سوء مصرف داروهای ملین (مسهل) و داروهای ادرار آور در پرخوری عصبی

در مقاله قبلی به تفصیل در مورد استفراغ عمدی بعد از پرخوری صحبت شد. مبتلایان پرخوری عصبی بجز استفراغ عمدی از روشهای جبرانی دیگری مثل مصرف مسهل ها نیز برای پاکسازی غذا استفاده میکنند. در مقاله پیش رو به سوء مصرف داروهای ملین (مسهل) و داروهای ادرار آور در پرخوری عصبی می پردازیم.

سوء مصرف داروهای ملین و ادرار آور

در مبتلایان پرخوری عصبی شیوع استفاده از داروی ملین یا مسهل یا ادرار آور برای کنترل وزن کمتر از استفراغ عمدی است. تقریباً یک سوم از مبتلایان به پرخوری عصبی از داروهای مسهل استفاده می کنند . استفاده از داروهای مدر در این افراد کمتر و چیزی حدود ده درصد است. هر دو روش ممکن است به صورت جداگانه یا در ترکیب با استفراغ عمدی رخ دهد. طبق تعریف ، هر سه شکل رفتار در بین مبتلایان به اختلال پرخوری بینج غیر معمول است . اگرچه در بی اشتهایی عصبی و برخی از اختلالات غیر معمول تغذیه ای این روش های جبرانی رخ می دهد.

افرادی که مشکلات پرخوری دارند از مسهل ها به دو روش سوء استفاده می کنند. در حالت اول بعد از هر بار پرخوری داروی ملین یا مدر استفاده میکنند تا پاکسازی انجام دهند. در حالت دوم داروهای مسهل یا مدر را روزانه و منظم استفاده می کنند.

مسهل ها تأثیر کمی در جذب کالری دارند. بیشتر مواد غذایی در روده باریک جذب می شوند در حالی که مسهل ها در روده بزرگ عمل می کنند. داروهای ادرار آور تاثیری در جذب کالری ندارند، آنها فقط موجب دفع آب می شوند. با این وجود برخی از افراد استفاده از این داروها را دوست دارند . دلیل اصلی این امر کاهش وزن به دلیل دفع آب بدن در اثر ازدیاد ادرار یا اسهال است.

مصرف مسهل به برخی این احساس را می دهد که از شر غذایی که خورده اند خلاص شوند . به این ترتیب ملین ها ، مانند استفراغ عمدی ، می توانند باعث پرخوری بیشتر شوند. بسیاری از افراد همچنین میگویند پس از مصرف ملین احساس خالی بودن شکم خود را درا دارند . برخی نیز ظاهر شکم صافی که اسهال ناشی از ملین به طور موقت ایجاد می کند، را نکته مثبتی ارزیابی می کنند. تعداد کمی از بیماران مبتلا به پرخوری، گرفتگی شکم و اسپاسم و اسهال مربوط به آن را تنبیهی برای پرخوری می دانند.

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

عوارض مخرب سوء مصرف داروهای مسهل بر بدن

سوء مصرف مسهل ها بیشتر در بین بیماران دارای پرخوری عصبی و بی اشتهایی عصبی دیده می شود. این افراد گاهی بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد قرص مسهل در روز استفاده می کنند.

صرف نظر از مقدار مصرف شده ، ملین ها تأثیر کمی در جذب کالری دارند. آنها در قسمت پایین روده عمل می کنند ، در حالی که کالری بالاتر جذب می شود. نقش مسهل ها تولید اسهال آبکی و کاهش موقتی وزن به دلیل از دست دادن آب است. حدود ۶۰٪ از وزن ما توسط آب تشکیل می شود. با این حال ، کاهش وزن کوتاه مدت است زیرا وزن فرد تقریباً بلافاصله با هیدراته شدن بدن خود برمی گردد. با این وجود این افراد کاهش وزن ناشی از مصرف مسهل ها را دوست دارند ، و به اشتباه معتقدند که موجب جذب کالری کمتری می شود.

استفاده نادرست از ملین انواع اختلالات مایعات و الکترولیت ها را با علائمی مشابه استفراغ عمدی تولید می کند. از جمله این مشکلات بی حالی و مشکلات قلبی ناشی از کاهش پتاسیم، منیزیوم و افزایش یا کاهش سدیم در بدن است .

افرادی که هم استفراغ می کنند و هم از داروهای ملین سو ء استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری قرار دارند. بعضی از ملین ها که در دوزهای طولانی در مدت طولانی مصرف می شوند ، منجر به آسیب دائمی روده می شوند. با این حال ، به طور کلی ، تأثیرات بدنی و جسمی مسهل ها برگشت پذیر است.

تغییر شکل ناخن ها ( کلابینگ) یکی از عوارض استفاده طولانی مدت از مسهل است
تغییر شکل ناخن ها ( کلابینگ) یکی از عوارض استفاده طولانی مدت از مسهل است.

در صورت مصرف طولانی با قطع ناگهانی مسهل ها  بدن ممکن است آب را حدود یک هفته در خود حفظ کند. انجام این کار منجر به افزایش موقتی وزن می شود که می تواند آزار دهنده باشد و ممکن است منجر مصرف مجدد ملین شود. این مهم است که افراد متوجه شوند که افزایش وزن به دلیل احتباس آب است ، نه چربی و حداکثر طی یک هفته از بین خواهد رفت.

عوارض مخرب سوء مصرف داروهای ادارار آور بر بدن

برخی از افراد در تلاش برای تغییر شکل و وزن خود از داروهای ادرار آور (دیورتیک ها) ، معمولاً بدون نسخه پزشک ، استفاده می کنند. این یک روش بی نتیجه است زیرا ادرار آورها تاثیری در جذب کالری ندارند. مانند ملین ها ، در این حالت از طریق تولید ادرار اضافی ، باعث از دست دادن مایعات می شوند و بنابراین تأثیر کوتاهی بر وزن بدن دارند.

در صورت مصرف زیاد ، می توانند اختلال در مایعات و الکترولیت ها ایجاد کنند که همانطور که قبلاً ذکر شد ، می تواند خطرناک باشد. این اثرات باز هم ، این قابل برگشت است. همانند ملین ها ، کسانی که بعد از مدتی استفاده از دیورتیک ها ، مصرف آنها را قطع می کنند ، ممکن است احتباس مایعات و افزایش وزن موقت را تجربه کنند.

 

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

منبع:

  1. overcoming Binge Eating SECOND EDITION. The Proven Program to Learn Why You Binge and How You Can Stop

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا