دمنوش برای پرخوری عصبی ؛ واقعیت یا کلاه برداری

اخیرا تبلیغاتی از یک برند تولید کننده دمنوش مشاهده کردم که ادعا می کرد دمنوش برای پرخوری عصبی موثر است و آنها برای این مشکل یک پکیج مخصوص دارند. متاسفانه واژه پرخوری عصبی به اشتباه بجاری غذا خوردن احساسی به کار می رود و این مغالطه به تجارت دمنوش نیز راه پیدا کرده است. تقریبا در مطالعات مرتبط با  بولیمیا نروزا هیچ رد و نشانی از درمان گیاهی پرخوری عصبی دیده نمی شود. در هیچ مطالعه ای به اثر مثبت یک دمنوش گیاهی بر اختلال پرخوری عصبی اشاره نشده است.

بطور متناقض با تبلیغات برندهای تولید کننده دمنوش، مطالعاتی وجود دارند که نشان می دهند در کسانی که اختلال خوردن دارند، استفاده از گیاهان و دمنوش ها بیشتر به تشدید علائم اختلال کمک می کند.

بعنوان مثال در مطالعه ای بر روی ۴۶ بیمار مبتلا به اختلال خوردن مشاهده شده است که استفاده از گیاهان در بین آنها رایج بوده است. اغلب از گیاهان یا گیاهان طب سنتی برای کنترل اشتها و یا برای جبران غذای مصرف شده استفاده می کردند.

بر اساس همین مطالعه نوجوانان مبتلا به اختلالات خوردن اغلب از داروهای گیاهی هم برای کنترل وزن و هم برای اهداف غیر کنترل وزن استفاده می کنند. آنها به طور منظم به پزشکان خود در مورد استفاده از داروهای گیاهی اطلاعات نمی دهند.  پزشکان نیز به طور منظم به بیماران خود در مورد این استفاده اطلاع نمی دادند. به طور کلی شیوع بالای استفاده از داروهای گیاهی در این جمعیت نشان می دهد که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید آگاه باشند و باید در مورد استفاده بیماران از این محصولات پرس و جو کنند. فواید درک شده، اثرات نامطلوب و تداخلات گیاهی-دارویی داروهای گیاهی خود تجویز شده توسط نوجوانان مبتلا به اختلالات خوردن ناشناخته است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. در مطالعه دیگری ثابت شده است استفاده از گیاهان در میان کسانی که علائم اختلال خوردن دارند، شایع است، که اغلب منجر به هزینه های مالی قابل توجهی می شود.

اختلالات خوردن با افزایش خطر رفتارهای خودکشی مرتبط است. سوء مصرف ملین ممکن است سیگنال دهی محور روده-مغزی را تغییر دهد که ممکن است در پاتوفیزیولوژی خودکشی دخیل باشد. در پژوهشی که در سال ۲۰۲۲ انجام شده است مشخص شده است سوء مصرف ملین ها با اقدام به خودکشی در ارتباط است.

کلام آخر اینکه دمنوش و داروهای گیاهی نه تنها در درمان پرخوری عصبی موثر نیستند بلکه خود ممکن است موجب تشدید مشکلات مرتبط با پرخوری عصبی شوند. درمان شناخته شده و موثر برای اختلال پرخوری عصبی، روان درمانی شناختی رفتاری است. جهت دریافت این درمان می توانید به صفحه رزرو نوبت مراجعه نمایید. من کاملا امیدوارم به شما کمک کنم از پرخوری عصبی رها شوید.

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا