رسانه های اجتماعی و روند رو به رشد جراحی زیبایی

رسانه‌های اجتماعی به کاربران این فرصت را می‌دهند تا بهترین نسخه‌های خود را به مردم ارائه کنند. متأسفانه، این امر باعث شده است که بسیاری از کاربران ارزش خود را مشروط به ظاهر خود قرار دهند. برنامه های مختلفی مانند FaceTune و Photoshop وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد چین و چروک ها را صاف کنند یا اندازه و شکل ویژگی های صورت خود را تغییر دهند تا ظاهر خود را بهبود بخشند. برنامه‌های کاربردی رایج‌تر مانند اسنپ چت و اینستاگرام حتی دارای این فیلترها هستند که دستکاری ظاهر دیجیتال را به راحتی در دسترس کاربران خود قرار می‌دهند. محبوبیت رسانه های اجتماعی و ویرایش عکس تاثیر بسزایی در زمینه جراحی زیبایی داشته است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۷، یک نظرسنجی از جراحان پلاستیک صورت نشان داد که ۵۵ درصد از جراحان گزارش دادند که بیمارانی را دیده‌اند که درخواست بهبود ظاهر خود را در سلفی‌ها داشته‌اند.

این روند منجر به ایجاد اصطلاح جدیدی به نام «دیسمورفی اسنپ چت» شده است که به پدیده‌های روان‌شناختی بیمارانی اشاره دارد که سلفی‌های فیلترشده را برای جراحان خود می‌آورند تا تغییرات جراحی مورد نظری را که می‌خواهند به دست آورند، نشان دهند. علی‌رغم این مشاهدات، نقش استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان محرک برای جراحی زیبایی هنوز کاملاً مشخص نیست.

مطالعه ای که امسال توسط چن و همکاران منتشر شد. اولین کسی بود که این رابطه را بررسی کرد. این یک مطالعه پیمایشی روی ۲۵۲ شرکت‌کننده بود که اکثریت آن‌ها زنان قفقازی حدوداً ۲۵ ساله بودند که قبلاً هیچ گونه جراحی زیبایی نداشته‌اند.

آنها دریافتند که افزایش مشارکت در رسانه های اجتماعی با افزایش توجه به جراحی زیبایی و بیشتر با استفاده از برنامه های خاص مرتبط است. برای مثال اینستاگرام یا اسنپ چت را در نظر بگیرید. این پلتفرم ها حول تصاویر و کمتر بر روی متن نوشته شده می چرخند. ماهیت بصری چنین برنامه هایی به طور طبیعی کاربران را به تمرکز روی ظاهر فیزیکی سوق می دهد.

رسانه های اجتماعی و روند رو به رشد جراحی زیبایی

 

یکی از بدیهی ترین خطرات داشتن رسانه های اجتماعی به عنوان وسیله اولیه برای ایجاد استانداردهای فرهنگی، پتانسیل ایجاد هنجارهای غیر واقعی است. این موضوع قبلاً به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است زیرا مربوط به استفاده از “Airbrushing” و سایر تکنیک‌هایی است که برای سال‌ها در ویرایش مطالب بازاریابی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بسیاری در مورد رابطه بین جلد مجلات ایربراش شده و افزایش بروز اختلالات خوردن، عمدتاً در زنان جوان، ابراز نگرانی کرده اند. با ظهور فیلترهای گوشی های هوشمند، پدیده ایربراش اکنون به گروه بسیار گسترده تری گسترش یافته است.

این طبیعت انسان است که به مقایسه بپردازد. این یک انطباق تکاملی است که طی هزاران سال با القای همنوایی و اجتماع به پیشبرد تمدن بشری کمک کرده است. اما ممکن است هزینه ای نیز داشته باشد.

مطالعات نشان داده اند که مقایسه خود با دیگرانی که تصور می شود برتر هستند، اغلب تأثیرات منفی بر عزت نفس دارد. این مقایسه اجتماعی صعودی نامیده می شود. جالب توجه است، از سوی دیگر، مقایسه اجتماعی نزولی می تواند منجر به بهبود در خود ارزیابی شود. و در حالی که برخی داده ها وجود دارد که نشان می دهد ارسال یک عکس دیجیتالی بهبود یافته ممکن است تأثیر مثبت فوری بر خود ارزیابی داشته باشد، تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که در دراز مدت، این پست ها احتمالاً تأثیر منفی بر عزت نفس افراد دارند.

به طور کلی، رسانه های اجتماعی یک محرک مهم در جراحی زیبایی هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا