۱۰ عارضه احتمالی سندروم تغذیه مجدد

دریافت مواد مغذی کافی برای حفظ عملکرد صحیح بدن شما بسیار مهم است. اگر غذای کافی نمی خورید یا اگر بدن شما نمی تواند غذا را جذب کند، در معرض خطر سوء تغذیه قرار می گیرید. شما می توانید از سوء تغذیه بهبود پیدا کنید، اما ممکن است نیاز به درمان مشکلی به نام سندروم تغذیه مجدد Refeeding Syndrome داشته باشد.

سندرم تغذیه دوباره یک عارضه تهدید کننده زندگی است که می تواند برای افرادی که به دلیل سوء تغذیه شدید مواد مغذی مصنوعی دریافت می کنند اتفاق بیفتد. سندروم تغذیه دوباره یک عدم تعادل الکترولیت است که می تواند بر سیستم های مختلف بدن تاثیر بگذارد. بدون درمان سریع، سندرم تغذیه مجدد می تواند منجر به مرگ شود.

تغذیه مجدد Refeeding Syndrome چیست؟

وقتی مقدار مناسبی از غذا را در بدن خود دریافت نکنید، دچار سوءتغذیه می شوید. بهبودی از سوء تغذیه شدید به این سادگی نیست که دوباره شروع به غذا خوردن کنید. شما باید در بیمارستان بستری شوید و پزشکان فرمول خاصی از مواد مغذی مصنوعی را برای ساخته شدن مججد بافتهای بدن شما تجویز می کنند. این فرآیند تغذیه مجدد نامیده می شود. شما مواد مغذی مصنوعی را از طریق دهان یا از طریق لوله دریافت خواهید کرد.

در موارد نادر، ممکن است بدن مواد مغذی مصنوعی را همانطور که انتظار می رود پردازش نکند. اگر این اتفاق بیفتد، می توانید به وضعیتی به نام سندرم تغذیه دوباره مبتلا شوید. با سندرم تغذیه مجدد، بدن شما ممکن است دچار عدم تعادل الکترولیت ها شود. بدون مقدار مناسب الکترولیت، اندام های شما ممکن است در عملکرد صحیح دچار مشکل شوند.

چه چیزی باعث سندرم تغذیه مجدد می شود؟

سندرم تغذیه مجدد از عوارض درمان سوء تغذیه است. جایگزینی مواد مغذی از دست رفته ضروری است زیرا سوء تغذیه عواقب جدی برای سلامتی دارد.گرسنگی طولانی مدت موجب از دست دادن چربی بدن و تحلیل عضلانی می شود. همچنین می تواند به پوکی استخوان، کم خونی یا کمبود ویتامین منجر شود. در کودکان، سوءتغذیه می تواند باعث کندی رشد، مشکلات عصبی و تاخیر در بلوغ شود زیرا بدن مواد مغذی کافی دریافت نمی کند.‌

در حالی که تغذیه دوباره می تواند یک درمان نجات دهنده باشد، خطر ابتلا به سندرم تغذیه مجدد نیز در اثر آن وجود دارد. برخی از افراد با پردازش مواد مغذی افزایش یافته دچار تغییرات متابولیک می شوند. این تغییرات می تواند تعادل الکترولیت ها و مایعات را در بدن آنها از بین ببرد.

الکترولیت ها مواد مغذی حیاتی هستند که تمام فعالیت های سلولی را تامین می کنند. پتاسیم، سدیم و منیزیم نمونه هایی از الکترولیت ها هستند. شما معمولاً می توانید الکترولیت ها را در رژیم غذایی خود دریافت کنید، و آنها بخشی از فرمول های تغذیه مجدد هستند.‌

تغذیه مجدد 1
بهم خوردن تعادل الکترولیتهای بدن مانند سدیم، پتاسیم، منیزیوم و فسفر علل بروز سندروم تغذیه مجدد Refeeding Syndrome است

در طول تغذیه مجدد، متابولیسم شما می تواند شروع به تولید بیش از حد انسولین کند که بدن شما را به سنتز پروتئین و تولید چربی تحریک می کند. این فرآیند می تواند الکترولیت ها را در بدن دچار نوسان کند و متعاقب آن الکترولیت های کافی به اندام های بدن نرسد و این منجر به مشکلات در اندامهای مختلف می شود. این پدیده سندروم تغذیه مجدد نام دارد.

 

عوارض ناشی از سندرم تغذیه مجدد

اگر به سندرم تغذیه مجدد Refeeding Syndrome مبتلا شوید، می تواند بر سیستم های مختلف بدن شما تأثیر بگذارد. اثرات می تواند تهدید کننده زندگی باشد. عوارض ناشی از سندرم تغذیه مجدد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. فشار خون تغییر می کند
  2. انسداد روده
  3. ایست قلبی
  4. گیجی
  5. اسهال
  6. احتباس مایع
  7. ریتم قلب تغییر می کند
  8. فلج
  9. تشنج
  10. مشکلات تنفسی

چه کسانی در معرض خطر سندرم تغذیه مجدد هستند؟

سندرم تغذیه مجدد از عوارض تغذیه دوباره است. شما تنها در صورت ابتلا به سوء تغذیه شدید در معرض خطر هستید. اکثر بیماران تغذیه دوباره در حال حاضر باید در بیمارستان درمان شوند.

اگر مشکل اساسی داشته باشید که بر تعداد مواد مغذی جذب شده توسط بدن تأثیر می گذارد، خطر سوء تغذیه بیشتر است. اگر مواد مغذی مناسبی دریافت نکنید، علائم گرسنگی در شما ظاهر می شود. ممکن است کاهش وزن شدید، خستگی، مشکلات روانی یا علائم دیگر را تجربه کنید.

در صورت شرایط زیر ممکن است سوء تغذیه داشته باشید و در معرض خطر سندروم تغذیه مجدد Refeeding Syndrome باشید:

  1. بی اشتهایی عصبی
  2. الکلیسم مزمن
  3. شرایطی که باعث سوء جذب می شوند، مانند بیماری التهابی روده، پانکراتیت مزمن، فیبروز کیستیک و سندرم روده کوتاه
  4. اعمال رژیم غذایی مانند روزه داری طولانی مدت یا رژیم کم انرژی
  5. استفاده بیش از حد از آنتی اسیدها یا دیورتیک ها
  6. تغییرات متابولیک ناشی از درمان سرطان
  7. جراحی چاقی و سپس همراه با کاهش وزن شدید
  8. سوختگی شدید
  9. دیابت قندی کنترل نشده

درمان سندرم تغذیه مجدد

کارشناسان بر این باورند که پیشگیری از سندرم تغذیه مجدد موثرترین اقدام است. اگر به علت سوء تغذیه تحت درمان هستید، ممکن است پزشک سطح الکترولیت بدن شما را کنترل کند. اگر عدم تعادل وجود داشته باشد، پزشک فرمول مواد مغذی را برای جلوگیری از سندرم تغذیه دوباره تنظیم خواهد کرد.

اگر دچار سندرم تغذیه مجدد Refeeding Syndrome شوید، پزشک شما علائمی را که دارید مدیریت می کند. هنگامی که شما تثبیت شدید، آنها به عدم تعادل الکترولیت رسیدگی می کنند.

اگر بدلیل سوء تغذیه تحت درمان هستید، با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به سندرم تغذیه دوباره Refeeding Syndrome صحبت کنید.

 

منبع:

https://www.webmd.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا