رژیم کتوژنیک چه اثری بر اختلالات خوردن دارد؟

رژیم کتوژنیک یا کتو اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است. طرفداران این رژیم می گویند که می تواند به کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و مغز و حتی پیشگیری از سرطان کمک کند، با این حال، مهم است که در مورد خطرات بالقوه پیروی از این رژیم صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم کتو و ارتباط آن با عادات غذایی نامنظم، ادامه مطلب را بخوانید.

رژیم کتو چیست؟

هدف رژیم کتو این است که بدن را وادار به حالتی به نام کتوزیس کند که باعث می‌شود به جای کربوهیدرات برای انرژی، چربی بسوزاند. این امر با پیروی از یک رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات با مقدار کافی پروتئین به دست می آید. مشخص شده است که رژیم کتو باعث کاهش تشنج در افراد مبتلا به صرع می شود. با این حال، قرار گرفتن در حالت کتوز، عوارض جانبی ناخوشایندی دارد و حتی می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

آیا کتو می تواند باعث اختلالات خوردن شود؟

در حالی که هیچ مدرک علمی وجود ندارد که مستقیماً رژیم کتو را با ایجاد اختلال خوردن مرتبط کند، رژیم غذایی می تواند برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به اختلال خوردن هستند مضر باشد. ماهیت محدود کننده رژیم، رفتار بسیاری از اختلالات خوردن را تقلید می کند. برای کسانی که با هر نوع اختلال خوردن یا حتی عادات غذایی نامنظم دست و پنجه نرم می کنند، محدود کردن شدید مصرف کربوهیدرات باعث میل شدید می شود که می تواند باعث یک دوره پرخوری شود. به دلیل قوانین محدود کننده رژیم کتو، می تواند منجر به تفکر وسواسی در مورد غذا شود که می تواند از علائم اختلال خوردن باشد.

ارتباط بین کتو و اختلالات خوردن چیست؟

هدف کتو محدود کردن شدید دریافت یک گروه غذایی خاص – کربوهیدرات ها است. این محدودیت ممکن است این مفهوم را تقویت کند که کربوهیدرات ها “بد” هستند، که می تواند باعث اضطراب در مورد خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات شود. اضطراب در مورد غذا یک علامت رایج در بسیاری از اختلالات خوردن است.

رژیم کتوژنیک محدودیت کربوهیدراتها را تجویز می کند
رژیم کتوژنیک محدودیت کربوهیدراتها را تجویز می کند که خود موجب ولع به کربوهیدرات می شود

در زیر چند دلیل دیگر مبنی بر ارتباط رژیم کتوژنیک و رفتارهای آشفته غذا خوردن ذکر شده است:

  • رژیم کتو به شما می آموزد که هوس های خود و سیگنال های بدن خود را نادیده بگیرید. کربوهیدرات ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل هستند. وقتی مصرف خود را به شدت محدود کنید، به طور طبیعی هوس کربوهیدرات خواهید کرد. رژیم کتو به شما می آموزد که این هوس را نادیده بگیرید. این ممکن است به اختلال در رابطه با غذا منجر شود.
  • رژیم کتوژنیک افکار وسواسی در مورد غذا را تشدید می کند. میل شدید به کربوهیدرات می تواند به سرعت به افکار وسواسی در مورد غذاهای حاوی کربوهیدرات تبدیل شود.
  • این رژیم قوانین سفت و سختی در مورد اینکه چه چیزی بخوریم و از چه چیزهایی پرهیز کنیم ایجاد می کند. قوانین سفت و سخت در مورد غذا یکی دیگر از ویژگی های بسیاری از اختلالات خوردن است. ایجاد این قوانین برای خود ممکن است بر نگرش شما نسبت به غذا تأثیر منفی بگذارد.
  • رژیم کتوژنیک می تواند باعث شود که روی کاهش وزن تمرکز کنید. بسیاری از افراد برای کاهش وزن از رژیم کتو پیروی می کنند. این تمرکز می تواند به سرعت تبدیل به یک باور و رویداد ثابت شود که می تواند به مشغولیت فکری درباره وزن و تصویر بدن شما منجر شود.
  • برای بسیاری از شما سخت است که به رژیم های کاهش وزن از جمله رژیم کتوژنیک پایبند باشید و می تواند شما را برای احساس شکست آماده کند. بسیاری از افراد در پایبندی به این یا هر رژیم غذایی محدود کننده مشکل دارند. این می تواند منجر به احساس شکست در صورت عدم رعایت کامل رژیم غذایی شود. برای آن دسته از ما که در گذشته اختلال خوردن داشته ایم یا ممکن است در معرض خطر قرار داشته باشیم، این شرم و گناه می تواند باعث ایجاد سایر رفتارهای اختلال خوردن مانند ورزش بیش از حد و پاکسازی برای «جبران کردن» شود.
ارتباط بین کتو و اختلال پرخوری چیست؟

برخی تحقیقات نشان داده اند که رژیم کتو ممکن است در درمان اختلال پرخوری مفید باشد. گفته می‌شود که محتوای چربی بالای رژیم کتو باعث می‌شود بعد از خوردن غذا احساس سیری و رضایت بیشتری داشته باشیم، که ممکن است از میل به پرخوری جلوگیری کند. این مطالعات بسیار کم تعداد هستند و نمونه های بیان شده در این مطالعات از عدد انگشتان یک دست کمتر هستند. این مطالعات کوتاه مدت هستند و در دراز مدت همان اندک افرادی را که مورد مطالعه قرار داده اند بررسی نکرده اند .

رژیم کتو خطر بزرگی برای عود در کسانی از ما دارد که در گذشته با اختلال خوردن تشخیص داده شده اند. اگر اختلال خوردن دارید یا در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنید، قویا توصیه میکنم هرگز به فکر برقراری رژیم محدود کننده ای چون رژیم کتوژنیک نروید.

اثرات نامطلوب رژیم کتوژنیک برای سلامتی چیست؟

رژیم کتو می تواند حتی برای کسانی که در معرض خطر اختلال خوردن نیستند، خطرناک باشد. بسیاری از افراد در اولین شروع رژیم غذایی “کتو آنفولانزا” را تجربه می کنند – وضعیتی که باعث سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی، ضعف، تحریک پذیری و درد عضلانی می شود.

ابتلا به کتوز طولانی مدت می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد، از جمله:

  • عدم تعادل الکترولیت
  • سنگ کلیه یا آسیب کلیه
  • بیماری یا آسیب قلبی
  • از دست دادن عضلات
  • کبد چرب
  • سطوح پایین پروتئین در خون
  • کلسترول بالا
    در حالی که کتو می تواند برای مدت کوتاه به کاهش وزن کمک کند اثرات این روش رژیم غذایی پایدار نیست. در عوض، توصیه می شود برای سلامتی مطلوب از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید.
آیا رژیم کتوژنیک در واقع می تواند یک اختلال خوردن باشد؟

اگر شما یا یکی از عزیزانتان در حال حاضر از رژیم کتو پیروی می کنید، مهم است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک می تواند به شما کمک کند عادات غذایی و نگرش نسبت به غذا را کنترل کنید. اگر احساس می‌کنید که دارید به سمت غذا خوردن بی‌نظم می‌روید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که رژیم کتو و تأثیر آن بر زندگی‌تان را دوباره ارزیابی کنید.

دکتر مجتبی کریمی ارزیابی های روانپزشکی و موارد دیگر برای اختلالات خوردن بزرگسالان یا اختلالات خوردن نوجوانان را ارائه می دهد. برای دریافت دوره های روان درمانی اختلالات خوردن به سامانه رزرو نوبت مراجعه نمایید.

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا