند.

طلاق 5

مراقب این ۹ عامل خطر مهم باشید:
اگر قصد انجام جراحی بای پس را دارید، اگر هر یک از این شرایط شما را توصیف می کند، دو باره فکر کنید:

اول و مهمتر از همه، آیا در خانواده شما سابقه غذا خوردن اجباری یا اختلالات خوردن وجود دارد؟ غذا چقدر در زندگی شما محور است؟
آیا سابقه خانوادگی مشخصی از مصرف الکل یا مواد مخدر وجود دارد؟
مصرف منظم الکل قبل از جراحی چاقی. مشکلات موجود الکل می تواند با جراحی چاقی بدتر شود.
آیا مشکلی همزمان با درد مزمن دارید؟ آیا از داروهای ضد درد استفاده می کنید؟ آیا در حال حاضر برای کنترل درد دارو مصرف می کنید؟ چقدر در مصرف آن دارو مسئولیت پذیر بوده اید؟
آیا سابقه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی یا سایر آسیب های رشدی یا استرس پس از سانحه PTSD دارید؟
آیا سابقه افسردگی، اختلالات اضطرابی یا سایر اختلالات خلقی در خانواده شما وجود دارد؟
آیا کمبود حمایت دارید یا احساس تنهایی می کنید؟
آیا از نظر احساسی اجتناب می کنید؟ آیا احساسات قوی چیزی هستند که ترجیح می دهید از آن اجتناب کنید؟
آیا تمایل دارید رفتارهای خود تخریبی مثل خودزنی یا رفتارهای انفجاری از خود نشان دهید؟

اگر به جراحی چاقی فکر می کنید و خطر بیش از متوسط ​​تجربه اعتیاد انتقالی دارید، برای شما مهم است که روند قبل از عمل را متوقف کنید و ابتدا به مسائل اعتیاد خود رسیدگی کنید.

در اینجا چیزی است که ممکن است ندانید. یک محقق نشان داده است که بیش از نیمی از بیماران جراحی چاقی که به دنبال کاهش وزن هستند، دارای اختلال پرخوری هستند. اما توجه به این نکته مهم است که مطالعات در مورد اینکه این مشکل چقدر بزرگ است، بسیار متفاوت است.

اگر در حال حاضر با یک اعتیاد فعال دست و پنجه نرم می کنید … جراحی چاقی احتمالا ایده خوبی نیست.

ابتدا با مسئله اعتیاد خود کنار بیایید و یک سال هوشیاری خود را حفظ کنید. بیایید روشن کنیم که چرا این را می گویم. سال اول ترک اعتیاد، میزان عود بسیار بالایی دارد. اگر انعطاف‌پذیری و سرسختی ذهنی برای هوشیار ماندن برای یک سال کامل دارید، می توانید به جراحی چاقی بعنوان مفهومی که زندگی را تغییر می‌دهد نگاه کنید.

کاهش وزن مشکل را حل نمی کند

متأسفانه، کاهش وزن ناگهانی رفتارهای اعتیادآور را مهار نمی کند. از آنجایی که پرخوری رفتاری آسان برای بازنگری نیست، سایر رفتارهای اجباری خود را برای بررسی نشان می دهند. انتقال اعتیاد یک خطر قابل پیش بینی برای برخی از بیماران است.

طلاق 6

این اعتیادهای انتقالی عبارتند از:

اجبار جنسی و عشق
مشکلات الکل و مواد مخدر
خرید کردن
قمار
اعتیادهای انتقالی برای آرامش معتاد و ایجاد حواس پرتی مورد نیاز که قبلاً با غذا ارضا شده بود ظاهر می شوند.

طلاق باریاتریک در سال اول

به نظر می رسد که نرخ طلاق در میان زوج هایی که شریک جراحی چاقی دارند، به ویژه در سال اول پس از جراحی افزایش می یابد، زیرا بیماران ممکن است شریک فعلی خود را نالایق و ناسازگار با احساس جدید خود از خود ببینند.

مطالعه دیگری اشاره کرد که شرکای بیماران چاقی می توانند احساس کنند که از همسر جدید و لاغرتر خود عقب مانده اند. دگرگونی های فیزیکی شدید اغلب منجر به تغییرات عمیق در نحوه درک خود و دیگران می شود.

گویی این کافی نیست، بسیاری از بیماران چاقی با دوستان جدیدی که تحت همین روش قرار گرفته اند پیوند عاطفی نزدیکی برقرار می کنند. تحقیقات واضح است که بسیاری از طلاق های باریاتریک قبلاً ازدواج های مشکل دار بوده اند.

۵ نکته برای پیشگیری از طلاق بعد از جراحی چاقی
طلاق 7
  1. جراحی کاهش وزن شما را مجبور می کند تا نگاه دقیقی به سبک زندگی و روابط صمیمانه خود بیندازید. تغییر شخصیت پس از جراحی چاقی نشانه ای است که تصویر جدیدی از خود در حال ظهور است.
  2. تصور شما از اینکه چه کسی هستید و چه می خواهید ممکن است دچار تغییر عمیقی شود. برخی از این تغییرات سالم و هیجان انگیز خواهند بود. دیگران ممکن است گیج کننده و چالش برانگیز باشند. آماده سازی کلید است.
  3. اگر یک اعتیاد مخفی جدی به غذا دارید، برای مدت طولانی پنهان نمی ماند. پس از جراحی شما، یک اعتیاد جدید شگفت‌انگیز ممکن است زندگی را ویران کند. با تیم پزشکی خود در مورد مسائل اعتیادآوری که ممکن است قبل از جراحی داشته باشید مستقیم و صریح باشید.
  4. و هنگامی که در حال بررسی جراحی چاقی هستید، یک زوج درمانگر عالی مبتنی بر دانش را پیدا کنید که استرس های فیزیولوژیکی و روانی و تغییرات ناشی از جراحی چاقی را درک کند. به مسائل سمی ماندگار و حل‌نشده‌ای که هنوز در ازدواجتان به آن پرداخته نشده است، خوب نگاه کنید.
  5. در مورد نوع ازدواج خود صحبت کنید و از صحبت در مورد نوع ازدواجی که می خواهید بعد از جراحی داشته باشید نترسید. اگر هر دو با هم کار کنید، می توانید از طلاق چاقی جلوگیری کنید و هر دو پس از جراحی چاقی از زندگی شادتر و سالم تری با هم برخوردار شوند.

زیرا جراحی چاقی یک گزینه است … اما طلاق نیست.

منبع:

Bariatric Times, “Transfer of Addiction and Considerations for Preventive Measures in Bariatric Surgery: Part II”, Retrieved 21 Oct 2019, http://bariatrictimes.com/transfer-of-addiction-and-considerations-for-preventive-measures-in-bariatric-surgery-part-ii/

DeMaria EJ. “Bariatric Surgery for Morbid Obesity,” New England Journal of Medicine (May 24, 2007): Vol. 356, No. 21, pp. 2176–۸۳.

Wadden TA, et al. “Psychosocial and Behavioral Status of Patients Undergoing Bariatric Surgery: What to Expect Before and After Surgery,” Medical Clinics of North America (May 2007): Vol. 91, No. 3, pp. 451–۶۹.

Substance Abuse and Mental Health Services Administration (SAMHSA), “Co-Occurring Disorders”, Retrieved 21 Oct 2019, http://www.dpt.samhsa.gov/comor/co-occuring.aspx

Westerburg DP, Waitz M (November–December 2013). “Binge-eating disorder”. Osteopathic Family Physician 5 (6): 230–۳۳. doi:10.1016/j.osfp.2013.06.003.

Bariatric Times, “Transfer of Addiction and Considerations for Preventive Measures in Bariatric Surgery: Part II”, Retrieved 21 Oct 2019, http://bariatrictimes.com/transfer-of-addiction-and-considerations-for-preventive-measures-in-bariatric-surgery-part-ii/

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا