رابطه بین کندن مو و اضطراب

تریکوتیلومانیا اختلالی است که ۱ تا ۲ درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد که اکثریت آنها زنان هستند. ویژگی اصلی، اجبار مکرر برای کندن مو است. مو از هر ناحیه ای از بدن کشیده می شود که رایج ترین آنها پوست سر، ابروها و پلک ها است. دوره‌های کشیدن مو در طول زمان متفاوت است، اما ویژگی‌های اصلی تشخیص عبارتند از ریزش مو، تلاش‌های مکرر برای توقف و این رفتار باعث ناراحتی قابل توجهی می‌شود. در ادامه به بررسی رابطه بین کندن مو و اضطراب می پردازیم.

دلایل کندن مو

دلایل زیادی برای کشیدن مو وجود دارد:

  1. در برخی موارد، کشیدن مو باعث رهایی عاطفی است
  2. گاهی کندن مو راهی برای تمرکز بر نوع دیگری از درد است
  3. گاهی کندن مو  برای تسکین است
  4.  برای برخی، کشیدن مو منجر به رضایت یا لذت می شود

همه کسانی که مو می کشند آگاهانه این کار را انجام نمی دهند. در حالی که برخی با آگاهی کامل موها را می کشند، برخی دیگر بدون توجه به آنچه اتفاق می افتد این کار را انجام می دهند.

اثرات عاطفی

کندن اجباری مو یک اختلال استرس زا است که اغلب از خانواده و دوستان پنهان می شود. چرخه ای از احساسات منفی همراه با این رفتار است که شامل احساس گناه، شرم و خجالت می شود. بسیاری از افرادی که از کشیدن موی اجباری رنج می برند، گوشه گیری را ترجیح می دهند و از ترس قضاوت از تعامل اجتماعی کناره گیری می کنند. فرد به تنهایی با این اختلال کنار می آید، احساسات منفی را درونی می کند و اغلب با افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم می کند. نه تنها این احساسات باعث ایجاد اضطراب می شود، بلکه اضطراب می تواند فعالیت کشیدن مو را بدتر کند.

اضطراب

اضطراب می تواند یک واکنش طبیعی انسان باشد، اما در صورت حل نشدن می تواند بر فرد تاثیر بگذارد. علائم فیزیکی اضطراب، مانند بی قراری و تنش عضلانی، مراحل اولیه مبارزه، فرار یا فعال شدن پاسخ انجماد بدن است.  وقتی واکنش استرس فعال می‌شود، تخلیه آن ضروری است.

رابطه بین کندن مو و اضطراب

کشیدن مو و اضطراب

راه های سالم و همچنین راه های نه چندان سالمی برای تخلیه انرژی استرس وجود دارد. بسیاری از افرادی که با تریکوتیلومانیا یا کشیدن مو اجباری دست و پنجه نرم می کنند، کشیدن مو را با اضطراب مرتبط می دانند. یک مطالعه نشان داد که از ۸۹۴ نفری که با تریکوتیلومانیا دست و پنجه نرم می کردند، ۸۴ درصد از آنها گفتند که اضطراب با آن مرتبط است. برخی دیگر گزارش می دهند که کشیدن مو با افزایش اضطراب بدتر می شود.

یک توضیح برای بدتر شدن کندن مو با افزایش اضطراب این است که کندن مو استرس و تنش را از بین می برد. هنگامی که فرد مضطرب است، تنش در بدن افزایش می یابد. درد خفیف همراه با کندن مو و احساس رها شدن فوری ممکن است به تخلیه انرژی استرس کمک کند. فعالیت متمرکز کندن مو نیز به عنوان یک فعالیت ذهنی عمل می کند، جایی که فرد بر روی فعالیت در دست تمرکز می کند و اجازه می دهد تا اضطراب از بین برود.

در حالی که اضطراب دلیل کندن اجباری مو نیست، اما مشخص شده است که یک محرک رایج در میان کسانی است که به تریکوتیلومانیا مبتلا هستند.

مردم اغلب برای اضطراب به دنبال کمک هستند، اما به درمان کشیدن مو توجه نمی‌کنند، زیرا فکر می‌کنند این یک موضوع جداگانه و بی اهمیت است. با این حال، زمانی که این دو در هم تنیده می شوند، ضروری است که درمان رویکردی کل نگر داشته باشد.

اغلب اوقات آگاهی از این که اضطراب باعث کشیدن مو می شود، و اقداماتی آگاهانه برای رفع اضطراب قبل از بروز میل به کشیدن، می تواند به شدت کشیدن مو را نیز کاهش دهد.

نگه داشتن سوابق روزانه از الگوهای کشیدن و یا اضطراب می تواند به شما در این زمینه کمک کند. اگر اضطراب برای شما محرک کشیدن مو است، بهترین راه برای مدیریت کشیدن مو، یافتن راه‌های جایگزین و سالم‌تر برای مدیریت اضطراب است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا