چرا همیشه با تاخیر یا دیر میرسم؟

تکانشگری، بی توجهی، و کوری زمان“time blindness”  می توانند در دیر رسیدن نقش داشته باشند. درک علل تاخیر مزمن ممکن است به شما در بهبود بهنگام بودن کمک کند.

اگر به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) مبتلا هستید، ممکن است مجبور شوید برای به موقع بودن کمی سخت تر کار کنید.

این به این دلیل است که ویژگی‌های رایج ADHD، مانند بی‌سازمانی، بی‌توجهی، و مشکلات درک زمان (که به آن «کوری زمان» نیز گفته می‌شود)، همگی می‌توانند باعث تأخیر در شما شوند.

اما ADHD تنها دلیلی نیست که مردم مشکلات وقت شناسی دارند. اضطراب اجتماعی، افسردگی یا داشتن شخصیتی آرام می تواند باعث شود که فرد در بهنگام بودن مشکل داشته باشد.

تاخیر 1

آیا تاخیر مزمن از علائم اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) است؟

به طور خاص، بسیاری از افراد مبتلا به ADHD متوجه می شوند که با وقت شناسی مشکل دارند.

علائم مختلفی از سلامت روانی می تواند در به موقع بودن اختلال ایجاد کند. چه زمان را از دست بدهید، چه نتوانید کلیدهای خود را پیدا کنید، یا آماده شدن برای آن روز دشوار باشد.

ADHD با ویژگی های زیر مرتبط است که همه آنها می توانند به نوعی با تاخیر مزمن مرتبط باشند:

مشکلات تنظیم توجه/بی توجهی

در حالی که سعی می کنید آماده شوید، ممکن است حواستان به راحتی توسط تلویزیون پرت شود. برعکس، ممکن است چنان در یک فعالیت غرق شوید که دیگر فعالیت ها یا رویدادهای مهم را فراموش کنید.

مشکل در سازماندهی

ممکن است همیشه دیر برسید زیرا نمی توانید کلید، مویابل یا یکی از کفش هایتان را پیدا کنید. بی‌سازمانی می‌تواند با اختلال در عملکرد اجرایی مرتبط باشد، که مجموعه‌ای از توانایی‌هایی است که به هدایت رفتارهای هدفمند کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۵، اختلال در عملکرد اجرایی در افرادی که با اختلالات عصبی رشدی زندگی می کنند رایج است.

نابینایی زمان/مشکلات درک زمان

زمان کوری یا نابینایی زمان وقتی اتفاق می‌افتد که فردی در تخمین مدت زمان انجام یک کار یا مدت زمانی که برای یک کار خاص صرف کرده است مشکل داشته باشد. برخی از کارشناسان منبع معتبر ادعا می کنند که مشکلات درک زمان در میان افراد مبتلا به ADHD بسیار رایج است که باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد و احتمالاً به معیارهای تشخیصی اضافه شود.

کمبود حافظه کاری

فرد مبتلا به ADHD اغلب دارای کمبود حافظه فعال است. این می تواند منجر به مشکلاتی در برنامه ریزی اقدامات، سازماندهی فعالیت ها، برنامه ریزی زمان و ماندن در مسیر شود. این کمبودها می تواند منجر به مشکلاتی در سر وقت بودن شود.

به راحتی خسته شدن

بی حوصلگی ممکن است باعث شود که برای فرار از کارهایی دیگر در فعالیت هایی دیگر شرکت کنید. آن فعالیت‌های حواس‌پرتی می‌تواند به اجتناب از سایر فعالیت‌هایی که به نظر شما نامطلوب هستند کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که رفتن به اینترنت یا استفاده از تلفن همراه به عنوان راهی برای مقابله با احساسات ناخواسته می تواند بر سلامت روان فرد تأثیر منفی بگذارد.

تکانشگری

تکانشگری ممکن است باعث شود که زمان را از دست بدهید. به عنوان مثال، ممکن است برای یک قرار شام آماده شوید و ناگهان هوس کنید که با بهترین دوست خود تماس بگیرید، که باعث می شود با ۲۰ دقیقه تاخیر از خانه خارج شوید.

تاخیر 2

سایر شرایط سلامت روان مرتبط با تاخیر

بسیاری از شرایط دیگر به جز ADHD را می توان با تاخیر مزمن مرتبط دانست. در اینجا چند مورد از متداول ترین ها بیان شده است:

البته، هرکسی که به طور مزمن دیر می کند، مشکل سلامت روانی ندارد. برخی از مردم در خانواده‌ها یا فرهنگ‌هایی بزرگ شده‌اند که دیر دیرکردن در آن‌ها امری رایج است. دیگران ممکن است به سادگی شخصیت های آرام تری داشته باشند و زیاد نگران تاخیر و دیر رسیدن نباشند.

راه هایی برای بهبود مهارت های مدیریت زمان

چندین راه برای بهبود به موقع بودن شما وجود دارد:

به دنبال پشتیبانی حرفه ای باشید: اگر متوجه شدید که تأخیر مزمن در زندگی روزمره شما تداخل می کند، با یک متخصص صحبت کنید تا مشخص شود که آیا یک بیماری زمینه ای سلامت روان را تجربه می کنید یا خیر. یک متخصص سلامت روان همچنین می تواند به شما در کشف گزینه های درمانی و استراتژی های مقابله ای کمک کند که می تواند به شما در بهبود درک خود از زمان کمک کند.
تنظیم یک تایمر: این احتمالاً مستقیماً مفیدترین کاری است که می توان انجام داد. تنظیم تایمر را برای زمانی که باید آماده شوید را در نظر بگیرید.
یک برنامه روتین ایجاد کنید: یک روال منظم می تواند به مشکلات درک زمان کمک کند، زیرا می توانید مدت زمان انجام کارهای روزانه خود را پیگیری کنید. بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۹، داشتن یک برنامه روزانه به یک سبک زندگی سالم نیز کمک می کند.
سازماندهی کنید: اگر همیشه دیر می کنید چون چیزی پیدا نمی کنید، سازماندهی بسیار کمک می کند. مکانی را در نظر بگیرید که بتوانید کلید، کیف پول، کفش و تلفن خود را در آن قرار دهید.
زودتر از زمان مورد نیاز حرکت کنید: سعی کنید بفهمید چقدر طول می کشد تا به جایی برسید و در صورت مواجه شدن با ترافیک، ۵ تا ۱۰ دقیقه اضافه کنید.
از یک تقویم یا نوت بوک کاغذی استفاده کنید: تلفن ها و رایانه ها برای یادداشت برداری و تقویم عالی هستند، اما ما همیشه به آنها نگاه نمی کنیم. یک تقویم کاغذی یا دفترچه یادداشت روی میز یا میز خواب یا هر جایی که همیشه آن را می بینید در نظر بگیرید. سعی کنید عادت کنید که مرتب آن را چک کنید. حتی ممکن است یک تایمر تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که آن را بررسی کنید.
از شب قبل آماده شوید: اگر مجبورید صبح زود بروید، تا جایی که می توانید برای آماده سازی شب قبل انجام دهید. لباس‌هایتان را بچینید و صبحانه‌ای را که به راحتی آماده می‌شود، آماده کنید.

 

 

2 دیدگاه دربارهٔ «چرا همیشه با تاخیر یا دیر میرسم؟»

  1. من هرروز دیر ب محل کارم میرسم و معمولا چندنفر راگاهاچندساعت پشت درب محل کارم منتظر می‌گذارم ک باعث میشود میل رفتنم ب آنجا حتی کمترشود
    تقریباً ۴سال است ک ازین مشکل رنج میبرم و افراد زیادی را هم رنجانده ام و بیماران زیادی هم از دست دادم ک از لحاظ مالی هم متضرر شدم
    😶

  2. و من بدون ویاس نمیتونم پاسخگوی تلفن هام باشم
    میل گفتگو با کسی ندارم
    بشدت درونگرا و کم حرف میشم
    میل بیرون رفتن و ارتباط با کسی ندارم.
    عصبی و زود رنجم
    و ویاس هم برام اختلال خواب میاره…
    کلا احساس میکنم داخل یه سیکل بدی افتادم…
    لطفا کمک و راهنماییم کنید
    🙏🙏🙏

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا