رژیم لاغری سریع چه مشکلی دارد؟

رژیم لاغری سریع یک رفتار آشفته غذا خوردن است، که ممکن است منجر به اختلالات روانی تغذیه های یا همان اختلالات خوردن شود.

اختلال غذا خوردن مانند یک رژیم لاغری سریع در طیفی بین غذا خوردن عادی و یک اختلال خوردن قرار می گیرد و ممکن است شامل علائم و رفتارهای اختلالات خوردن باشد، اما با فراوانی کمتر یا شدت کمتری. اختلال در غذا خوردن ممکن است شامل غذا خوردن محدود، غذا خوردن اجباری، یا الگوهای غذایی نامنظم یا غیر قابل انعطاف باشد. رژیم غذایی یکی از رایج ترین اشکال اختلال در غذا خوردن است.

رژیم غذایی آشفته یا رفتار مختل غذا خوردن چیست؟

رفتارهای دیگری که ممکن است در فرد مبتلا به اختلال خوردن وجود داشته باشد عبارتند از:

• روزه داری
• پرخوری
• حذف وعده های غذایی
• پرهیز از یک نوع غذا یا گروه غذایی
• استفراغ خود القا شده
• استفاده از ملین، ادرار آور، سوء استفاده از تنقیه
• استفاده از استروئید و کراتین
• استفاده از قرص های لاغری

 

چرا بی نظمی در غذا خوردن و رژیم لاغری سریع خطرناک است؟

اختلال در رفتارهای غذایی و به ویژه رژیم غذایی یکی از شایع ترین عوامل خطر برای ایجاد یک اختلال خوردن است. اختلالات خوردن یک بیماری روانی شدید و تهدید کننده زندگی است. اختلال خوردن یک انتخاب سبک زندگی نیست.

محدود کردن مقدار غذایی که می خورید می تواند یک عمل بسیار خطرناک باشد. هنگامی که بدن گرسنه از غذا است، با کاهش سرعت سوختن انرژی (نرخ متابولیسم) پاسخ می دهد و این می تواند منجر به پرخوری و رفتارهای پرخوری شود. رژیم غذایی با سایر نگرانی های سلامتی از جمله افسردگی و اضطراب نیز مرتبط است.

اختلال در خوردن می تواند تأثیر منفی بر زندگی فرد داشته باشد و با کاهش توانایی مقابله با موقعیت های استرس زا مرتبط است. احساس گناه، شرمساری و شکست در افرادی که دچار اختلال در غذا خوردن می شوند رایج است. این احساسات می تواند در نتیجه پرخوری یا “شکستن” رژیم غذایی ایجاد شود. فردی که رفتارهای غذایی نامنظم دارد ممکن است به دلیل ترس از معاشرت در موقعیت هایی که افراد در حال غذا خوردن هستند، خود را منزوی کند. این می تواند به کاهش عزت نفس و کناره گیری اجتماعی کمک کند.

 

رژیم غذایی و چرخه رژیم غذایی

رژیم غذایی یکی از قوی ترین پیش بینی کننده ها برای ایجاد یک اختلال خوردن است. کاهش وزن و رژیم‌ لاغری سریع نیازهای فردی افراد را در نظر نمی‌گیرد و می‌تواند منجر به احساس گرسنگی، خلق و خوی پایین، کمبود سطح انرژی و ایجاد سلامت روانی و جسمی در فرد شود.

“چرخه رژیم” توضیح می دهد که چگونه بسیاری از اختلالات خوردن می توانند ایجاد شوند و حفظ شوند.

رژیم لاغری 1
چرخه معیوب رژیم لاغری و اختلالات خوردن

رژیم غذایی/محدودیت:

رژیم گیرنده مقدار غذا یا نوع غذای خورده شده را محدود می کند.

محرومیت:

هنگامی که مصرف غذا محدود می شود، بدن هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی واکنش نشان می دهد. متابولیسم برای حفظ انرژی کاهش می یابد، اشتها افزایش می یابد و میل به غذاهای محدود افزایش می یابد. در این مرحله افراد ممکن است احساس محرومیت، تحریک پذیری و خستگی کنند.

شکستن قانون رژیم غذایی:

قوانین رژیم غذایی تقریباً به طور اجتناب ناپذیری شکسته می شوند و بدن می خواهد و به غذایی که محدود شده است نیاز دارد. پرخوری اغلب می تواند به این صورت باشد که رژیم گیرندگان فکر می کنند: “من رژیم غذایی خود را شکسته ام، بنابراین دیگر مهم نیست چقدر بخورم”.

احساسات:

هنگام شکستن قانون رژیم غذایی، افراد اغلب با احساساتی مانند گناه، اعتماد به نفس پایین و تصویر منفی بدن مواجه می شوند. مردم ممکن است احساس کنند که شکست خورده اند و فاقد اراده هستند.

ناراضی از وزن یا شکل:

با این احساسات عزم “بهتر انجام دادن” حاصل می شود. مردم اغلب به رژیم غذایی یا محدودیت هدایت می شوند و چرخه رژیم دوباره شروع می شود.

خطرات مرتبط با اختلال در تغذیه و رژیم غذایی چیست؟


خطرات مرتبط با اختلال در غذا خوردن شدید است. افراد مبتلا به اختلال در تغذیه ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:
• یک اختلال تغذیه بالینی مانند بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، اختلال پرخوری یا سایر اختلالات تغذیه و خوردن مشخص شده (OSFED)
• پوکی استخوان یا استئوپنی: کاهش تراکم استخوان ناشی از یک کمبود تغذیه ای خاص
• خستگی و کیفیت پایین خواب
• مشکلات گوارشی مانند یبوست و/یا اسهال
• سردرد
• گرفتگی عضلات
• احساس شرم، گناه، و عزت نفس پایین
• علائم و رفتارهای افسردگی یا اضطرابی
• مشکلات تغذیه ای و متابولیک

 

تغییر رژیم غذایی و رفتارهای غذایی نامنظم


کاملا ممکن است بتوانید رفتار غذایی خود را تغییر دهید، حتی اگر سال‌هاست درگیر اختلال در تغذیه و رژیم غذایی هستید. با حمایت و درمان مناسب، تغییر رفتار امکان پذیر است.

 

کمک گرفتن


اگر شما یا فردی که می شناسید درگیر رفتارهای غذایی یا رژیم غذایی نامنظم است، به دنبال کمک باشید. اختلال در تغذیه و رژیم غذایی عوامل خطر اصلی برای ایجاد اختلال خوردن هستند و کمک به موقع بهترین اقدام پیشگیرانه است. برای درخواست کمک میتوانید از منوی رزرو وقت مشاوره یک وقت مشاوره آنلاین رزرو نمایید. من به شما کمک میکنم از این دایره معیوب خارج شوید.

منبع:

۱. Patton GC, Selzer R, Coffey C, Carlin JB, Wolfe R. Onset of adol escent eating disorders: population based cohort study over 3 years. BMJ.
۱۹۹۹;۳۱۸(۷۱۸۶):۷۶۵.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا