روش های مقابله با اسکیزوفرنی

آشنایی با روش هایی برای مقابله با اسکیزوفرنی می تواند آن را برای مبتلایان به این بیماری و عزیزانشان آسان تر کند. تشخیص اسکیزوفرنی می تواند برای برخی افراد تجربه دشواری باشد. زندگی با این عارضه ممکن است به معنای مقابله با علائمی باشد که باعث می شود شما از واقعیت فاصله بگیرید. گاهی اوقات، ممکن است احساس کنید که نمی توانید به ادراک یا محیط اطراف خود اعتماد کنید. تصورات نادرست و انگ پیرامون اسکیزوفرنی نیز ممکن است بیشتر از سایر بیماری‌های روانپزشکی باشد. این عوامل می توانند احساس انزوا را برای افراد مبتلا به این بیماری ایجاد کنند. با این حال، اسکیزوفرنی یک بیماری قابل درمان است که می تواند با ابزارها و پشتیبانی مناسب مدیریت شود، مانند:

  • مهارت های مقابله ای
  • تکنیک های مراقبت از خود
  • درمان روانپزشکی

داشتن یک زندگی مثبت و رضایت بخش با این شرایط کاملاً ممکن است. مقابله با اسکیزوفرنی ممکن است به معنای یادگیری استراتژی های جدید و آزمایش ترکیبی باشد تا زمانی که آنچه برای شما مفید است را بیابید.

علائم اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی در طیف گسترده ای وجود دارد و می تواند برای همه متفاوت باشد.

علائم “مثبت” و “منفی”. علائم اسکیزوفرنی به طور کلی به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شوند. با این حال، این بدان معنا نیست که برخی از علائم “خوب” و برخی دیگر “بد” هستند. این بدان معناست که برخی از علائم رفتارهای جدیدی هستند که با این وضعیت ایجاد می شوند، در حالی که برخی دیگر به سادگی رفتارهای اصلاح شده یا تغییر یافته هستند.

علائم مثبت اسکیزوفرنی رفتارهایی هستند که قبلا وجود نداشتند، مانند هذیان و توهم. علائم منفی رفتارهای قبلی هستند که کاهش یافته اند، مانند فقدان عاطفه، انگیزه یا گفتار.

مهارت های مقابله با اسکیزوفرنی

مواجهه با اسکیزوفرنی در زندگی روزمره می تواند ناراحت کننده باشد. اگر با اسکیزوفرنی زندگی می کنید، بدانید که تنها نیستید. اسکیزوفرنی قابل درمان است و بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری به زندگی متعادل و رضایت بخشی ادامه می دهند. یادگیری مهارت ها و استراتژی های مقابله ای خاص می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند.

مقابله اجتماعی

اسکیزوفرنی می تواند یک بیماری بسیار منزوی کننده باشد که تا حدی به دلیل تصورات غلط رایج و انگ در مورد این بیماری است. برخی علائم همچنین می توانند موقعیت های اجتماعی را استرس زا کنند. در اسکیزوفرنی، ادراک شما از جهان می‌تواند بر نحوه ی تفسیر شما از محرک‌ها و افراد جدید تأثیر بگذارد که می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. اما زندگی با اسکیزوفرنی نباید در تنهایی و انزوا باشد.

یک سیستم پشتیبانی ایجاد کنید

ایجاد یک سیستم پشتیبانی قوی می‌تواند یک راه قدرتمند برای مقابله با بسیاری از علائم اسکیزوفرنی باشد. با این حال، برای افرادی که علائم مثبتی دارند، مانند روان پریشی شامل توهم و هذیان، پذیرش حمایت از دیگران می تواند چالش برانگیز باشد. هنگامی که علائم مثبت با داروی مناسب مدیریت شوند، سیستم‌های حمایتی می‌توانند در رسیدگی به علائم منفی اسکیزوفرنی مانند غیراجتماعی و طفره رفتن بسیار مفید باشند. سیستم پشتیبانی شما می تواند شامل هر کسی باشد که با آنها احساس امنیت می کنید، مانند: دوستان، خانواده، همکاران،حیوانات و حیوانات خانگی و سایر عزیزان.

گاهی تنها چیزی که نیاز دارید یک نفر است که درک و همدلی داشته باشد. اولین قدم اغلب تماس گرفتن با آنها و درخواست حمایت است.

گروه های پشتیبانی

بررسی حضور در گروه‌های حمایتی برای اسکیزوفرنی نیز ممکن است مفید باشد. در گروه‌های حمایتی، افراد مبتلا به این بیماری چه به صورت حضوری یا آنلاین جمع می‌شوند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از یکدیگر حمایت کنند. گروه‌هایی مانند اسکیزوفرنی‌های گمنام راهی برای ملاقات با افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ارائه می‌دهند.

مقابله عاطفی

مدیریت احساسات خود می تواند بخش عمده ای از یادگیری نحوه زندگی خوب با اسکیزوفرنی باشد. همانطور که با علائم خود مواجه می شوید طبیعی است که احساس ترس، عصبانیت و غمگینی کنید. اما مراحلی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا کمتر  دچار این احساسات شوید.

درمان

درمان روشی بسیار موثر برای پردازش احساسات و مبارزه با انواع خاصی از تفکرات منفی است. درمان شناختی رفتاری (CBT) شکل پیشرو روان درمانی برای مبتلایان به اسکیزوفرنی است. CBT می تواند به شما کمک کند تا اعتبار باورهای خود را بررسی کنید و همچنین یاد بگیرید که توهمات و سایر علائم ناراحت کننده را تحمل کنید.

خودمراقبتی

همچنین مراقبت از خود می تواند در تنظیم احساسات شما بسیار ارزشمند باشد. معنای خودمراقبتی ممکن است برای همه متفاوت باشد، اما می‌تواند یه برنامه‌ریزی ساذه برای انجام کارهایی باشد که باعث می‌شود احساس کنید دارید از خود مراقبت می کنید، مانند: قدم زدن، وقت گذراندن با حیوان خانگی، پختن غذای مورد علاقه شما، درگیر شدن با خلاقیت، سرگرمی ها و پروژه های دست ساز، صحبت کردن با یک دوست یا خویشاوند قابل اعتماد، خواندن یک کتاب عالی

زندگی روزمره عملی با اسکیزوفرنی

افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند ممکن است گاهی اوقات در انجام وظایف روزمره دچار مشکل شوند. فعالیت های روزمره زندگی (ADLs) اصطلاح رسمی برای مهارت هایی است که برای داشتن یک زندگی مستقل مورد نیاز است. درست مانند هر مهارت دیگری، آنها را می توان با تمرین تقویت کرد. فعالیت های روزمره زندگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بهداشت فردی: مسواک زدن، حمام کردن، شستن مو
  • پزشکی و روانپزشکی: مصرف صحیح داروهای تجویز شده، شرکت در قرار ملاقات های برنامه ریزی شده
  • رژیم غذایی: خوردن غذاهای مغذی کافی در هر روز برای رفع نیازهای بدن شما
  • مسئولیت های عمومی: انجام کارهای (مانند خواربار فروشی، خشکشویی، رفتن به اداره پست و غیره)، تمیز کردن محل زندگی شما
  • مالی: مدیریت پول، پرداخت به موقع صورتحساب ها، رسیدگی به مالیات و سایر اسناد

این می تواند ایده خوبی باشد که کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که کدام وظایف زندگی روزمره برای شما چالش برانگیزترین هستند.

راهبردهای مقابله با روان پریشی

اپیزودهای روان پریشی، به معنای دوره های جدایی از واقعیت، اغلب می توانند به عنوان نشانه ای از اسکیزوفرنی بروز کنند. ممکن است چیزهایی را تجربه کرده و باور کنید که واقعی نیستند (هذیانها) یا چیزهایی را ببینید و بشنوید که واقعاً وجود ندارند (توهم).

روان پریشی می تواند بسیار ترسناک باشد، به خصوص به این دلیل که شما تنها فردی هستید که آن را تجربه می کنید. حتی اگر شما توسط افراد حامی احاطه شده باشید، آنها همیشه نمی توانند به طور کامل درک کنند که شما چه می کنید.

با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که می توانید علائم هشدار دهنده روان پریشی قریب الوقوع را شناسایی کنید. هنگامی که بتوانید این نشانه ها را تشخیص دهید، می توانید از انواع استراتژی های مقابله ای برای عبور از هر قسمت و کاهش شدت تجربه استفاده کنید.

راهبردهای مقابله ای موثر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حفظ بهداشت خواب: هدف از رفتن به رختخواب در یک زمان و خواب کافی می تواند مفید باشد، زیرا کم خوابی می تواند باعث ایجاد یا تشدید توهم شود.
  • ورزش کردن: فعالیت بدنی روزانه، مانند پیاده روی، یوگا یا حرکات کششی، می تواند به شما کمک کند تا در بدن خود مستقر شوید.
  • گذراندن وقت در خارج از خانه: قرار گرفتن در طبیعت یا فقط در خارج از منزل برای مدتی هر روز ممکن است سطح استرس را کاهش دهد.
  • نوشتن یا ترسیم آنچه باور دارید، می بینید، می شنوید یا احساس می کنید: بیرونی کردن روان پریشی شما می تواند آن را قابل تحمل تر کند.
  • مصرف صحیح داروهایتان: مهم است که داروهایی را که برایتان تجویز می شود به درستی در زمان مناسب هر روز مصرف کنید.

اسکیزوفرنی می تواند یک بیماری ناراحت کننده باشد، نه تنها برای فردی که با آن زندگی می کند، بلکه برای خانواده و دوستانش نیز. اگر از فردی مبتلا به اسکیزوفرنی حمایت می کنید، مهم است  که مطمئن شوید به سلامت خود نیز فکر می کنید.

یادگیری بیشتر در مورد اسکیزوفرنی و به ویژه آنچه ممکن است عزیز شما در شرایط مختلف این بیماری تجربه کند می تواند به شما کمک کند تا حد امکان آماده باشید و با او همدلی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا